Bevezetés | 9 |
Hagyomány és korszerűség az oktatásban | 11 |
Irányok és változások | 11 |
Kötöttség és szabadság, korlátozás és lehetőség | 11 |
Irányok és megtorpanások a nyelvi változásokban | 12 |
A kognitv funkciók kiteljesedése | 13 |
A hagyomány | 14 |
A nyelvi szocializáció népi hagyománya | 14 |
Az oktatás intézményes szocializációja | 15 |
Az iskola nyelvi eszménye: a "normatív változat" | 16 |
A korszerűség követelményei | 17 |
Nyitottság, teljesség, személyesség | 17 |
A többnyelvűség | 18 |
Az anyanyelvi műveltség | 19 |
Az alkotó nyelvről | 23 |
Alkotás és teremtés a nyelvhasználatban | 23 |
Válogatás és újraalkotás | 24 |
A nyelvi jel mozgékonysága | 25 |
A produktív szabály | 26 |
Produktivitás a jelentésváltozásban | 27 |
A nyelvi újítás: teremtés | 27 |
A nyelvi alkotás forrásai és mintái | 29 |
Miből válogatunk? | 29 |
A nyelvi jel mozgástere | 30 |
A produktív szabályok változatai | 32 |
A kreatív képesség | 34 |
A kreativitás szintjei | 34 |
A kreativitás megnyilvánulásai | 37 |
Elvárások és előírások | 39 |
Az élőbeszéd és az írott nyelv kölcsönhatása | 41 |
Halmazállapot-változások | 41 |
Változatosság-egységesség | 43 |
Spontaneitás-tudatosság | 43 |
A szóbeli rögzítettség, ritualizált szöveg | 44 |
Élőbeszéd és írás egymásra hatása | 45 |
Fejlesztő kísérletek | 49 |
Fejlesztő anyanyelvoktatás kétnyelvű környezetben | 49 |
Nyelvtan vagy nyelvhasználat? | 50 |
Az anyanyelvoktatás reformjai | 51 |
Kreatív szemlélet, kreatív gyakorlatok | 52 |
A nyelvi környezet vizsgálatának tanulságai | 54 |
Nyelv - szöveg - játék | 55 |
A nyelvi rendszer és a nyelvhasználat | 56 |
A legfőbb cél | 57 |
A gyakorlás | 58 |
Az értékelés | 59 |
A tanóra nyelvi anyaga | 59 |
A kreativitás fejlesztésének területei | 67 |
Kommunikáció szóban és írásban | 67 |
A szóbeli közlések megértése | 69 |
Az írásbeli közlések megértése | 70 |
A szóbeli közlések létrehozása | 72 |
Az írásbeli szövegek létrehozása | 73 |
Ötletek a magyarórára | 79 |
A nyelvi rendszer és a nyelvhasználat | 79 |
Az alapelvek | 79 |
A hibák értelmezése | 80 |
Szövegértés és szövegalkotás | 81 |
A szóbeli közlések megértése | 81 |
Az írásbeli közlések létrehozása | 85 |
A szóbeli közlések létrehozása | 92 |
Az írásbeli közlések létrehozása | 95 |
Ötletek területenként | 98 |
A szóbeli közlés befogadása | 98 |
Az írásbeli közlés befogadása | 99 |
A szóbeli közlés megformálása | 100 |
Az írásbeli közlés megformálása | 101 |
A szövegmegformáltság elemző megközelítése | 105 |
A kreatív megközelítés két főtípusa | 105 |
Kreatív-produktív gyakorlatok | 108 |
Eredeti szövegek | 109 |
Kaleidoszkópgyakorlatok | 110 |
A gyakorlatvezetők gyakorlatai | 112 |
A tanulói kreativitás | 117 |
Szabálykövetés és szabályváltoztatás | 117 |
A nyelvi rendszer | 118 |
A nyelvhasználat | 119 |
A szabálykövetés | 119 |
A szabályváltoztatás | 120 |
Irányok és összefüggések | 121 |
Kreatív követés, kreatív változtatás | 122 |
Kiválasztás és variálás | 122 |
A tanár kreativitásától a tanuló kreativitásáig | 123 |
Az újító egyéniség | 123 |
A fölfedezéstől az alkotásig | 124 |
A türelem kreativitást (is) terem | 125 |
A könnyedség megnyilvánulásai | 125 |
Váltás és változtatás | 126 |
A modern világ kihívásai és lehetőségei | 129 |
Az anyanyelvi oktatás mai helyzete | 129 |
A világnyelvek, a szomszéd nyelvek és az anyanyelv | 129 |
Anyanyelv, megismerés, oktatás, kreativitás | 130 |
Az információ és az iskola | 130 |
A számítógép és a megismerés | 131 |
Reméljük, nincs vége | 132 |
Jegyzetek | 134 |
Irodalom | 138 |
Név- és tárgymutató | 142 |