1.067.339

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A latin nyelv tanításának módszertana

Egységes jegyzet - Kézirat/Tudományegyetemek

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 186 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J2-550. Megjelent 274 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A fél évtized alatt, mióta az egységes jegyzet első kiadása megjelent, oly jelentősen változott a magyarországi nyelvoktatás - s azon belül a latin nyelv tanításának - helyzete, hogy sürgető... Tovább

Előszó

A fél évtized alatt, mióta az egységes jegyzet első kiadása megjelent, oly jelentősen változott a magyarországi nyelvoktatás - s azon belül a latin nyelv tanításának - helyzete, hogy sürgető követelmény gyanánt jelentkezett a mű átdolgozása. E feladat alól Kováts Gyula kartársam - korára való hivatkozással - kitért. ez azonban mitsem von le annak a ténynek erejéből, hogy a munka kezdeményezésének érdeme az övé.
Az első kiadás bevezetőjében mondottak kiegészíthetők azzal, hogy az eredeti cím (A klasszikus nyelvek tanítása) helyébe azért került A latin nyelv tanításának módszertana, mert a tárgykör elméletét - a kor igényének megfelelően - egységesen, de a latin nyelv korszerű oktatásának a kiemelésével kellett a gyakorlat talajába ültetni.
A görög nyelv tanításának módszertana most is a Függelékben szerepel.
A latin módszertan anyaga természetesen nem tekinthető lezárt egységnek, mert bármennyire is a klasszikus régmúlt alkotja tantárgyunk anyagát, létjogosultságát bizonyítja, hogy a latin nyelvtanítás problémáival szerte a világon régen foglalkoztak annyit és oly mélyrehatóan, mint manapság. Vissza

Tartalom

Előszó3
Bevezetés: a latin szakmódszertan tárgya, célja és feladatai5
A latin nyelv, mint tantárgy5
Latin szakmódszertan5
Elv, módszer és eljárás a latin-tanításban7
A latin nyelv tanítása9
A latin-tanítás multja és jelene9
A magyarországi latin-tanítás történetének áttekintése9
A latin oktatás helyzete más országokban14
A latin-tanítás célja, tartalmi értéke és helye szocialista müveltségünkben14
A latin nyelv tanterve21
Szókincs22
Olvasmányok22
Nyelvtan22
Római élet23
Utasítások23
Latin-tanításunk szerkezeti jegyei26
A latin-tanítás anyaga, elmélete és gyakorlata26
A latin nyelvi oktatás folyamata27
Latin-tanításunk didaktikai alapelvei28
Latin nyelvi oktatásunk módszerei36
Az ismeretek szóbeli kifejtése38
A beszélgetés39
A bemutatás40
A tanulók önálló megfigyelései és gyakorlati munkái42
A tankönyv43
A tanulás, gyakorlás és ismétlés43
Az ellenőrzés44
A latin tanítási óra46
Kombinált óra48
Uj ismeret feldolgozására szánt óra49
Az ismeretek gyakorlati alkalmazására szánt óra49
Ismétlő, rendszerező óra50
Ellenőrző óra51
Oktatási és nevelési cél54
A latin tanítási óra46
Kombinált óra48
Uj ismeret feldolgozására szánt óra49
Az ismeretek gyakorlati alkalmazására szánt óra49
Ismétlő, rendszerező óra50
Ellenőrző óra51
Oktatási és nevelési cél54
A latin tananyag és feldolgozásmódja57
A latin szókincs57
Prozódia, ortográfia58
Praeparatio59
Szókapcsolatok, szócsoportok60
Élő latin szavak61
A latin szókincs elsajátítása61
A latin olvasmányi anyag64
Az olvasmány feldolgozása, szövegfordítás65
A latinról anyanyelvre fordítás módszerei68
A latin szövegfordítás válfajai73
A szövegfordítás stílusa75
Latin nyelvi gyakorlatok79
Latin-tanitásunk nyelvszemlélete80
Grammatikai és strukturalista irány81
Funkciókörbeli középpontok létesítése a nyelvgyakorlásban82
A latin nyelvtan87
Pronunciáció és ortográfia89
Nyelvtani kategóriák és terminológia90
Koncentrikus és graduális nyelvtan-tanítás92
Vertikális és horizontális nyelvszemlélet94
Az esettan feldolgozásmódja97
Igenévi szerkezetek és mondattan99
A nyelvtan begyakorlása: mondat-modellek101
A retroversio kérdése104
Római élet108
Archaeológia és művészettörténet110
Magán- és közélet, művelődéstörténet111
Írásbeli munkák végeztetése113
Iratás a latin órán113
A házi feladat114
Dolgozatírás és -javítás116
A latintanár óránkívüli tevékenysége121
Latin szakkör121
Kapcsolat az ifjúsági szervezettel és népműveléssel123
Az önképzés, továbbképzés szükségessége124
Gyakorlati példák latin-tanításunkból127
Egy kombinált óra lefolyása127
Egy óratervezet mintája135
Egy óravázlat mintája135
Hospitálási napló136
Függelék: a görög nyelv tanításának módszertana139
A görög-tanítás múltja és jelene139
A görög-tanítás történetének vázlata139
A görög-tanítás művelődési értéke és gyakorlati haszna143
A görög nyelv tanításának külön szempontjai146
Betűk, írásjelek és hangsúly146
Szókincs147
Olvasmányi anyag148
Szövegfordítás150
Nyelvtan151
Lexika153
Írásbeli munkák153
Érettségi vizsga görög nyelvből154
Gyakorlati példák a görög nyelv tanításából156
Egy kombinált óra lefolyása156
Egy óratervezet mintája157
Egy óravázlat mintája159
Név- és tárgymutató161
Tartalomjegyzék183

Nagy Ferenc

Nagy Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nagy Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem