Az egészség | |
Előszó | 7 |
Az emberi test megismerésének rövid története | 11 |
Az ember törzsfejlődése | 20 |
Az ember helye az élővilágban | 20 |
Az emberhez vezető fejlődés útja | 23 |
Az előembertől az ősemberig | 26 |
Milyen volt az ősember? | 29 |
Az ember egyedi fejlődése | 31 |
Az emberi test felépítése | 36 |
Mozgásszervek | 36 |
A mozgás aktív szervei | 43 |
A kültakaró | 47 |
A vérkeringés | 58 |
A keringési szervek fejlődése | 61 |
A szív anatómiája | 62 |
A szívizom tulajdonságai | 63 |
A szív munkája | 64 |
Elektrokardiográfia | 69 |
A szív vérellátása | 70 |
Artériás vérnyomás | 71 |
A keringési rendszer szabályozása | 75 |
Vérkeringés a hajszálerekben | 80 |
Vérkeringés a vénákban | 82 |
A keringési elégtelenség | 83 |
A vér | 85 |
A vörös vérsejtek | 86 |
A szervezet fertőzések elleni védekezése | 90 |
A fehér vérsejtek fajtái. A minőségi vérkép | 92 |
Retikulóendoteliális rendszer | 95 |
A vérlemezkék | 96 |
A vérplazma | 97 |
A vérfehérjék | 99 |
Vérátömlesztés, vércsoportok | 100 |
Véralvadás | 103 |
A légzés | 106 |
A légzőszervek | 107 |
A légzés élettana | 111 |
A gázcsere | 114 |
A légzés szabályozása | 116 |
Légzésbénulás | 118 |
Légzés és sport | 120 |
A hangadás | 121 |
A légzőszervek tuberkulózisa | 123 |
A veseműködés | 126 |
A vizeletkiválasztó rendszer fejlődése | 127 |
A vese anatómiája és működése | 127 |
A veseműködés vizsgálata | 129 |
A veseműködés szabályozása | 131 |
A vizelet | 132 |
A vese megbetegedései | 133 |
Az emésztés | 137 |
A tápcsatorna fejlődése | 139 |
A hasüreg | 139 |
Az emésztőcsatorna | 143 |
A felszívódott tápanyagok sorsa a szervezetben | 154 |
A tápcsatorna és az emésztőrendszer betegségei | 156 |
Az anyagcsere | 163 |
A fehérjék | 163 |
A szénhidrátok | 165 |
A zsírok | 165 |
A víz | 165 |
Az ásványi sók | 167 |
A vitaminok | 167 |
Az ember energiaszükséglete | 175 |
Legfontosabb táplálékaink | 176 |
A gyógyétrendek | 178 |
A hormonok | 184 |
A pajzsmirigy | 185 |
A mellékpajzsmirigy | 187 |
A hasnyálmirigy | 188 |
A mellékvese | 189 |
A nemi mirigyek | 193 |
A hipofízis | 196 |
A szaporodás | 201 |
A nemmi szervek fejlődése | 201 |
A férfi nemi szervei | 203 |
A női nemi szervek | 206 |
Nemi betegségek | 213 |
A terhesség | 214 |
A szülés | 219 |
A gyermekágy | 222 |
Az újszülött csecsemő és a gyermek | 222 |
A gyermek szellemi fejlődése | 226 |
Az idegrendszer | 233 |
Az idegrendszer fejlődése | 234 |
Az idegsejt (neuron) szerkezete | 235 |
Az idegsejt működése | 236 |
A központi idegrendszer | 239 |
A perifériás idegrendszer | 246 |
A lelki alkat | 257 |
A neurózis | 258 |
Alvás és álom | 260 |
Hipnózis és szuggesztió | 261 |
Az elmebetegségek | 261 |
Az érzékszervek | 263 |
Az ízlelés | 263 |
A szaglás | 263 |
a halás és egyensúlyozás | 264 |
A látás | 268 |
Öregedés, életkor, halál | 277 |
Pillantás a járványok történetébe | 280 |
Pestis | 284 |
Himlő | 288 |
Tífuszok | 290 |
Malária | 294 |
Lepra | 296 |
Vérbaj | 299 |
Kolera | 300 |
Diftéria, influenza | 304 |
Lélektan | |
Általános lélektan (Dr. Kardos Lajos) | 315 |
A lélektan ágai és részterületei | 315 |
A lélektan tárgya | 316 |
A lélektan módszere | 317 |
Cselekvés és lélektani kísérlet | 317 |
A lelki jelenség és a valóság tükrözése | 318 |
Az érzékelés | 319 |
Az érzékelés formái | 319 |
Az érzékelés lélektanának problémái | 320 |
A figyelem | 322 |
Az emlékezés | 322 |
A képzet | 324 |
A képzelet | 324 |
A nyelv kialakulása és a munka | 325 |
Nyelv és második jelzőrendszer | 326 |
A nyelv és a valóság magasabb rendű tükrözése | 327 |
Gondolat és fogalom | 328 |
Analízis, szintézis, absztrakció, általánosítás | 329 |
Következtetés, gondolkodás | 330 |
Az intelligencia | 331 |
Tudatosság | 333 |
Az érzelmi élet | 333 |
A cselekvés és az érzelem | 334 |
Cselekvés és akarás | 336 |
Elhatározás és szándék | 337 |
A személyiség és jegyei | 337 |
Alkalmazott pszichológia (Lénárd Ferenc) | 340 |
Pedagógiai pszichológia (neveléslélektan) | 341 |
Munkapszichológia | 346 |
Pályaválasztási tanácsadás | 352 |
Közlekedéspszichológia | 352 |
Kaonai pszichológia | 353 |
Kereskedelmi pszichológia | 354 |
Orvosi pszichológia | 356 |
Kriminálpszichológia | 357 |
Művészetpszichológia | 359 |
Az alkalmazott pszichológia módszerei | 360 |
Gyermeklélektan (Dr. Hermann Alice) | 363 |
A gyermeklélektan - fejlődéslélektan | 363 |
A csecsemő (0-1 év) | 365 |
A kisgyermek (1-3 év) | 368 |
Az óvodáskorú gyermek (3-6 év) | 371 |
A kisiskolás gyermek (6-10 év) | 374 |
A serdülő és az ifjú (10-11 - 19-21 év) | 377 |
Nevelés | |
Nevelés, neveléstudomány (Bakonyi Pál) | 387 |
A szocialista nevelés célja, tartalma, feladatai (Bolyai Imréné) | 392 |
A nevelés területei | 395 |
A nevelés tényezői és módszerei (Pataki Ferenc) | 401 |
A nevelés tényezőiről | 401 |
A nevelés intézményei és szervezetei | 403 |
A szocialista nevelés közösségi nevelés | 405 |
A gyermek a nevelési folyamatban | 410 |
A pedagógus a nevelési folyamatban | 413 |
A nevelési módszertan kérdései | 415 |
Az oktatás | 421 |
Az oktatás folyamata | 421 |
Az oktatás alapelvei | 422 |
Az oktatás szervezeti formái | 424 |
Ellenőrzés, értékelés | 425 |
A nevelés történetének vázlatos áttekintése | 426 |
Nevelés az ősközösségi társadalomban (Székely Endréné) | 427 |
A keleti rabszolgatársadalmak nevelése | 428 |
A kínai nevelés kezdetei | 428 |
Az egyiptomi nevelés | 430 |
Az ókori görög és római nevelés (Dr. Zibolen Endre) | 433 |
A korai és a virágzó feudalizmus nevelése (Dr. Zibolen Endre) | 446 |
Az ember és a világ új felfedezése (Dr. Zibolen Endre) | 452 |
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye (Dr. Zibolen Endre) | 457 |
A polgári pedagógia alapvetése | 458 |
A francia felvilágosodás pedagógiája (Székely Endréné) | 464 |
A francia polgári forradalom nevelésügye (Dr. Zibolen Endre) | 470 |
A polgári nevelés ügye a XIX. században (Székely Béla) | 472 |
Az orosz haladó pedagógia a XIX. században (Székely Béla) | 481 |
A kapitalizmus közoktatási rendszere a XIX. században (Dr. Zibolen Endre) | 482 |
A modern polgári pedagógiai törekvések (Székely Béla) | 489 |
A marxizmus-leninizmus klasszikusai tudományosan feltárják a nevelés alapvető törvényszerűségeit (Székely Endréné) | 494 |
Lenin művelődéspolitikai és pedagógiai tanításai | 498 |
A. Sz. Makarenko | 504 |
N. K. Krupszkaja | 505 |
A magyar nevelésügy a XIX-XX. században (Dr. Zibolen Endre) | 506 |
A Tanácsköztársaság nevelésügye (Dr. Jóború Magda) | 513 |
Az ellenforradalmi korszak nevelésügye | 515 |
A Magyar Népköztársaság köznevelési rendszere (Bakonyi Pál) | 521 |
Hazánk köznevelési rendszerének fejlődése a felszabadulástól az 1961. évi III. törvényig | 522 |
Reformtörekvések és az 1961. III. törvény | 533 |
A jövő útjain | 537 |
A nevelés felelőssége | 542 |
Szakmunkásképzésünk (Székely Endréné) | 544 |
A gyermekvédelem fejlődése és intézményei | 549 |
Gyógypedagógia (Dr. Bárczi Gusztáv) | 550 |
A gyógypedagógia fogalma, alapelvek | 551 |
Új utakon | 551 |
A gyógypedagógiai iskolák és osztályok általános szempontjai | 553 |
Az értelmi fogyatékosok nevelése | 553 |
Nagyothalló gyermekek nevelése. Gyógypedagógiai intézet süketnémák számára | 557 |
Csökkent látók és vakok | 559 |
Nyomorék gyermekek nevelése gyógypedagógiai intézetekben | 561 |
Hibás beszédű gyermekek | 561 |
Rendellenes lelkületű gyermekek és ifjak gondozása | 562 |
Gyógypedagógusok képzése | 563 |
Népművelés | 564 |
A népművelés sajátos vonásai | 566 |
A népművelés folyamatosságának biztosítása | 569 |
A magyar népművelés történetéből | 571 |
Szemelvények (Összeállította: Székely Béla) | 587 |
A dolgozó ember élete Egyiptomban | 587 |
A hivatali érvényesülés útja az előkelő ifjak számára | 588 |
Plutarkhosz: A spártai nevelésről (Párhuzamos életrajzok) | 589 |
Platón: Az athéni nevelésről (Protagorasz) | 591 |
Arisztotelész: A nevelésről | 593 |
Miről vallanak a papiruszok? (Geometriai feladatok) | 596 |
M. Fabius Quintilianus szónoklata | 597 |
Walafried Strabo: Iskolai emlékek | 599 |
A középkori magyar iskolázás | 601 |
Baldassare Castiglioni: Az Udvari Ember | 602 |
Rabelais: Hogyan nevelte Gargantuát Ponokrates | 604 |
Montaigne: Gyermekeinket érdemeik szerint szeressük | 607 |
Erasmus: Miért kell a gyermekeket tanítani és nevelni? A gyermekek nevelése a tanulmányok módszere | 608 |
Comenius Amos János: A lelki tehetségek kiműveléséről | 610 |
Comenius Amos János: Az ifjúságot közösségben kell nevelnünk és ehhez iskolára van szükség | 613 |
Apáczai Csere János: A bölcsesség tanulásáról | 614 |
Locke: Gondolatok a nevelésről | 616 |
Condillac: A jó tanulmányoknak jelenlegi akadályairól | 620 |
Rousseau: A természetes nevelésről: a gyermekeket lássák gyermekeknek | 622 |
Rousseau: A fiatalok tanulják meg a testi munkát | 624 |
Helvetius: A nevelés mindenható | 625 |
Diderot: A zongoralecke (Rameau unokaöccse) | 627 |
Pestalozzi: A szemléletről (Hogyan tanítja Gertrud gyermekeit?) | 629 |
Owen: Az új erkölcsi világ könyve | 631 |
Herbart: Az érdeklődés feltételei | 632 |
Marx: Gépi berendezés és nagyipar | 635 |
Marx: Fiatalkorúak és gyermekek munkája | 636 |
Engels: A munkásosztály helyzete Angliában | 637 |
Lenin: A narodnyik tervkovácsolás gyöngyszemei | 640 |
Lenin: Hogyan nevelődik az ifjúság kommunistává | 641 |
Makarenko: Fegyelem | 643 |
Makarenko: A közösségről | 646 |
Krupszkaja: A szocialista iskola kérdéséhez | 648 |
N. Sz. Hruscsov javaslatai az iskola és az élet közti kapcsolat szorosabbá tételére, s a közoktatási rendszer fejlesztésére | 650 |
Sport és testkultúra | |
Előszó | 655 |
A testkultúra és sport rövid története (Dr. Földes Éva) | 657 |
A testkultúra kezdetei | 657 |
Az ókori görög testkultúra | 657 |
Olimpiai játékok | 660 |
Testkultúra és cirkuszi játékok Rómában | 665 |
Lovagi tornák a középkorban | 666 |
A városi sportélet kezdetei | 668 |
Testnevelés az újkorban | 670 |
A francia felvilágosodás korának elképzelései | 674 |
A mai sportélet kezdetei | 675 |
Marx és Engels a testnevelésről | 679 |
A sportélet és testnevelés indulása Magyarországon | 681 |
Az újkori olimpiai játékok | 684 |
A munkás sportmozgalom | 712 |
A szocialista testkultúra kialakulása | 715 |
Testnevelés sport a szocialista Magyarországon (Terényi Imre) | 717 |
A demokratikus sportmozgalomért | 718 |
Az első sikerek | 719 |
Nagy eredmények és nagy hibák | 720 |
Az MSZMP testnevelési és sporttézisei | 723 |
Társadalmi önigazgatás a sportban | 728 |
A versenysport napjainkban | 731 |
Professzionizmus és amatőrök | 731 |
Asztalitenisz | 740 |
Atlétika | 744 |
Autóversenyzés | 750 |
Birkózás | 752 |
Cselgáncs | 756 |
Ejtőernyőzés | 758 |
Evezés | 759 |
Gyeplabdázás | 761 |
Íjászat | 763 |
Jégkorongozás | 764 |
Kajak-kenu | 765 |
Kerékpározás | 768 |
Kézilabdázás | 770 |
Korcsolyázás | 773 |
Kosárlabda | 776 |
Labdarúgás | 778 |
Lovaglás | 790 |
Modellezés | 792 |
Motorozás | 793 |
Motorcsónak-versenyzés | 794 |
Műugrás | 796 |
Ökölvívás | 797 |
Öttusa | 800 |
Röplabdázás | 803 |
Síelés | 805 |
Sportlövészet | 808 |
Súlyemelés | 810 |
Tekézés | 812 |
Tenisz | 814 |
Természetjárás | 817 |
Torna | 821 |
Úszás | 825 |
Vitorlázás | 828 |
Vitorlázórepülés | 831 |
Vívás | 831 |
Vízilabdázás | 836 |
Magyarországon nem űzött sportágak | 840 |
Testneveléstudomány | 851 |
A sportteljesítmények tudományos fejlesztése (Dr. Hepp Ferenc) | 851 |
A sport mechanikai kérdései (Balogh Lajos) | 867 |
A testkultúra tömegigény | 881 |
Testmozgásra minden embernek szüksége van | 881 |
Gyógyítás testneveléssel (Gárdos Magda) | 898 |
Orvostudomány és sport | 912 |
A testmozgás élettani szerepe (Dr. Lissák Kálmán - Dr. Donhoffer Hilda) | 912 |
Testmozgás és a belső elválasztás (Dr. Kup Gyula) | 929 |
A hipofízis elülső lebenyének és a mellékvesekéregnek működéscsökkenése, kiesése és a testmozgások | 934 |
A versenyző táplálkozása (Dr. Kemény Tibor - Dr. Tarján Róbert) | 961 |
A sport- és bőrbetegségek (Dr. Földvári Ferenc) | 974 |
A sportorvos feladatai (Dr. Kereszty Alfonz) | 982 |