kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Atlantisz Könyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 324 oldal |
Sorozatcím: | Német Szellemtudományi Könyvtár |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 13 cm |
ISBN: | 978-963-9777-30-9 |
Előszó | 11 |
Bevezetés | 15 |
Első rész: elméleti alapok | 27 |
Első fejezet. Az emlékezés kultúrája | 29 |
Előzetes megjegyzések | 29 |
A múlt társadalmi konstrukciója - Maurice Halbwachs | 35 |
Egyéni és kollektív emlékezet | 36 |
Az emlékezés alakzatai | 38 |
A kollektív emlékezet térbeli és időbeli kötöttsége | 39 |
A kollektív emlékezet csoportfüggősége | 40 |
A kollektív emlékezet rekostruktív természete | 41 |
Emlékezet versustörténelem | 43 |
Összefoglalás | 46 |
Kommunikatív emlékezés emlékezet | 49 |
A "sodródó hasadék" - két modus memorandi | 49 |
A rítus és az ünnep mint a kulturális emlékezet elsődleges szerveződésformái | 57 |
Az emlékezés tájai. Palesztina mint "mnemotoposz" | 60 |
Átmenetek | 62 |
Megemlékezés a halottakról | 62 |
Emlékezet és hagyomány | 65 |
A kulturális emlékezet változatai: "forró" és "hideg" hagyomány | 67 |
A "történeti érzék" mítosza | 67 |
"Hideg" és "forró" emlékezés | 69 |
Uralom és emlékezet szövetsége | 72 |
Uralom és felejtés szövetsége | 73 |
Dokumentáció - a történelem ellenőrzése vagy értelmezése? | 75 |
Abszolút és viszonylagos múlt | 77 |
Az emlékezés mitomotorikája | 80 |
A megalapozó és a jelennek kontrasztot vető emlékezés | 80 |
Az emlékezés mint ellenállás | 83 |
Második fejezet. Írásos kultúra | 89 |
A rituálistól a textuális koherenciáig | 89 |
Ismétlés és interpretáció | 91 |
Ismétlés és megjelenítés | 92 |
Korai írásos kultúrák - a hagyomány árama | 94 |
Kanonizáció és interpretáció | 96 |
Ismétlés és variáció | 99 |
A kánon - a fogalom tisztázása | 105 |
Antik jelentéstörténet | 105 |
Mérték, irányvonal, kritérium | 109 |
Mintakép, modell | 112 |
Szabály, norma | 112 |
Tábla, lista | 113 |
Újabb jelentéstörténet | 116 |
Kánon és kódex | 117 |
A megszentelő elv - egységformula vagy öntörvényűség | 118 |
A megszentelt szövegállomány - kánon és klasszika | 120 |
Összefoglalás | 123 |
Az invariancia kiéleződése - a pontosságtól a szentségig | 124 |
A változatosság megzabolázása - kötöttség és kötelező érvény az ész jegyében | 125 |
A határ kiélezése, polarizáció | 126 |
Az értékszempont kiéleződése - identitás megalapozása | 127 |
Harmadik fejezet. Kulturális identitás és politikai képzelőerő | 133 |
Identitás, tudat, reflexivitás | 133 |
Személyes és kollektív identitás | 133 |
Alapstruktúrák és felerősödött alakjaik | 136 |
Identitás, kommunikáció, kultúra | 141 |
Az identitás szimbolikus megjelenési formái | 142 |
Keringés | 143 |
A hagyomány - ceremoniális kommunikáció és rituális koherencia | 145 |
Az etnogenezis mint kollektív identitás alapszerkezetének felerősödése | 147 |
Integráció és központosulás | 148 |
Elkülönülés és egyenlősítés | 154 |
Második rész: esettanulmányok | 165 |
Előzetes megjegyzések | 167 |
Negyedik fejezet. Egyiptom és az állam feltalálása | 171 |
Az egyiptomi írásos kultúra alapvonásai | 171 |
Az integráció mitomotorikája | 171 |
A "monumentális diskurzus" - a hatalom és az örökkévalóság írása | 173 |
Kánon és identitás | 178 |
A késő egyiptomi templom mint "kánon" | 181 |
Templom és könyv | 181 |
A templom törvénye | 189 |
Platón és az egyiptomi templom | 193 |
Kultúra és kozmosz azonosítása | 197 |
A kulturális szimbolika tömörsége, a szó differenciálatlansága | 198 |
Ötödik fejezet. Izrael és a vallás feltalálása | 199 |
A vallás mint ellenállás | 199 |
"Ércfal" építése: Izrael és Egyiptom orthopraktikus elhatárolódásának útja | 199 |
A kivonulás mint emlékezési alakzat | 199 |
Az "Egyedül-Jahve-mozgalom" mint emlékezetformáló emlékezésközösség | 205 |
A vallás mint ellenállás.A vallás születése a (saját) kultúrával szembeni ellenállásból | 207 |
A hagyomány felelevenítése mint perzsa kultúrapolitika | 210 |
A vallás mint emlékezés. A Deuteronomium mint a kulturális mnemotechnika paradigmája | 215 |
A felejtés döbbenete. A kulturális mnemotechnika alapító legendája | 217 |
A veszélyeztetett emlékezés, és a felejtés társadalmi feltételei | 224 |
Hatodik fejezet. A történelem születése a jog szelleméből | 231 |
Szemiotizáció a büntetés és a megmentés jegyében | 231 |
Iustitia connectiva | 234 |
Hettita történetírás Kr. e. 1300 táján | 238 |
A történelem szemiotizálása a megmentés jegyében | 245 |
A történelem teologizálása a "szándék-teológia" jegyében | |
A "karizmatikus eseménytől" és "karizmatikus történelemig" | 249 |
Jelek és csodák: karizmatikus események mint a történelem teologizálásának első lépcsőfoka | 249 |
A karizmatikus történelem mint a történelem teologizálásának második lépcsőfoka | 252 |
A bűn genealógiájáról | 256 |
Hetedik fejezet. Görögország és a gondolkodás diszciplinarizálódása | 259 |
Görögország és az írásos kultúra következményei | 259 |
Az alfabetikus írásrendszer | 259 |
Írásrendszer és az írásos kultúra | 264 |
Homérosz és a görög nép születése | 272 |
A héroikus kor a homéroszi emlékezésben | 272 |
Homérosz emlékezete: klasszika és klasszicizmus | 276 |
Hüpolépszisz - írásos kultúra és eszmefejlődés Görögországban | 280 |
A diskurzus szerveződésének hüpolétikus formái | 282 |
A hüpolépszisz folyamata mint az autoritás és a kritika intézményesítése | 285 |
Van-e a gondolkodásnak története? A szellemtörténet mint hüpoléptikus folyamat | 288 |
A kulturális emlékezet. Kísérlet az összefoglalásra | 293 |
Irodalomjegyzék | 303 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.