A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kultúrák Lelke

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Új Ember Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 299 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 978-963-9981-30-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

„...mindenkit szabaddá tesz a Lélek, hogy megtagadván önszeretetét, és minden természetes erőt az emberi élet szolgálatába állítva lendüljön neki annak a jövőnek, melyben maga az emberiség lesz Istennek tetsző áldozat" - tanítja a 11. vatikáni zsinat (1962-1965).
Nem véletlen hát, hogy napjainkban hit és kultúra viszonyában oly nagy szükség van a Szentlélek szerepének újfajta tudatosítására. Az ember szabadságának előmozdítása a kultúra felemelkedését is jelenti, s ennek útját a Szentlélek mutatja meg. Azért fontos ez, mert az ember csak szabadságban lesz képes beteljesíteni kultúráiban a szépet, a jót és az igazat. Amikor az egyház ennek ügyét szolgálja, akkor olyan pályára indul, amelyen a Szentlélek a segítője, támogatója, útmutatója. Egyfajta szentlelkes dinamikának kell átjárnia az egyházat, melynek erejében képes lesz teljesíteni sajátos szentségi küldetését a kultúrák világában.
A Szentlélek-központú szemlélet lehetőséget kínál az egyháznak arra, hogy immár ne csak... Tovább

Fülszöveg

„...mindenkit szabaddá tesz a Lélek, hogy megtagadván önszeretetét, és minden természetes erőt az emberi élet szolgálatába állítva lendüljön neki annak a jövőnek, melyben maga az emberiség lesz Istennek tetsző áldozat" - tanítja a 11. vatikáni zsinat (1962-1965).
Nem véletlen hát, hogy napjainkban hit és kultúra viszonyában oly nagy szükség van a Szentlélek szerepének újfajta tudatosítására. Az ember szabadságának előmozdítása a kultúra felemelkedését is jelenti, s ennek útját a Szentlélek mutatja meg. Azért fontos ez, mert az ember csak szabadságban lesz képes beteljesíteni kultúráiban a szépet, a jót és az igazat. Amikor az egyház ennek ügyét szolgálja, akkor olyan pályára indul, amelyen a Szentlélek a segítője, támogatója, útmutatója. Egyfajta szentlelkes dinamikának kell átjárnia az egyházat, melynek erejében képes lesz teljesíteni sajátos szentségi küldetését a kultúrák világában.
A Szentlélek-központú szemlélet lehetőséget kínál az egyháznak arra, hogy immár ne csak tanítóként, bíróként, fáklyaként, a menekülést jelentő bárkaként vagy halászhálóként, hanem párbeszédpartnerként, rácsodálkozóként, tanítványként is felfogja magát a kultúrákkal való kapcsolatában.
Doktori disszertációja nyomán íródott könyvében Török Csaba (1979) katolikus pap teológus, főiskolai docens széles körű szellemtörténeti áttekintéssel, a katolikus egyház tanításának elemzése nyomán fogalmazza meg a kereszténység és a kultúra párbeszédének egyre sürgetőbb feladatait. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 5

I. RÉSZ - HIT ÉS KULTÚRA VISZONYÁNAK
PARADIGMÁI A MODERN KORBAN
ELSŐ FÁZIS: PRAGMATIKUS-ETIKAI PARADIGMA 15
L Az európai kultúrafogalom gyökerei 18
Kultúramítoszok 20
Az európai kultúrafogalom pragmatikus-etikai szemlélete 23
2. Kereszténység és kultúra 30
Pragmatikus reflexió 32
Etikai reflexió 43
Sikerek és bukások 54
MÁSODIK FÁZIS: KRISZTUS-KÖZPONTÚ PARADIGMA 58
1. A kultúra fogalmának változása 59
Új kultúraelméletek 59
A történelem hatása a kultúraszemléletre 71
2. Az egyház megújult reflexiója a hit és a kultúra viszonyáról 80
A II. vatikáni zsinat 80
VI. Pál tanítóhivatala 90
A hetvenes évek áttörése - egy új fogalom: az inkulturáció 97
II. János Pál tanítása 101
XVI. Benedek kultúrafelfogásáról 108
3. Az inkulturáció kritikája 114
EGY ÚJ PARADIGMA FELÉ - SZENTLÉLEK-KÖZPONTÚ SZEMLÉLET? 121
II. RÉSZ - HIT ÉS KULTÚRA VISZONYA A SZENTLÉLEK-KÖZPONTÚ PARADIGMA SZERINT
A SZENTLÉLEK-KÖZPONTÚ PARADIGMA LEÍRÁSA 133
1. Bevezető megfontolások a „lelki" fogalmához a kultúraelméletekben 133
2. A kultúra mint a világ „átlelkesítése" 137
3. Az „átlelkesült világ" immanenciája és transzcendenciája 140
4. A kultúra és a Szentlélek 145
A jó, az igaz és a szép a kultúrákban 146
A Lélekjelenléte a kultúrákban 150
SZENTLÉLEK-KÖZPONTÚ PARADIGMA ÉS EGYHÁZTANI SZEMLÉLETMÓD 155
1. Isten Lelke az egyházban - viva vox Evangelii 155
2. Egyház és kultúra kapcsolata a Szentlélekben 161
A kultúra mint a konkrét egyházi élet „teste" 162
A Szentlélek a kultúrába való belépés folyamatában 170
Az egyház a világ kultúráinak pluralitásában 186
HIT ÉS KULTÚRA KAPCSOLATÁNAK ALAPVETŐ PROBLÉMAKÖREI SZENTLÉLEK-KÖZPONTÚ SZEMLÉLETBEN 192
1. Dialógus 192
Filozófiai megfontolások a dialógus fogalmához 192
„Az egyház dialógus" (VI. Pál) 197
A Szentlélek mint a dialógus nélkülözhetetlen feltétele 205
Kulturális hermeneutika és szentlélektan 216
A közösség Lelke 225
2. Tanúságtétel 228
A tanúságtétel teológiájának megújhodása napjainkban 229
A tanúságtétel mint kihívás a kultúra felé 238
A tanúságtétel és annak célszemélye - teológiai megfontolások a hitaktus kapcsán 248
A tanúságtétel Lelke 253
3. Pluralizmus és „ökumenikus ökumené" 256
Pluralitás és pluralizmus 257
A kulturális pluralizmus teológiai vetületei 264
Az egység Lelke 270
ÖSSZEGZÉS: EGY „GYENGE" PARADIGMA EREJE
1. Erő és gyöngeség - a Krisztus-központú és a Szentlélek-központú paradigma alapvető különbségei 277
2. Erő a gyöngeségben - a Szentlélek-központú paradigma előnyei 282
3. Távlatok 288
Rövidítésjegyzék 295

Török Csaba

Török Csaba műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Török Csaba könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem