A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kultúra válsága

Szerző
Budapest
Kiadó: Franklin Társulat Kiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 255 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Franklin-Társulat Nyomdája nyomása, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A SZELLEMI MUNKA VÁLSÁGA

Az emberi szellem újkori fejlődésében mély tragikum lappang. A szellem egyik főtényezője, az ész, a modern természettudomány és technika megszületésével az anyag fölött... Tovább

Előszó

A SZELLEMI MUNKA VÁLSÁGA

Az emberi szellem újkori fejlődésében mély tragikum lappang. A szellem egyik főtényezője, az ész, a modern természettudomány és technika megszületésével az anyag fölött sohasem sejtett, csodálatos diadalt aratott. Ugyanekkor azonban fokozatosan az anyag rabságába jutott. A modern technikai s vele a mai gazdasági kultúra bámulatos fejlődésének kiindulópontja a Bacon szava: natura parendo vincitur - ki kell kutatnunk a természet törvényeit, ezeknek engedelmeskednünk kell, vagyis alkalmaznunk őket s mienk a diadal a természet erői fölött. Ma azonban Bacon szellemes barokk metaforájának már valóságos jelentése van: a természetnek, az anyagnak maga a szellem is engedelmes rabszolgája lett. Ugyanis már nemcsak a természetet bontja szét elemeire, hanem az egyéni és társadalmi életet is, s azt gondolja, hogy az elemek puszta mechanikus összege a szellem területén is élő egész. Az ész racionalizálva-mechanizálva a szellemi világot is - megöli az élőt, a friss személyes életet, kiszívja belőle a lelket. A modern gyáripar racionalizált módszerei (a Taylor-, Ford-, Bedaux- stb. rendszer), a «tudományos üzemvezetés» (scientific management) az emberi munkát a leggazdaságosabbá teszik ugyan, de ugyanekkor lelketlen géprésszé, előre kikalkulált energiaforrássá személytelenítik az embert, aki mégis csak lelkes lény, személyes egész, mely pusztán eszközszerű quantummá mégsem fokozható le. Az ész az emberi társadalmat természettudományi-anyagi kategóriák alapján már nem személyes pszichofizikai egyéniségek szerves egészének, hanem szilárd elemek halmazának nézi s keresi az exakt törvényeket, amelyek szerint ezeket az elemeket célszerűen keverheti, forgathatja, mintha az emberek is egyforma, egyéniség nélküli quantumok volnának, ahogyan a fizikai testek atomjai, melyekre az ész a számok törvényeit oly sikerrel alkalmazhatja... Vissza

Tartalom

A szellemi munka válsága3
A mennyiség és minőség küzdelme a mai kultúrában3
A fizikai és a szellemi munka természete és értékelése5
A szellemi munkások helye és szerepe a társadalom szervezetében9
A szellemi munkások jogi helyzete és szervezkedési képessége13
A szellemi pályák túlzsúfoltsága világszerte. Az akadémikus ifjúság lelki állapota16
Elméleti és gyakorlati eszközök a szellemi munkások sorsának javítására25
A szellemi munkások szelekciójának módjai31
Ifjúság és politika42
Európa és Amerika kultúrpolitikája46
Az európai és amerikai kultúrpolitika fejlődése46
Demokrácia a kultúrpolitikában49
Individualizmus a kultúrpolitikában63
Utilitarizmus a kultúrpolitikában70
Önkormányzat a kultúrpolitikában77
Nacionalizmus a kultúrpolitikában85
Népművelés és kultúrpolitika91
Gazdasági válság és kultúrpolitika. Az európai és amerikai kultúra fejlődésének irányvonala103
A kultúra és az értékek formális jellege108
A kultúra mint államcél118
A kultúrpolitika problémaköre118
A valóságos állam120
Az eszményi állam. Az államcélok elméletének jogosultsága122
A kultúra értékrendszerének megvalósítása, mint az állam végső célja127
Kultúra hatalom által s hatalom kultúra által130
A kultúrpolitika feladata és fejlődési indítékai133
Szociális állam és kultúrállam138
Az ötvenéves középiskolai törvény144
Az egységes magyar nemzeti állameszme érvényesítése, a felekezeti és nemzetiségi centrifugális erők leküzdése a középiskolai törvény politikai forrása144
A középiskolai törvényjavaslat országgyűlési tárgyalása. Az egységes középiskola. A görög tanulmány sorsa és a magyar liberalizmus150
A túlterhelés kérdése. A középiskola, mint a szellemi proletariátus forrása154
A középiskola kérdése a jó tanár kérdése. A magyar középiskolaügy az 1883. évi statisztika világánál156
A középiskolai törvény megfelelt történeti feladatának: biztosította a középoktatásnak egységes nemzeti szellemű továbbfejlődését; lehetővé tette a kellő felügyelet útján a középiskolák szellemi és anyagi színvonalának emelését; nem uniformizálta mereven a középiskolákat, amelyek megőrízhették egyéni színüket; megteremtette a magyar középiskolai tanári rend szellemi egységét157
Neveléstörténet és szellemtörténet159
Pedagógia és filozófia: a nevelési eszmények története és a filozófia története159
A lelkiség (psziché) oksági-történeti vizsgálata; a szellem, a jelentés, a cél (logosz) értékvizsgálata mint szellemtörténet; változatlan szellemi életformák (eidosz) metahistóriai vizsgálata. Ezek viszonya a kultúrának objektív, dinamikus és statikus fogalmához165
A neveléstörténet szellemtörténeti feladata: az egyes korok művelődési eszményeinek elemzése166
Az ember mai tragédiája - Madách Imre174
Kultúra és zene - Wagner Richard181
Gazdaságpolitika és kultúrpolitika - A walesi herceg186
Amerika szellemi nagykövete - Nicholas Murray Butler189
A kultúrpolitikus - Gr. Klebelsberg Kuno193
A költő és a lélekbúvár - Herczeg Ferenc Emlékezései208
Kezdet és vég - Pauler Ákos világfelfogásának fejlődése227
Magyarság és németség - Bleyer Jakab247
Névmutató253

Kornis Gyula

Kornis Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kornis Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem