kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Osiris Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 652 oldal |
Sorozatcím: | Osiris tankönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 29 cm x 21 cm |
ISBN: | 978-963-276-052-0 |
Megjegyzés: | Második, bővített kiadás. Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. |
Előszó és köszönetnyilvánítás | 17 |
Bevezetés | 19 |
Hőseim | 22 |
Az önállóság hajnalán: egy téma diszciplínát keres | |
Pszichológiatörténet és pszichológiai elmélet | 25 |
Miért tanulmányozzuk a pszichológiatörténetet? | 26 |
A pszichológia és paradigmái, a paradigmák pszichológiája | 26 |
A pszichológiatörténet-írás két hagyományos módszere | 30 |
A tudománytörténet három aspektusa | 31 |
A pszichológiai elméletek osztályozása | 32 |
E könyv megközelítése | 45 |
Miért ott, és miért éppen azok? | 49 |
Descartes és a tudományos módszer | 56 |
Descartes kettősségei és a pszichológia | 57 |
Racionalisták és empiristák | 57 |
Descartes pszichológiája vagy pszichológiái | 63 |
Test és lélek Descartes-nál | 68 |
A gondolkodás szerkezete és a karteziánus egység | 72 |
A velünk született eszmék és a modern innátizmus | 73 |
Ész és szenvedély: Descartes, a gyakorló pszichológus | 76 |
Még egyszer Descartes két hagyományáról | 80 |
Megismerés és társulás: a pszichológiai gondolatmenet fejlődése a felvilágosodás korában | 82 |
Racionalisták, empiristák és az igazi élet | 83 |
Az elme empirikus architektúrája | 85 |
Az érzékelés és észlelés elemzése | 86 |
Kant kritikai szintézise | 89 |
Az asszociáció diadalútja a pszichológiában | 94 |
A mechanika uralma | 99 |
A mentális mechanika és a mentális kémia | 102 |
A haszonelvűség és a gazdasági ember | 106 |
Az életszellemektől a reflexelvig: az élettani gondolkodás mint a pszichológia előfutára | 115 |
A biológia jelentősége | 116 |
Az állati mozgás elméletei és a reflexelmélet | 116 |
Az agyi lokalizáció keresése | 123 |
Az érzékelés korai empirikus vizsgálata | 135 |
A német egyetemi rendszer általános jellemzői | 138 |
A megszületéstől az első megoszlásokig | |
A pszichológia küszöbén: a lélek mérésének kibontakozása | 144 |
Néhány előfutár: lehet-e matematika a pszichológiában? | 145 |
A pszichofizika és a mentális mérés | 149 |
Fechner: a misztikus természetfilozófia és a természettudomány összekombinálása | 152 |
Helmholtz: az észlelés kutatása és a lélek fizikai modelljének győzelme | 160 |
Helmholtz és a perceptuális kutatás | 164 |
Reakcióidő-mérés | 175 |
Wilhelm Wundt: a programadó és kodifikáló | 179 |
Az életút mint minta: természettudomány és filozófia hibridizációja | 180 |
A lipcsei német minta | 181 |
Tárgy és módszer: a kísérleti pszichológia kutatási programja | 185 |
Wundt kettősségei | 193 |
Wundt rendszere: elemek és folyamatok | 203 |
Wundt és a mai pszichológia: Wundt hagyatéka | 207 |
Fejlődés, alkalmazkodás és egyéni különbségek: az önálló pszichológia evolucionista alternatívája | 210 |
Az evolúciós gondolat a 19. században | 211 |
Darwinizmus és pszichológia: általános megfontolások és gondolati hatások | 216 |
Lelki jelenség és alkalmazkodás | 219 |
Az összehasonlító lélektan kezdetei | 226 |
A gyermeklélektan kezdetei | 231 |
Szelekció és egyéni különbségek: a mérés galtoni paradigmája | 239 |
Az evolúciós gondolat sorsa | 245 |
Funkcionalizmus és strukturalizmus Amerikában és Európában: az első meghasonulás | 249 |
Funkcionalizmus és a gyakorlati élet | 250 |
William James, az alapító atya | 251 |
Az amerikai funkcionalista tábor | 256 |
A németes kísérleti pszichológia Amerikában: Titchener strukturalizmusa | 263 |
A frankofón funkcionalizmus | 265 |
A magyar gyermeklélektani mozgalom kezdetei | 272 |
Az új pszichológia terjedése és megoszlása Európában: a tartalom, a folyamat és az intencionalitás | 274 |
A laboratóriumok diadala | 275 |
A tartalom pszichológiája: alternatív központok | 278 |
A megismerés mint evolúciós hipotézisek világa és az Én felbomlása: Ernst Mach filozófiai és kísérleti pszichológiája | 284 |
Aktuspszichológiák, nativizmus és a korai fenomenológia | 292 |
A gondolkodás bevonul a laboratóriumokba: a würzburgi iskola | 303 |
A kísérleti pszichológia kritikái: irracionalista és szellemtudományos alternatívák | 310 |
A pszichológia megkérdőjelezései | 311 |
Bergson és a szellemi internáció megmentése | 314 |
Magyarázat és megértés. A szellemtudományos pszichológia | 321 |
A pszichologizmus mint a pszichológiaellenes kampány jelszava | 328 |
A pszichologizmus és a szellemtudományos pszichológia körüli viták tanulsága a mai pszichológia számára | 338 |
A nagy iskolák korszaka | |
A behaviorista forradalom: a lélek végső kiiktatása a lélektanból | 345 |
Távoli és közeli előzmények | 346 |
A behaviorizmus és az amerikai ember | 348 |
Watson behaviorista programja | 349 |
A viselkedés mechanikája vagy teleológiája | 357 |
A nyelv és a szociális tényezők szerepe a korai behaviorizmusban | 360 |
A behaviorista forradalom - még egyszer | 362 |
Az egész és az értelem: az alaklélektan | 365 |
Az egész gondolat régmúltja és a Gestalt-pszichológia keletkezése | 366 |
Az alaklélektani gondolat győzedelmeskedése a látástól a gondolkodásig | 371 |
Az érzékleti szerveződés kitüntetett szerepe a gestaltos gondolatrendszerben | 372 |
A tanulás az alaklélektanban | 376 |
Fejlődés, személyiség és csoport az alaklélektanban | 380 |
Az alaklélektanos világkép | 382 |
A jéghegy víz alatti része: Freud és a tudattalan felfedezése | 386 |
A pszichoanalitikus gondolatrendszer előzményei | 387 |
A pszichoanalitikus felfogás mint sajátos funkcionális magyarázat | 393 |
A pszichoanalitikus gondolkodásmód: kettősségek a pszichoanalízisben | 395 |
A freudi metapszichológia | 401 |
A radikális és a konzervatív Freud | 403 |
A nagy iskolák nyomában és árnyékában | |
A mélylélektani iskolák: a pszichoanalízis megoszlásai és a neofreudizmus | 412 |
A pszichoanalízis áthatja a kultúrát | 413 |
Az első szakadás: Jung analitikus pszichológiája | 413 |
Adler individuálpszichológiája | 415 |
Az ösztöntan kiterjesztése sorsanalízissé: Szondi Lipót | 416 |
A freudi pszichoanalízis saját fejlődése | 417 |
A neofreudizmus Európában és Amerikában: a pszichoanalízis szociologizálódása | 418 |
Egyén és típus: a személyiség-lélektan és -mérés diadalútja | 422 |
A személyiség témává válása: William Stern | 423 |
A típusfogalom a társadalomtudományokban | 427 |
A típus diadalútja a pszichológiában: testi és tisztán pszichológiai tipológiák | 431 |
A statisztika és a képességpszichológia | 436 |
A motiváció és a dinamikus pszichológiák | 439 |
A motiváció mint hiányzó láncszem | 440 |
Woodworth dinamikus lélektana | 440 |
McDougall hormikus pszichológiája | 441 |
A motivációs gondolat továbbélése a korai etológiában | 444 |
Az emberi motívumok rendszerezése | 448 |
A fejlődéselv diadalútja | 451 |
A gyermeki világképtől a műveleti logikáig: Jean Piaget | 452 |
A Piaget-hagyomány és a magyar pedológia: Mérei Ferenc | 461 |
Henri Wallon: a marxizmus a fejlődéslélektanban | 464 |
Vigotszkij és Piaget | 466 |
A lelki jelenségek társas elméletei és a szociálpszichológia diadalútja | 470 |
Az emberi társas lét és a lelki jelenségek szerveződése | 471 |
A francia szociológiai iskola és a pszichológia | 471 |
A primitív gondolkodás | 480 |
Bartlett: az asszociacionizmus meghaladása | 486 |
Karl Bühler jeltani felfogása | 492 |
A hivatásos szociálpszichológia kialakulása | 495 |
Társas és társadalmi: hogyan látjuk ezt ma? | 498 |
A pszichológia mint tanuláselmélet: a neobehaviorizmus | 500 |
Furcsa házasság: liberaliizálódás és szigorúbb normák | 501 |
A tudományelmélet hatása: a neopozitivizmus és a pszichológia | 502 |
A tanuláselméletek kora | 506 |
Útban a mai pszichológia felé: a neobehaviorizmus a háború után | 514 |
A fiziológiai gondolkodás a neobehaviorizmusban | 521 |
A szovjet-orosz pszichológia | 525 |
Társadalmi háttér - miért külön? | 526 |
Az orosz pszichológia a forradalom előtt | 527 |
Az első marxista próbálkozások: a viselkedéselv Blonszkij és Kornyilov munkáiban | 528 |
Alternatív koncepciók | 531 |
Pavlov és a Pavlov-iskola | 533 |
Korai freudisták | 535 |
A második marxista hullám: a Vigotszkij-iskola és Rubinstein | 536 |
A pszichológia diszkreditálása: a sztálini kor és a pszichológia | 541 |
A száműzetés vége | 544 |
Útban a mai pszichológia felé | 547 |
A pszichológusi szakma elterjedése | 548 |
A kísérleti lélektan átalakulása: a kognitív pszichológia megjelenése | 550 |
A kognitív szemlélet kiterjedése | 554 |
Új értelmezések a pszichológia jövőjéről | 561 |
Az ezredforduló pszichológiája | 567 |
A pszichológiai magyarázat sokrétűsége | 568 |
A kogníciótól a társas megismerésig | 574 |
Az információs társadalom és a pszichológia | 580 |
Új alkalmazott pszichológiák: a hivatás változásai | 587 |
A pszichológiatörténet-írás átalakulásai | 592 |
Kulcsfogalmak | 597 |
Irodalomjegyzék | 604 |
Névmutató | 641 |
Tárgymutató | 649 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.