Előszó
Ez a munkafüzet A közoktatás rendszere tankönyvünk feldolgozásához készült. A tankönyvet éppen tartalmának jellege, a folyamatos változás kényszere miatt többször is módosította szerzője, Mezei Gyula. A legutolsó 2005. évi, nyolcadik kiadás ismét jelentősebb átdolgozást igényelt. A szerző a könnyebb áttekinthetőség érdekében az eddigi három helyett öt fejezetre osztotta a tananyagot. A szakoktatásban bekövetkezett változások miatt új fejezetet kellett írni, ennek szerzője Benedek András egyetemi tanár. Amikor ezeket a sorokat írom az is egyértelmű, hogy a közoktatás rendszerében ismét változások várhatók. Ennek magyarázatát is megkaptuk, megismerhettük a tantárgy tanulmányozása során.
Ebben a munkafüzetben természetesen a tananyagot, a tankönyvet követjük, de nem kapcsolódunk szorosan a fejezetekhez. Két nagy témakört dolgozunk fel részletesebben. Elsőként a közoktatásrendszer és iskolarendszer elméleti meghatározását, az alapfogalmak értelmezését, az iskolarendszer különböző típusait, az iskolarendszert meghatározó tényezőket.
Az iskolarendszer történetiségét nehéz volna végig követni, túlságosan nagy terjedelmet jelentene és kissé sablonos feldolgozást. Nem vizsgáljuk tehát a történelmi fejődés során létrejött iskolarendszereket, azok iskolatípusait sem. Az 1990 előtti évévszázadokról csak néhány, a fejlődést alapvetően meghatározó eseményt emelünk ki.
Feldolgozásunk másik nagy témaköre a közoktatás mai rendszere, az 1993. évi közoktatási törvény és annak módosításai. Utóbbit természetesen az aktualitása, a jelen idejű alkalmazási feladatok miatt. A kimaradt témák felidézésére, megerősítésére ajánljuk a tankönyvi fejezetek végén található kérdéseket-feladatokat. Ha ezekre írásban is választ adunk magunknak, akkor jól kiegészíthetjük a munkafüzed feldolgozást, gyakorlást.
A munkafüzetben - annak jellegéhez igazodva - egyrészt munkáltató, másrészt problémafelvető, gondolatébresztő feladatokat fogalmaztunk meg.
A munkáltató gyakorlati alkalmazást és a gyakorlást olyan feladatok kialakításával kívánjuk megoldani, amelyek a jogszabályok szövegeinek kiegészítését kérik, vagy a rendszer elemeinek értelmezését, elhelyezését, csoportosítását kívánják. Ezek a feladatok első pillanatra kissé egyszerű, nem a mi képzésünkhöz illő módszernek tűnnek, de tanári gyakorlatunkból tudjuk, hogy az ilyen feladatokkal való bíbelődés végül is haszonnal jár.
Vissza