Előszó
Napjainkban a történelmi haladás felgyorsulása, az iskolában szerzett ismeretek "időtállósága", az enciklopedikus műveltség statikus volta megváltozott és egyre inkább a dinamikus műveltségfelfogás kerül előtérbe.
A közoktatás és közművelődés jelenlegi és jövőbeni viszonyát is a lineáris összekapcsolódás jellemzi, amelynek megfelelően a közművelődés mindenkor a közoktatás konkrét eredményeire támaszkodik. Ez azt jelenti, hogy a tanulás permanenciáját tudomásul véve a közművelődés az iskolában szerzett műveltség kiegészítését, megszilárdítását, annak folytatását és kiteljesedését szolgálja.
Ugyanakkor tudomásul kell vennünk, hogy mind a két hálózatnak kiépült intézményrendszere van, sajátos funkciókkal, de ezeknek ellátása mindkét rendszer számára ugyanazt jelenti: a személyiség célszerű, harmonikus fejlesztését, az eddiginél igényesebb, korszerű műveltség megszerzését, összességében az új, szocialista embertípus kialakítását.
Művelődéstörténetünk haladó hagyományai is köteleznek bennünket a két hálózat kapcsolatának minél szorosabb kiépítésére. Eötvös Lóránd, a világhírű fizikus, figyelmeztetett arra, hogy "aki nemzetét igazán szereti a műveltség dolgában alkudozni, s annak egy alantabb fokával megelégednie nem szabad." Majd arra int: "Nekünk azon kell fáradoznunk, hogy a közművelődés virágoskert legyen, hogy ezt a célt elérjük, arra szükséges az, hogy minden növénynek megadjuk a maga táplálékát, azt a talajt, azt a levegőt, amely mellett igazán fejlődhetik."
A mi emberideálunk, a sokoldalúan fejlett, korszerű műveltséggel rendelkező ember, aki nem elégszik meg az iskola nyújtotta, rohanó korunk tudományától kissé óhatatlanul is elmaradt ismeretekkel, hanem látogatja a közművelődés intézményeit is, hogy érdeklődési területének megfelelően újabb ismeretekkel gazdagíthassa tudását. Csak így érhetjük el, hogy ne zárjuk a tegnapba a holnap emberét.
Az MSZMP Komárom megyei Bizottsága a vonatkozó oktatáspolitikai és közművelődési határozatok figyelembe vételével 1977. március 25-én határozatot hozott az általános és középiskolák, valamint a közművelődési intézmények kapcsolatának fejlesztésére. Ebben többek között kimondják, hogy az eredményes együttműködés érdekében az oktatási és közművelődési intézmények kölcsönösen tájékoztassák egymást területük legújabb dokumentumairól, elért eredményeikről, megvalósításra váró céljaikról.
Vissza