Fülszöveg
Róheim Géza (1891 Bp.-1953 New York) azon magyarok egyike, akik külföldi híre és elismertsége messze meghaladja a hazait. A pszichoanalitikus antropológia úttörője, számos évet töltött természeti népek között, tanulmányozva nyelvüket, szokásaikat, hitrendszerüket.
Ebben a kötetben három, magyarul még nem publikált esszéje szerepel, amely praktikus bepillantást enged a kultúrantropológia világába - és egyben Róheim munkásságába. Róheim Géza volt az első antropológus, aki Freud elméleteit a nem-nyugati kultúrákra alkalmazta és kutatásaival megállapította az ödipális struktúrák univerzalitását Akárcsak a legtöbb nagy gondolkodó, messze megelőzte korát, és írásai ma éppoly jelentékenyek, mint mikor először megjelentek. Róheimet napjainkban Herbert Marcuséval és Wilhelm Reich-hel együtt abba a csoportba sorolják be, amelyet "freudista baloldalnak" neveznek.
Ebben a kötetben Róheim arra a kérdésre igyekszik választ találni: hogyan s miért keletkezett a civilizáció. A civilizációt vagy...
Tovább
Fülszöveg
Róheim Géza (1891 Bp.-1953 New York) azon magyarok egyike, akik külföldi híre és elismertsége messze meghaladja a hazait. A pszichoanalitikus antropológia úttörője, számos évet töltött természeti népek között, tanulmányozva nyelvüket, szokásaikat, hitrendszerüket.
Ebben a kötetben három, magyarul még nem publikált esszéje szerepel, amely praktikus bepillantást enged a kultúrantropológia világába - és egyben Róheim munkásságába. Róheim Géza volt az első antropológus, aki Freud elméleteit a nem-nyugati kultúrákra alkalmazta és kutatásaival megállapította az ödipális struktúrák univerzalitását Akárcsak a legtöbb nagy gondolkodó, messze megelőzte korát, és írásai ma éppoly jelentékenyek, mint mikor először megjelentek. Róheimet napjainkban Herbert Marcuséval és Wilhelm Reich-hel együtt abba a csoportba sorolják be, amelyet "freudista baloldalnak" neveznek.
Ebben a kötetben Róheim arra a kérdésre igyekszik választ találni: hogyan s miért keletkezett a civilizáció. A civilizációt vagy kultúrát itt a lehető legegyszerűbb meghatározás szerint kell értenünk: mindazt tartalmazza, ami az emberi nemben az állati szint felett van.
Róheim a pszichoanalitikus terápiákból jól ismert neurotikus mechanizmusokat a primitív társadalmak szokásaival összehasonlítva, arra következtet, hogy az emberi kultúra nem más, mint a gyermeki ösztönök kollektív szublimációja. Róheim széles perspektívájára azonban jellemző, hogy leszögezi: " nem állítom azt, hogy meghosszabbodott gyermekkorunk az egyedüli tényező, amely a kulturális folyamat mögött áll. Azt is készséggel elismerem, hogy velünk született érési menetiránnyal rendelkezünk és a felnőtté válás ágas-bogas kérdéseiből csupán egyet emelek ki, mégpedig a kérdéskör regresszív vetületét. Természetesen napnál világosabb, hogy gazdasági sorsunk a környezetünkön múlik, ám az is nyilvánvaló, hogy az emberi lények ezzel a környezettel olyaténképp bánnak, ami sajátosan emberi. Ez az emberi bánásmód az, ami figyelmünket megragadja. Azt iparkodtunk megmagyarázni, mi az a fejlődési irány, amely az egész rendszert igazgatja "
Vissza