Az I. kötet szöveg közé nyomtatott 600 fekete-fehér ábrát, a II. kötet 390 ábrát és 3 külön kihajtható táblát tartalmaz. Írta Kakujay Károly gépészmérnök, a budapest-budafoki helyi érdekű villamos vasuti r.-t. üzletvezető igazgatója. Az I. kötet kiadási éve 1904.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A programm, melynek alapján a Magyar Mérnök- és Építész-Egylet engem a jelen mű megírásával megbízott, a következőt mondja:
„A tervezett mű rendeltetése: az elektromos közúti vasútnál alkalmazott...
Tovább
Előszó
A programm, melynek alapján a Magyar Mérnök- és Építész-Egylet engem a jelen mű megírásával megbízott, a következőt mondja:
„A tervezett mű rendeltetése: az elektromos közúti vasútnál alkalmazott mérnöknek segédeszközül szolgálni, melyben megleli azt, mit az elektromos vasutak tervezésére, építésére és üzemben tartására nézve tudnia szükséges."
E programm alapján a helyközi vasutak és ezek tartozékai, a váltakozó-áramú rendszerű vasutak, s mindazon speciális berendezésék, melyek a közúti vasutaktól rendeltetésük vagy jellegük által különválnak, e mű keretében helyt nem találnak. Ezeket inkább egy későbbi, különálló mű számára vélem fentartandóknak, annál is inkább, mert az e műben felölelt anyag magában véve is oly gazdag és sokoldalú, hogy sok érdekes részletet kellett, helyszűke miatt, elhagyni és sok tanulságos dolgot dióhéjban adni, hogy a fontosabb számára elegendő helyet nyerjünk.
Ha az anyag e bőséges volta mellett még sem szorítkoztam a jelenleg használt „bevált" szerkezetekre és a történelmi fejlődésnek úgy a „bevezetés"-ben, valamint később a leírások során is helyet szorítottam, ennek magyarázata abban keresendő, hogy az elektromos vasutak terén úgyszólván még minden irányban erős fejlődés észlelhető, s így sok mai szerkezetet még olyannak kell tekintenünk, melyet belátható időben jobbak fognak fölváltani; ezeket illetőleg pedig a fokozatos fejlődés megismerését elkerülhetetlenül szükségesnek tartottam, mert ez nemcsak alap a jelen szerkezet jobb megértéséhez, hanem egyúttal fontos útmutató a továbbfejlesztéshez.
Vissza
Tartalom
I. KÖTET
Előszó
Bevezetés 1
FELSŐVEZETÉKÜ RENDSZER.
I. A pályatest.
1. A nyomszélesség megszabása 24
2. A sinek 25
3. A sín méreteinek meghatározása 27
4. A sínkötések 30
5. A folytonos sín 37
6. A vágány 46
7. A váltók 54
8. A váltóállítás 60
9. A keresztezések 64
10. A pálya létesítése 66
11. A pálya fenntartása és gondozása 76
12. A pálya egyéb fölszerelései 79
13. A sín mint áramvezető 80
II. Az áramvezeték.
14. A munkavezeték 90
15. A munkavezeték sztatikája 91
16. A munkavezeték tervezése 98
17. A táplálóvezeték 111
18. A táplálóvezeték tervezése 118
19. A visszavezeték számítása 120
III. Tartó szerkezetek.
20. Felfüggesztő- és kereszthuzalok 128
21. Fali kampók; fali rózsák 133
22. Oszlopok 136
23. Oszlopkarok 144
24. Oszlopok és karok méretezése 149
IV. A munkavezeték megerősítése és szigetelése.
25. Huzaltartók 152
26. A vezeték elszigetelése 159
27. Szakaszosztó szigetelők 176
28. Légváltók 182
29. Huzalkeresztezések 190
V. A vezeték építése és megvizsgálása.
30. A vezeték építése 194
31. Szigetelési hibák 204
32. Hiányos kontaktus, hibás sínkötések 210
VI. Biztosító berendezések.
33. Árammentesítő szigetelők 212
34. Ólom biztosítók 214
35. Szakaszkikapcsolók 215
36. Idegen vezetékek biztosítása 217
37. Villámhárítók 231
VII. Az elektromos áram által okozható zavarok.
38. A telegráf és telefon megzavarása 244
39. Mérőkészülékek megzavarása 252
40. Gáz- és vízvezetéki csövek és fémes kábelburkolatok megtámadása 259
VIII. Jelzőberendezések.
41. Állandó jelzőberendezések 266
42. Elektromos jelzőberendezések 268
FÖLDALATTI VEZETÉKRENDSZER.
Általános elvek 273
I. Nyitott csatornájú rendszerek.
1. Siemens és Halske rendszerei
a) A budapesti rendszer 276
b) Az újabb budapesti rendszer 280
c) A berlini rendszer 283
2. A drezdai rendszer 292
3. Az „Unió" berlini rendszer 293
4. A Love-féle rendszer 297
5. A General Electric Comp. rendszerei 302
a) A Lenox Avenue rendszer 302
b) Az Amsterdam Avenue rendszer 303
c) A Washingtoni rendszer 304
6. A Hoerde-rendszer 310
7. A Cattori rendszere 312
8. Egyéb javaslatok 314
II. Részvezetékes rendszerek.
1. Elektromágneses hatáson alapuló bekapcsolással bíró rendszereké.
a) Pollák és Binswanger rendszere 318
b) Lineff rendszere 319
c) Bölling rendszere 320
d) Schuckert rendszere 321
e) Siemens és Halske permanens mágneses rendszere 321
f) Diatto rendszere 322
g) Cizla rendszere 326
h) Dolter rendszere 327
2. Zárt csatornákban futó kontaktus kocsikon alapuló rendszerek
Langlein rendszere 328
3. Jelfogás (relais) rendszerek 329
a) Benak rendszere 330
b) Claret és Vuilleumier rendszere 331
c) Westinghouse rendszere 334
d) Demeuze rendszere 334
e) Krizik rendszere 335
f) Thomson - Houston rendszere 336
4. Mechanikai kapcsoláson alapuló rendszerek
a) Siemens és Halske rendszere 341
b) Stendebach és Linker rendszere 341
II. KÖTET
Forgalmi eszközök.
I. A motorkocsi 2
1. Kéttengelyű alvázak 4
A) Merevtengelyü alvázak 5
1. csoport: Siemens és Halske régi típus, Ganz pozsonyi típus, Bemis, Brill E21, Milnes, Baltimore, Chicago, „Unió" hamburgi típus, „Unió" erfurti típus 5-15
II. csoport: Peckham, Mc Guire, Foulton, St.-Louis, Diamond, Buffalo, Berolina, Miani-Silvestri, A. E. G. típus, Siemens és Halske drezdai típusa, Ganz bpesti közúti típusa, Helios 15-26
III. csoport: „British Electric Car Company" S. B. típusa 26-29
IV. csoport: Taylor, Dorner, Barney és Shmith, a .,Britisch Electric Car Company" S. C. típus, „Masch. Bau Gesellschaft Nürnberg" A1 és B1 típus, Herbrand kölni típus, u. a. nehezebb típus, Officine Mechaniche bergamoi típus, The Brush típus, francia emeletes kocsi alváza 29-38
V. csoport: Dupont C. alváz 38
VI. csoport: Meinicke alváz 40
VII. csoport: Kummer alváz 41
B) Beállótengelyű alvázak 42
I. Alvázak, melyek tengelyei a középállásban a kocsisúlylyal vannak biztosítva 43
II. Alvázak, melyek tengelyei a középállásban rugókkal vannak biztosítva 49
Companie de Fives-Lille alváza 51
2. Forgó alvázak 52
A) Egyenlően terhelt tengelyű forgó alvázak 53
I. csoport: Ganz és Tsa szatmári típusa 54
II. csoport: Peckham 14, Bemis 45, Laciede 5, Diamond, Baltimore 10, Brandenburg, Barney-Smith H 54-58
III. csoport: Peckham 14-B3, Brill 27 G, Peckham 14 A, Mc Guire 39 A, Chicago D, St.-Louis 47, New-Jersey, Brill 27 E 58-66
B. Egyenlőtlenül terhelt alvázak 66
I. csoport: Peckham 14D 72
II. csoport: Mc Guire maximum Traction Truck. Brush. M. T. T., Peckham
14 D-5 72-74
III. csoport: Peckham 18-B, Baltimore, St. Louis 13, Ganz és Társa budafoki típus 74-76
IV. csoport: Brill „Eureka", Bergische Stahl Industrie 6 77
C) Egytengelyű forgó alvázak 78
Robinson Radiál Truck, Maschinen Bau Gesellschaft Nürnberg, BöckerHildebrand 80-86
3. Az alvázak részletei.
1. Kerekek 86
a) Abroncsos keretek : Küllős kerekek kovácsolt csillaggal, kullos kerekek öntött acél csillaggal, küllős kerekek az abroncsba öntött csillaggal
b) Kéregönt és II kerekek:
c) Az abroncsos kerekek és Oriffin kerekek összehasonlítása 96
d) Öntött acél kerekek
e) A kerékszelvény alakja
II. A kocsitengely
III. A kocsi tengely csapágya 117
1. A nyerges csapágy
A) Sima csapok csapágya: Ganz régi típusa 120
B) Rózsával biró csapok csapágya: Van der Zypen és Charlier, a Master Car Builders csapágy 124
C) Zárhoronyos csapok csapágya: Peckham, Brill, Bergische StahlIndustrie 125
2. A szelencés csapágy: Korbulyi 126
3. Golyós és görgős csapágyak: Mossberg és Granville, Hyatt Roller Bearing, Moffet 130
IV. A tartó rugók 135
Lapos rugók 135
Tekercs rugók 137
4. A fék 138
1. Mechanikai fékek
AJ Kézi fékek 140
a) A kézi pofafékek 141
1. A féktuskó: Interlocking, Corning, Sargent, Composite, Crescent, Kinzer 141 -146
2. A fékemeltyü 146
3. Az áttétel, Trendlay fék 151
b) A kézi sínfékek 162
Prouty, Tandem, Rote, Fayet-Chamonix, Kilgoure 159
B) Automatikus mechanikai fékek 162
I. Légfékek
1. Közvetetlenül működő légfékek 164
a) Standard 164
b) Böcker 169
c) Christensen 181
d) Siemens-Schuckert 186
e) Carpenter és Schulze 189
f) Meritt 190
g) Magann Storage Air Brake 191
h) Philadelphia 192
i) Hewitt és Rhodes
j) Schmidt 193
2. A közvetett működésű légfékek
a) Christensen 195
b) Westinghouse 197
c) Soulerin 291
d) Böcker kétkamrás féke 292
II. Folyadéknyomáson alapuló fékek 203
Durey 205
III. Egyéb automatikus mechanikai fékek
a) Prouty-Noble 206
b) Price 207
c) Unió fogasrudas-féke 208
d) Flood 209
2. A rövidzár-fék 209
3. Elektromos fékező készülékek 212
A) Közvetetlen működési elektromágneses fékek: Forbes és Timrnis, Unió, Walker, Siemens és Halske törzstárcsás-fék, S. és H. pofás fék, Kummer, Déri, Schuckert, Helios 212-220
B) A kézi pofafékre ható elekromágneses fékek Sperry, A. E. G., Siemens Schuckert, Guénée 220-223
C) Elektromágneses sínfékek: Unió, Schiemann, Westinghouse-Newell .. .. 223-327
5. Kocsiszekrény 229
1. A férő helyek beosztása 233
2. A kocsiszekrény váza, alsókere t oldaloszlopok, merevítés, teljes váz 241
3. A burkolat, fénymázolás 248
4. A perron, teljesen zárt perron, csukott perron, nyitott perron, közép perron, osztott perron, Pay as You enter perron 248-261
5. A tető 261
Európai szellőztető 262
Amerikai szellőztető 264
6. Ajtók 277
a) Szárnyas ajtó
b) Toló ajtó 279
7. Az ablakok és tartozékai 280
a) Perron ablakok 286
b) Homlokfal ablakok 289
c) Oldalablakok 289
1. Szilárd oldalablakok 291
2. Kinyitható oldalablakok 292
d) Szellőztető ablak 295
Redőnyök, függönyök 297
6. Az alváz és szekrény felszerelései 299
I. Ütköző és vonókészülékek 300
I. Az egyesített ütköző- és vonókészülékek 302
a) Merev ütköző és vonókészülékek 304
b) Forgó csappal bíró vonó- és ütközőkészülék 307
c) Önműködő egyesített vonó- és ütközőkészülékek: Van Doni, Stearns és Ward 307
II. Különálló ütköző- és vonókészülék 307
III. Automatikus csatlókészülékek: Janney, Washburn 309-314
2. A mentőkészülék 314
I. csoport: Szilárd védődeszkák 316
II. csoport: Szekrényelőtti hálók 322
III. csoport: Rugósan alkalmazott kosarak:
Rákospalotai, régi pozsonyi típus, Peckham, dr. Hirth 323
IV. csoport: Mozgó alkotórészekkel biró hálók és kosarak:
Eclipse car fender, Worcester fender 324
V. csoport: Sínen futók: Locsády
VI. csoport: Sínre ejthetők: Providence fender, Peerless-, Watson-, Parmenter-, Detroit fender
VII. csoport: Kiváltó szerkezettel bírók: Royle, Parmenter wheel guard, Markét Str. R. C. Lámmerhirt, Leber, Hunter 331
VIII. csoport: Fékkel összekötöttek: Pichler, Grampe. Böcker- Reitz 333
3. Síntisztító berendezések
4. Homokszórók, sószórók: Columbia, De Witt, düsseldorfi, berlini típus, Ham, wieni, baseli tipus, Mertens 337-346
5. Hágcsók, lépcsők: Universal safety trip, Brill-lépcső, Miilen Car Step tifter 346
6. Perronelzáró készülékek
a) Beakasztó ajtók 354
b) függőleges tengely körül elforgatható ajtók: Ganz, Meineke, Bliss .. 355
c) vízszintes tengely körül elforogható ajtók: Rathgeber, Weitzer.. .. 358
d) saját síkjukban eltolható ajtók 350
e) különleges szerkezetek 362
7. Padok, székek 362
8. A kocsik fűtése 365
9. Jegyelárusító automaták, fizető szekrények és regisztrálók 366
10. Apró felszerelés:
jelzőharangok, jelzőcsengők, fogantyúk 369
podgyásztartók, szerszámszekrények 371
padlórács, szőnyeg, pótlóvilágítás, felirati táblák 373
7. Kocsi típusok.
a) Kocsik kis férőséggel, csekély sebességgel 373
b) Kocsik közepes férőséggel, csekély sebességgel 374
c) Kocsik közepes férőséggel, közepes sebességgel 378
d) Kocsik közepes férőséggel, nagyobb sebességgel 380
e) Kocsik nagyobb férőséggel, közepes sebességgel 380
f) Kocsik nagyobb férőséggel, nagyobb sebességgel 381
g) Átalakítható kocsik 381
1. Brill Convertible Car 382
2. Helios „Duplex" kocsi 384
3. Romünder Comfort Passeneger Car 386
h) Emeletes kocsik 388
i) Teherkocsik 390
j) Seprőkocsik és hóekék 390
k) Öntözőkocsi 390
I. tábla: A „Pozsonyi Városi Villamos Vasút" motorkocsija.
II. tábla: Az amerikai Brill Comp. forgó alvázas mellékkocsija.
III. tábla: A budapest-erzsébetfalvi vonal motorkocsija (Ganz és Tsa).
A közuti elektromos vasutak berendezése és üzeme I-II.
Kakujay Károly
Kakujay Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kakujay Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.