Előszó
1. Igazán tökéletes csak egy lehet, aki épp azért valóban az egyetlen független, föltétlen úr minden mással szemben, nem szorul másra, E tökéletes urat a magyar Istennek nevezi s neve tulajdonnév....
Tovább
Előszó
1. Igazán tökéletes csak egy lehet, aki épp azért valóban az egyetlen független, föltétlen úr minden mással szemben, nem szorul másra, E tökéletes urat a magyar Istennek nevezi s neve tulajdonnév.
Az ember nem tökéletes, tudománya még kevésbbé. Azért változik, fejlődik. Ellenben a valódi isteni tudomány tökéletes, tehát tartalomban, értékben változatlan.
Tökéletes az, ami teljesen igaz, jó és szép. Az emberi tudomány is erre törekszik, ámbár tökéletes sohasem lesz. Igazán megismerni azt, ami van, annyit tesz, mint híven megismerni a természet alkotójának és a kultura emberi szerzőinek a tervét és eljárását, vagyis célját és törvényeit, a valódi okságokat elsőtől az utolsóig. Itt valóban könnyű a visszakövetkeztetést eltéveszteni, ha segítségünkre nem jő maga az alkotó, a szerző. Jó a tudomány akkor, ha tárgyának igazi célját fölismerve az embert e célhoz elvezeti. Szép a tudomány akkor, ha tárgyát az eredeti tervvel arányos, összhangzó alakban tárja az emberek elé.
2. Az igazság megismerése négy fokra emelkedik. Közönséges, tudományos, bölcseleti és vallási fokra.
Közönséges emberek is megismerhetik az igazságokat, csak nem tudják helyesen megokolni.
Tudományos a megismerés akkor, ha kipróbált eszes módszerekkel és rendszerben kimutatja legalább a közeli okok és következmények összefüggését.
Bölcseleti a megismerés, ha szabatos gondolkozással elvezet az első okokhoz és végső célokhoz.
Vissza