Fülszöveg
Az elmúlt tíz év a magyar autópályák történetében talán a legmozgalmasabb időszak volt.
Az autópályák ügye az ország nagy érdeklődésre számot tartó közügyévé vált.
A magántőke bevonása, az ezzel járó díjasítás bevezetése, a fizetőkapuk megjelenése majd felszámolása, a matricás rendszer kialakítása és kiterjesztése, a hálózat gyorsütemű fejlesztésének terve a politikai erőket is gyakran foglalkoztatta. Felgyorsult az építés, az első autópálya elért a határig és bekapcsolta az országot az európai gyorsforgalmi hálózatba. Nagy ívű kormányprogramok születtek, a tízéves időhorizonton feltűnt az átlagos európai hálózatsűrűség elérésének lehetősége. A fejlesztésekhez kapcsolódó társadalmi elvárások gyakran átrajzolták a nyomvonalakat.
A finanszírozási lehetőségek folyamatos fejlesztése új beruházó és kezelő szervezeteket hozott létre, új kivitelezők jelentek meg a versenyben, és új versenyformaként jelent meg a közbeszerzés.
A valamennyi irányban megindult építés mellett jelentős...
Tovább
Fülszöveg
Az elmúlt tíz év a magyar autópályák történetében talán a legmozgalmasabb időszak volt.
Az autópályák ügye az ország nagy érdeklődésre számot tartó közügyévé vált.
A magántőke bevonása, az ezzel járó díjasítás bevezetése, a fizetőkapuk megjelenése majd felszámolása, a matricás rendszer kialakítása és kiterjesztése, a hálózat gyorsütemű fejlesztésének terve a politikai erőket is gyakran foglalkoztatta. Felgyorsult az építés, az első autópálya elért a határig és bekapcsolta az országot az európai gyorsforgalmi hálózatba. Nagy ívű kormányprogramok születtek, a tízéves időhorizonton feltűnt az átlagos európai hálózatsűrűség elérésének lehetősége. A fejlesztésekhez kapcsolódó társadalmi elvárások gyakran átrajzolták a nyomvonalakat.
A finanszírozási lehetőségek folyamatos fejlesztése új beruházó és kezelő szervezeteket hozott létre, új kivitelezők jelentek meg a versenyben, és új versenyformaként jelent meg a közbeszerzés.
A valamennyi irányban megindult építés mellett jelentős felújítások zajlottak. Az M7-es rekordidejű nagyfelújításán túl az MO, az Ml és az M3 is új burkolatot kapott. Ez a könyv talán az utolsó lehetőség arra, hogy az eltelt tízéves időszak során az autópályák fejlesztéséhez és kezeléséhez kapcsolódó gondolatokat, megfontolásokat, az események mozgatórugóit összegyűjtsük, a kiszolgált szervezeteknek, módszereknek és technológiáknak, a történések lassan névtelenné váló szereplőinek emléket állítsunk.
A szerzők munkáját megköszönve azt kívánom, hogy forgassák haszonnal ezt a könyvet azok is, akik az események részesei voltak, és azok is, akik a szakmatörténet érdeklődés okán veszik kezükbe.
Vissza