A szellemi munka válsága | 3 |
A mennyiség és minőség küzdelme a mai kultúrában | 3 |
A fizikai és a szellemi munka természete és értékelése | 5 |
A szellemi munkások helye és szerepe a társadalom szervezetében | 9 |
A szellemi munkások jogi helyzete és szervezkedési képessége | 13 |
A szellemi pályák túlzsúfoltsága világszerte. Az akadémikus ifjúság lelki állapota | 16 |
Elméleti és gyakorlati eszközök a szellemi munkások sorsának javítására | 25 |
A szellemi munkások szelekciójának módjai | 31 |
Ifjúság és politika | 42 |
Európa és Amerika kultúrpolitikája | 46 |
Az európai és amerikai kultúrpolitika fejlődése | 46 |
Demokrácia a kultúrpolitikában | 49 |
Individualizmus a kultúrpolitikában | 63 |
Utilitarizmus a kultúrpolitikában | 70 |
Önkormányzat a kultúrpolitikában | 77 |
Nacionalizmus a kultúrpolitikában | 85 |
Népművelés és kultúrpolitika | 91 |
Gazdasági válság és kultúrpolitika. Az európai és amerikai kultúra fejlődésének irányvonala | 103 |
A kultúra és az értékek formális jellege | 108 |
A kultúra mint államcél | 118 |
A kultúrpolitika problémaköre | 118 |
A valóságos állam | 120 |
Az eszményi állam. Az államcélok elméletének jogosultsága | 122 |
A kultúra értékrendszerének megvalósítása, mint az állam végső célja | 127 |
Kultúra hatalom által s hatalom kultúra által | 130 |
A kultúrpolitika feladata és fejlődési indítékai | 133 |
Szociális állam és kultúrállam | 138 |
Az ötvenéves középiskolai törvény | 144 |
Az egységes magyar nemzeti állameszme érvényesítése, a felekezeti és nemzetiségi centrifugális erők leküzdése a középiskolai törvény politikai forrása | 144 |
A középiskolai törvényjavaslat országgyűlési tárgyalása. Az egységes középiskola. A görög tanulmány sorsa és a magyar liberalizmus | 150 |
A túlterhelés kérdése. A középiskola, mint a szellemi proletariátus forrása | 154 |
A középiskola kérdése a jó tanár kérdése. A magyar középiskolaügy az 1883. évi statisztika világánál | 156 |
A középiskolai törvény megfelelt történeti feladatának: biztosította a középoktatásnak egységes nemzeti szellemű továbbfejlődését; lehetővé tette a kellő felügyelet útján a középiskolák szellemi és anyagi színvonalának emelését; nem uniformizálta mereven a középiskolákat, amelyek megőrízhették egyéni színüket; megteremtette a magyar középiskolai tanári rend szellemi egységét | 157 |
Neveléstörténet és szellemtörténet | 159 |
Pedagógia és filozófia: a nevelési eszmények története és a filozófia története | 159 |
A lelkiség (psziché) oksági-történeti vizsgálata; a szellem, a jelentés, a cél (logosz) értékvizsgálata mint szellemtörténet; változatlan szellemi életformák (eidosz) metahistóriai vizsgálata. Ezek viszonya a kultúrának objektív, dinamikus és statikus fogalmához | 165 |
A neveléstörténet szellemtörténeti feladata: az egyes korok művelődési eszményeinek elemzése | 166 |
Az ember mai tragédiája - Madách Imre | 174 |
Kultúra és zene - Wagner Richard | 181 |
Gazdaságpolitika és kultúrpolitika - A walesi herceg | 186 |
Amerika szellemi nagykövete - Nicholas Murray Butler | 189 |
A kultúrpolitikus - Gr. Klebelsberg Kuno | 193 |
A költő és a lélekbúvár - Herczeg Ferenc Emlékezései | 208 |
Kezdet és vég - Pauler Ákos világfelfogásának fejlődése | 227 |
Magyarság és németség - Bleyer Jakab | 247 |
Névmutató | 253 |