A zene | |
Út a komoly zenéhez | 7 |
A zene története rövid összefoglalásban | 17 |
A zene történeti alapfogalmai | 19 |
Hang, hangsor, hangrendszer | 19 |
Többszólamúság, összhang, formák, műfajok | 19 |
Hangszerek | 20 |
Az antik világ zenéje | 22 |
Görög zene | 22 |
Róma zenéje | 24 |
Bizánc zenéje | 24 |
Antik népi hagyomány | 25 |
Középkor | 25 |
Ókeresztény zene és gregoriánum | 25 |
A kor fontosabb alakjai | 26 |
Többszólamúság | 26 |
Világi dalkultúra | 26 |
A kor fontosabb alakjai | 28 |
Francia, olasz, flamand és német renaissance | 29 |
Ars Nova, klasszikus kórus-zene | 29 |
A kor fontosabb alakjai | 31 |
Barokk | 34 |
Az opera | 34 |
Hangszeres zene | 35 |
Négy énekkari művészet | 36 |
A kor fontosabb alakjai | 37 |
Rokokó és klasszicizmus | 47 |
A kor fontosabb alakjai | 50 |
Romantika | 57 |
A korszak főbb alakjai | 62 |
A XX. század | 85 |
A korszak főbb alakjai | 89 |
A magyar zene története rövid összefoglalásban | 111 |
Őstörténet: finnugor és török-mongol örökség | 111 |
Írásnélküli emlékezet | 113 |
Magyar gregoriánum | 114 |
Énekmondók hivatása | 115 |
Nyugatias udvari kultúra | 116 |
Históriás ének | 117 |
Humanizmus | 117 |
Magyar protestáns korál | 119 |
Hajdútánc | 119 |
Városok | 120 |
Rezidenciák | 121 |
Virginálzene, magyar barokk | 122 |
Egyházi kompozíciók: Magyar kantátaforma kísérlete | 123 |
Kollégiumok, magyar rokokó | 123 |
A németes dal | 124 |
Verbunkos | 126 |
Cigányok | 127 |
Magyar opera | 130 |
Népies dal, nóta | 131 |
"Magyarosodunk" | 132 |
A romantikus program | 133 |
A századforduló nyugatos visszahatása | 134 |
Új magyar zene | 136 |
Zenei alapismeretek | 143 |
Bevezető | 145 |
Kottaolvasás | 145 |
Szolmizáció | 150 |
A dúrskála | 153 |
A hangrendszer | 160 |
További hangsorok | 167 |
A hangnemek | 177 |
A hangnemrokonság | 186 |
Általános hangköztan | 190 |
Egy kis zenei ritmika | 196 |
A tempóról | 212 |
A hangerősségről | 220 |
A hangforrásokról | 227 |
Kóstoló a zenei formatanból | 238 |
A könnyű múzsa | 257 |
Könnyű zene - komoly zene | 259 |
Az operett | 262 |
A tánczene | 277 |
A jazz | 282 |
A XX. század nagy előadóművészei | 291 |
Nagy mesterek - nagy iskolák | 293 |
Színpad- és hangversenydobogó | 293 |
Zongoraművészek | 295 |
Mai magyar mesterek | 299 |
Századunk nagy hegedűművészei | 299 |
Nagy lengyel és orosz mesterek | 300 |
Német és francia mesterek | 301 |
Az énekművészet mesterei | 303 |
A tánc | |
A tánc története rövid összefoglalásban | 311 |
Bevezetés | 313 |
A tánc keletkezése és társadalmi funckiója | 313 |
Ősi formák, ősi tartalmak | 316 |
Formai és tartalmi differencializálódás | 318 |
Rabszolgatartó birodalmak | 318 |
Egyiptomi táncművészet | 318 |
Ősi India táncai | 321 |
Krétai és görög táncművészet | 323 |
Etruszk és római táncművészet | 328 |
Antik és barbár mozgáskincs találkozása | 330 |
Feudalizmus táncművészete | 330 |
Korai középkor | 330 |
A késői középkor lovagi táncai | 331 |
Tudatos európai formaalkotás | 331 |
Korai kapitalizmus táncművészete | 332 |
Renisance tankönyvek és illemtanok | 332 |
A ballo és a balletto | 332 |
Az olasz tánckincs sorsa a francia udvarban | 334 |
Intermedium, mascarade, trionfo | 337 |
Az francia klasszikus balett kialakulása | 338 |
Udvari balett - Akadémiai tánc | 338 |
Barokk táncok | 343 |
A rokokó balett és a felvilágosodás | 348 |
Noverre balettreformja | 348 |
A balettdráma megteremtése | 352 |
Noverre elmélete | 353 |
Noverre tanítványai és követői | 354 |
Nemzeti mozgalmak, 1848-as forradalmak táncai | 354 |
Valcer, polka, mazurka, polonaise, körmagyar, csárdás | 357 |
Olasz balettdráma | 357 |
Angiolini, dioia és vigano | 358 |
Az orosz táncművészet népi és udvari gyökerei | 358 |
Romantikus balettművészet | 360 |
A romantikus balett mesterei | 361 |
Blasis - Perrot - Saint Léon | 366 |
A nyugati balettművészt hanyatlása | 366 |
A romantikus balett klasszicizálódása Oroszországban | 368 |
A Gyagilev-féle orosz balett-társulat | 370 |
Fokin balettreformja | 370 |
Balettellenes irányzatok | 370 |
Szabad tánc - mozgásművészet | 373 |
A modern nyugati balett | 373 |
Szovjet balettművészet | 376 |
A magyar balett rövid története | 383 |
A színház | |
Mit kell tudni a színházról? | 393 |
Két álarc | 395 |
A befejezetlen művek írója | 396 |
Furcsa épület | 398 |
Egy nyitott szoba | 409 |
A színházi üzem | 401 |
A színész | 404 |
Az ezerfejű Cézár | 406 |
Hogyan születik az előadás? | 408 |
A láthatatlan színház | 416 |
A görög színháztól a szovjet színházig | 419 |
A tragédia születése | 421 |
Harmincezer néző, háromnapos előadás | 422 |
Komédia a kocsmában | 430 |
Szertelenségek színháza | 435 |
A "földgömb"-ről elnevezett színház | 441 |
A nagy világszínház | 445 |
Rögtönzött színművek és pásztorjátékok | 448 |
A függöny felgördül | 451 |
Az érzelmes színjáték | 455 |
Hernani csatája | 461 |
A korhűség és a naturalizmus | 465 |
Formalista kísérletek | 471 |
Fehér madár a függönyön | 478 |
Mindenki színháza | 483 |
A magyar színészet történte | 491 |
Előzmények | 493 |
Harc a nemzeti színészetért | 494 |
A második kísérlet | 497 |
Keresztül-kasul az országon | 500 |
Megtelepedés Budán | 502 |
A megvalósult álom | 504 |
Az első évek | 505 |
A műsok kialakulása | 507 |
Nehéz évek | 509 |
A budai Népszínház | 511 |
A Nemzeti Színház aranykora | 514 |
A Népszínház és az Opera | 518 |
Paulay utódai | 520 |
A Vígszínház és az új magánvállalkozások. A Thália | 523 |
A magyar színészet vidéken | 527 |
A Tanácsköztársaság színházai | 529 |
A két háború között | 531 |
A felszabadult színház | 537 |
A bábszínházról | 547 |
A bábjátékról | 549 |
A film | |
Ki tudja, mi a film? | 565 |
Amíg egy film elkészül | 560 |
Filmkészítés - írógéppel | 572 |
Tervek, tervek, tervek | 583 |
A gép forog és senki sem pihen | 593 |
Vágástól - keverésig | 613 |
A film világtörténete | 625 |
A film világtörténete | 627 |
Így kezdődött | 627 |
Az első film | 631 |
Második állomás: burleszkek és drámák | 632 |
Három úttörő | 635 |
Németország és Dánia a franciák nyomában | 636 |
Az amerikai film indulása | 639 |
A filmpartitúra és a gépmozgás | 640 |
Új művészeti irányok jelentkeznek | 641 |
A némafilm nagy korszaka | 658 |
Megjelenik a szovjet filmművészet | 660 |
A hangosfilm múltja | 666 |
Az amerikai hangosfilm további útja | 689 |
A francia film fejlődés | 698 |
Az olasz film előretörése | 709 |
A német nyelvű film a második világháborúban | 716 |
Az északi filmgyártás | 720 |
Lengyelország filmművészetének múltja és fejlődése | 722 |
Japán: ahol a legtöbb film készül | 724 |
Röptében a világ filmgyártása körül | 726 |
A világ legjobb filmjei | 738 |
A magyar filmművészet rövid története | 747 |
A némafilm | 749 |
A hangosfilm | 758 |
A 30-as évek | 758 |
Ismeretterjesztő és dokumentum- és rajzfilmek | 768 |
A magyar filmművészet története képekben | 771 |
Név- és tárgymutató | 869 |
A zene - A tánc | 869 |
A színház | 885 |
A film | 895 |