1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Leonardo Program

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
A vizuális neveléssel foglalkozó kutatás és innováció történetében a kilencvenes évek minden bizonnyal a közeledés évei lesznek. A tanárok és tudósok, oktatók és értékelők,... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
A vizuális neveléssel foglalkozó kutatás és innováció történetében a kilencvenes évek minden bizonnyal a közeledés évei lesznek. A tanárok és tudósok, oktatók és értékelők, tantervírók és tesztszerkesztők világszerte felismerik, hogy együtt többre mennek. A karizmatikus vezéregyéniségek, a szakmai apafigurák és a mindent elvető "rettenetes gyermekek" kora lejárt: az egyre gazdagabb, hatásosabb vizuális kultúra korszerű, pedagógiailag és művészileg egyaránt hiteles közvetítéséhez csapatmunkára van szükség. Néhány éve még a művészetpedagógiai kutató magányosságáról tudósítottunk (Kárpáti -Kossa, 1984), de ma már nyilvánvaló: nem szaladhatunk elméleteinkkel világgá. A pedagógia gyakorló szakembere utolér, elénk áll, kérdez, sőt: igényt tart arra, hogy a válaszadásban társunk legyen.
Ezek az egyre gyakrabban hallható felismerések végső soron mind egy pedagógiai paradigmaváltásra vezethetők vissza. A rajzórákon ismét változik a kép, a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt. A rajztanítás története a művészi és a technikai szemléletmód váltakozásainak históriája. A II. világháború utáni, a művészi kifejezést terápiának használó - később itt, Európa keleti felében propagandává degradáló - "esztétikai nevelés" irányzatát a hatvanas-hetvenes években ismét sajátosan technikai orientációjú tananyagok váltották fel. A "vizuális kommunikáció" nevű modell a modern médiák nyelvének birtokbavétele volt, a rajzpedagógia így indult el az új technikákkal - egy új esztétikum felé. Vissza

Fülszöveg

Ezt a könyvet főleg azoknak a rajztanároknak, tanítóknak ajánljuk, akiknek már elegük van a reformokból és úgy vélik, a kutatásoknak semmi közük sincs ahhoz, ami az iskolában történik. 1988- 92 között pedagógusok, művészek és kutatók, akik útjára indították a Leonardo Program-ot, nemcsak a vizuális nevelés korszerűsítésének útjait keresték, hanem az egymáshoz vezető utakat is. Együtt, egyszerre foglalkoztak a vizuális nevelés mindennapi gyakorlatához kapcsolódva a vizuális képességek fejlődésével és a tananyagok sajátos képességfejlesztő hatásának vizsgálatával. A vizuális műveltség öt területét járják be: a környezetkultúra, a szín, a fotó és videó, az integratív esztétikai nevelés és a műelemzés áll programjaik középpontjában. Ezek köré rendeződik a vizuális nyelv tanítása, ezekre épülnek a kapcsolatok a képi műveltség egészével. Ebben a könyvben a kísérleti tananyagok vázlatát és a kipróbálás pedagógiai tapasztalatait adják közre. Az öt bevezetőből kitűnik, mennyire fontosak e... Tovább

Fülszöveg

Ezt a könyvet főleg azoknak a rajztanároknak, tanítóknak ajánljuk, akiknek már elegük van a reformokból és úgy vélik, a kutatásoknak semmi közük sincs ahhoz, ami az iskolában történik. 1988- 92 között pedagógusok, művészek és kutatók, akik útjára indították a Leonardo Program-ot, nemcsak a vizuális nevelés korszerűsítésének útjait keresték, hanem az egymáshoz vezető utakat is. Együtt, egyszerre foglalkoztak a vizuális nevelés mindennapi gyakorlatához kapcsolódva a vizuális képességek fejlődésével és a tananyagok sajátos képességfejlesztő hatásának vizsgálatával. A vizuális műveltség öt területét járják be: a környezetkultúra, a szín, a fotó és videó, az integratív esztétikai nevelés és a műelemzés áll programjaik középpontjában. Ezek köré rendeződik a vizuális nyelv tanítása, ezekre épülnek a kapcsolatok a képi műveltség egészével. Ebben a könyvben a kísérleti tananyagok vázlatát és a kipróbálás pedagógiai tapasztalatait adják közre. Az öt bevezetőből kitűnik, mennyire fontosak e területek a vizuális nevelés nemzetközi gyakorlatában és milyen eredményekre jutottak a hozzájuk kapcsolódó képességkutatások, művészetelméleti alapvetések. Vissza

Tartalom

A Leonardo Programról 7
Kárpáti Andrea: Bevezető 9
Kárpáti Andrea: Esztétikai nevelés - iskolával 28
Környezetkultúra és vizuális nevelés 1. számú modell 41
Kárpáti Andrea: A kézimunkától a designig - a rajzórán 43
Gaul Emil: Mi a környezetkultúra? 52
Tatai Erzsébet - Tatai Mária: Kísérleti tanítás az általános iskola felső tagozatán 61
Deszpot Gabriella: A környezetkultúra oktatása Nagykovácsiban 64
Színtani ismeretek oktatása, szín játékokkal 2. számú modell 79
Kárpáti Andrea: Játék a színekkel 81
Horváth Dénes: Vázlat a JPTE Szín-kör-ről 84
Eszteri Zsolt: Szín-ház. A színtani ismeretek rendszere az alapfokú képzésben 95
Baktay Patrícia: A szín tanítása kombinatív játékokkal 108
Fotó és videó a rajzórán 3. számú modell 121
Kárpáti Andrea: A festéktől a fényig 123
Lázárné Berkecz Éva: A fotó és videó tanításának lehetőségei felső tagozaton 130
Miháczi János: Miért szeretem a videózást? 137
Popovics Lőrinc: Fény - fényképzés - fényképezés. Fotó és videó kicsiknek 147
Integratív esztétikai nevelés 4. számú modell 167
Kárpáti Andrea: Az utópiák sorsa a megvalósulás 169
Kaposi Endre: Integratív esztétikai modell és tanítóképzés 172
Klausz Istvánné: Az integratív esztétikai program a gyakorlatban 176
Balogh Attila: A kísérleti osztály az iskola mindennapi életében 185
Alkotás és elemzés egysége a rajzórán 5. számú modell 191
Kárpáti Andrea: Kép a képben 193
Sándor Zsuzsa: Módszertani jegyzetek az Ábrázolás és művészet című tankönyvhöz 200
Rézművesné Nagy Ildikó: Tankönyvkísérlet - műelemzés - környezetalakítás 204
Irodalom 217
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem