Fülszöveg
Norbert Hannig saját mindig egyszerű Frontfliegernek " repülő közkatonának" tartotta, aki semmi különöset nem tett a II. világháborúban, csupán megannyi társához hasonlóan harcolt a hazájáért - és nem a Führerért.
Szerénysége ellenére azonban háborús pilótakarrierjének története vitathatatlanul lebilincselő olvasmány, amely sajátos szemszögből világítja meg az 1939-1945 közötti világrengető eseményeket, különös hangsúllyal a keleti fronton történtekre.
Norbert középiskolásként ismerkedett meg a vitorlázórepüléssel, majd az iskola befejezése után önként jelentkezett a Luftwafféba. A két háború között kiképzett tiszti állomány tagjaként háborús szolgálatát 1943 márciusában a JG 54 pilótájaként kezdte meg a keleti front északi szektorában Leningrádnál. Eleinte Messerschmitt Bf 109-essel, majd Focke-Wulf Fw 190-essel repült.
Egyévnyi frontszolgálatot követően visszarendelték Németországba, ahol oktatópilótaként vette ki a részét az amerikai és a brit bombázókötelékek elleni...
Tovább
Fülszöveg
Norbert Hannig saját mindig egyszerű Frontfliegernek " repülő közkatonának" tartotta, aki semmi különöset nem tett a II. világháborúban, csupán megannyi társához hasonlóan harcolt a hazájáért - és nem a Führerért.
Szerénysége ellenére azonban háborús pilótakarrierjének története vitathatatlanul lebilincselő olvasmány, amely sajátos szemszögből világítja meg az 1939-1945 közötti világrengető eseményeket, különös hangsúllyal a keleti fronton történtekre.
Norbert középiskolásként ismerkedett meg a vitorlázórepüléssel, majd az iskola befejezése után önként jelentkezett a Luftwafféba. A két háború között kiképzett tiszti állomány tagjaként háborús szolgálatát 1943 márciusában a JG 54 pilótájaként kezdte meg a keleti front északi szektorában Leningrádnál. Eleinte Messerschmitt Bf 109-essel, majd Focke-Wulf Fw 190-essel repült.
Egyévnyi frontszolgálatot követően visszarendelték Németországba, ahol oktatópilótaként vette ki a részét az amerikai és a brit bombázókötelékek elleni küzdelemből. 1944 végén ismét Oroszországba került, ekkor már századparancsnoki beosztásban. Számos légi győzelmet aratott, míg végül 1945 áprilisában Dél-Németországba küldték sugárhajtású Me 262-es átképzésre. Utolsó bevetéseit ezzel a típussal teljesítette JG 7 kötelékében. Több mint 200 bevetése során 42 ellenséges repülőgépet lőtt le.
Norbert Hannig visszaemlékezése igazi remekmű, amiből érzékletes képet kaphatunk nem csupán a szovjet légierővel folytatott ádáz küzdelmekről, hanem a háború utolsó, kaotikus hónapjaiban a nyugati szövetségesek lehengerlő túlerőjével szemben indított elkeseredett támadásokról, majd az azt követő hadifogságról is. Mindemellett Norbert fényképezési szenvedélyének köszönhetően mindeddig sehol nem publikált korabeli felvételek sokaságát van szerencsénk e könyvből megismerni.
Norbert Hannig 1923-ban született a sziléziai Pombsenben, egy hétgyermekes családban. 1945 karácsonyán nősült meg. 1956-ban belépett az NSZK légierőjébe, a Bundesluftwafféba, ahol sugárhajtású pilótatudásának felfrissítése után század-, majd osztályparancsnoki beosztásban repült. 1976-ban a bonni Luftwaffe Főparancsnokság törzstisztjeként vonult nyugállományba. Ezután néhány évig még katonai tanácsadóként dolgozott a repülőiparban, de 1981-ben végleg nyugdíjba ment. Jelenleg feleségével Friedrichshafenben él.
John Weal nemzetközi szinten elismert író és grafikus, akinek munkái számos könyvben és magazinban megjelentek már. Norbert jó barátjaként feleségével, Elkével együtt örömmel fogadta, hogy Norbert végre rászánta magát, hogy papírra vesse emlékeit. A kéziratot John rendezte sajtó alá, és ő is fordította le angol nyelvre.
Vissza