Előszó
Részlet:
"A magyar—csehszlovák határvízi együttműködés kezdete az 1920-as évek elejére nyúlik vissza. A két állam vízügyi szervei egymással együttműködve ezekben az években a Duna határszakaszán a nemzetközi hajózás érdekében szükséges szabályozási és fenntartási munkálatokat határozták meg, illetve végezték el közös munkaként.
Több évi előkészítő tárgyalás eredményeként 1937-ben kötötték meg az első egyezményt, amely az említett szabályozási munkákon kívül elsősorban az árvízvédelmi együttműködésre terjedt ki. A bővülő vízügyi feladatok és a mélyülő kapcsolatok figyelembevételével 1954-ben új egyezményt kötöttek, amely már szélesebb körben szabályozta a közös munkát. Az idők folyamán azonban ez az egyezmény is több szempontból elavult, ugyanis az árvízvédelem, a folyamszabályozás és a hajóút kitűzése mellett előtérbe került a vizek hasznosítása és minőségének védelme, amely már túlnőtt a szorosan vett határvizek határszakaszain.
A két ország kormánya 1976-ban kötötte meg azt az új, korszerű egyezményt, amely a fejlődő társadalmi-gazdasági igényeknek megfelelően már kiterjed a felszíni és felszín alatti vizek szennyezés elleni védelmére, a vizek hasznosítására és kártételei elhárításának valamennyi kérdésére.
A közvetlen együttműködés a Magyar—Csehszlovák Határvízi Bizottságban (korábban Közös Műszaki Bizottságban) történik, amelynek munkáját a két fél szakértőiből álló öt albizottság segíti. Ez a szervezeti felépítés a Bizottság ülésszakain hozott határozatokkal összhangban, hatékony munkát tesz lehetővé az operatív feladatok megoldásában a területi vízügyi szervek közvetlen munkakapcsolatán, szoros együttműködésen keresztül. Munkájuk eredménye kerül a Bizottság ülésszakát előkészítő tárgyalásra, majd az ülésszakra.
Közösen történik az árvíz- és belvízvédelmi műveik rendszeres felülvizsgálata, a védelmi anyagok, felszerelések mennyiségi és minőségi ellenőrzése, a védekezési tervek és szervezetek korszerűsítése. A Duna közös határszakaszán, az éves közös építési munkaterv szerint végzik a szabályozási munkákat, a kotrásokat, a hajóút kitűzését, a Gabcikovo—Nagymarosi Vízlépcsőrendszer létesítésével összhangban."
Vissza