1.062.060

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Közlekedési Múzeum Évkönyve XIII.

2001-2002

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Közlekedési Múzeum az alapításától eltelt több mint 100 év alatt a legjelentősebb tudományos publikációs-sorozatát kezdte cl 1971-ben. amikor kiadta első Évkönyvéi. A számos értékes kutatási... Tovább

Előszó

Közlekedési Múzeum az alapításától eltelt több mint 100 év alatt a legjelentősebb tudományos publikációs-sorozatát kezdte cl 1971-ben. amikor kiadta első Évkönyvéi. A számos értékes kutatási eredményről beszámoló sorozatból eddig (izénkéi kötél született. Megtiszteltetés és öröm számomra, hogy a tizenharmadik kiadványhoz köszöntöt írhatok és méltathatom a szerzők, a szerkesztők munkáját, egyben a Közlekedési Múzeum eredményes tevékenységéi.
A Múzeum alapítása óta eltelt idő alatt számtalan változás állt be a társadalmi-gazdasági viszonyokban, a változások azonban csak kisebb mértékben érintették a Közlekedési Múzeum munkáját. Az alapfeladat több mint 100 év alatt mit sem változott, a közlekedéstörténeti tárgyak, berendezések, eszközök gyűjtése, őrzése, feldolgozása, bemutatása, és a mindezekkel összefüggő oktatási és kutatási feladatok ellátása. Megítélésem szerint az intézmény a 2001-2002. években ennek jól megfelelt, aminek jelen kötetben írásos bizonyítékát is adja.
A Múzeum jelentős eredménye, hogy lépést tudott tartani és tart ma is az idővel, igyekszik alkalmazkodni a változó világhoz, a múzeumlátogatók új szokásaihoz és megváltozott elvárásaihoz. Egyre több olyan új kiállítást és állandó bemutatót tart, amelyek révén mind közelebb kerül a legfontosabb „célközönségéhez", a fiatalokhoz.
A működő terepasztalok, a képességvizsgálatok, a gyermekfoglalkozások, mind-mind olyan eszközök, amelyekkel közelebb lehet vinni a látogatókhoz a közlekedéskultúrát, és kedvet lehet ébreszteni az elmélyültebb tanulmányozást igénylő közlekedéstörténeti események, eredmények, ismeretek iránt. Úgy gondolom, hogy éppen az Évkönyv, és az ehhez hasonló kiadványok lehetnek hatékony eszközei a közlekedés népszerűsítésének, ráadásul az. olvasók olyan eddig feltáratlan, feldolgozatlan területek felől is tájékozódhatnak, amelyek a szakemberek számára külön értéket jelentenek.
A változások, mint korábban említettem, nem hagyhatták teljesen érintetlenül a Közlekedési Múzeumot sem. így az új finanszírozási rendszer is többletfeladatokat rótt az intézmény vezetésére. A gondoskodó állam ugyanis már csak részben tudja a szükséges forrásokat biztosítani, amiből következően saját bevételekkel kell a kieső forrásokat pótolni. A Közlekedési Múzeum e téren is jól teljesített, mert a különböző rendezvények, események szervezésével képes volt növelni saját bevételeit. Új kihívást és merőben új helyzetet hoz a 2004. május 1-től életbe lépő ingyenes látogatás. Az Európai Unió országai közül Anglia mellett Magyarország lesz az egyetlen, ahol ingyenes lesz a múzeumlátogatás. Érdekes párhuzam ez, hiszen az első földalatti vasút Európában. Angliában épült meg. míg a budapesti földalatti volt a második, a kontinensen az. első. Ugyanez valósul meg most is csak nem egy közlekedési létesítmény megvalósítása, hanem egy kormányintézkedés kapcsán. Az ebből eredő többletfeladatokra a múzeumi munkatársaknak is fel kell készülniük, úgy hogy a látogatók csak azt érzékeljék majd. hogy a Közlekedési Múzeum valamennyi munkatársa azonosul az intézkedés kulturális jelentőségével. Vissza

Tartalom

Előszó......................................................3
I. RÉSZ
Bevezető
Dr. Katona András: A Közlekedési Múzeum 2001-2002 évi munkája
II. RÉSZ
A Közlekedési Múzeum gyűjteményeinek története
Dr. Molnár Erzsébet: A Közlekedési Múzeum üveglemezeinek katalógusa III........ 31
Soltész József: A Magyar Középponti vasút első gőzmozdonyai................... 49
Bálint Sándor: A Csonka 1909. típusú személyautó......................94
Szeibert János: A hajózási műszaki rajztár gyűjteményei.............................104
Balogh Gábor: A Közlekedési Múzeum térképtára................................ .....113
Cselényi Jenő: A vasúti rajztár rendezett, leltározott gyűjteményének jelentősége és gyarapodása. . .. 125
Cselényi Janó: A Kandó rendszerű (fázisváltás) villamos mozdonyok fejlődéstörténete és
rajzgyűjteményeik az archívumban.............138
III. RÉSZ
Közlekedéstörténeti és módszertani tanulmányok
Bálint Sándor: A MATEOSZ (Magyar Teherfuvarozók Országos Központi Szövetkezete) története I...... 151
Szeibert János: Hajógyárak Óbudán és Angyalföldön.......................... 174
Szabó László: Adatok a tiszai átkelők történetéhez.................................183
Dr. Krámli Mihály: Adalékok az osztrák-magyar dunai kereskedelmi hajózás
történetéhez 1914-1916........................201
Szabó László: A magyarországi közutak története az első világháború után.............212
Szabó Attila: Endresz György (1893-1932)..........................217
Szabó Attila: Száz éves a motoros repülés - adatok a Wright testvérekről és munkásságukról.........231
Hidvégi János: A Közlekedési Múzeum legnagyobb motorkerékpár kiállítása...........................242
Krizsán Sándor: Rákospalota és Újpest lóvasút közlekedésének története.................................262
Dr. Eperjesi László: Magyarország közlekedési problémái és a párizsi békeszerződés.! 1945-1946)......... 272
Dr. Erisnyák Zsuzsa: A magyarországi vasútállomások áruforgalmi jellemzői a 19. századvégén.... 305
Dr. Czene Valéria: A közlekedés környezetvédelmi szakirodalmának forrásgyűjteménye.............321
Lovász György: A MÁVAUT-AKÖV-VOLÁN autóbuszok üzembeállítása az 1959-1084 években és ezek dokumentumai a Közlekedési Múzeumban.....................334
Barkóczi Jolán: Közlekedési Évkönyvek (kiadványtípus és közlekedéstörténeti forrás).................340
Dr. Domanovszky Sándor. Az M3 autópálya oszlári Tisza- és az M9 autóút szekszárdi Duna-híd építése .... 350
IV. RÉSZ
A Közlekedési Múzeum gyűjteményeiből
Hidvégi János: A Magomobil kisteherautó helyreállítása...............................367
Tóth Endre: Keskeny nyomtávolságú modellvasút a Közlekedési Múzeumban..........371
Jutkusz Győző-Miszlay Zsolt: A Közlekedési Múzeum az interneten...........................376
Szentesi Zsuzsa: A Közlekedési Múzeum dolgozói 2001-2002 között.........................382
Rövid tartalmi összefoglaló a Közlekedési Múzeum XIII. Évkönyvéhez
(magyar, angol, német nyelven)...................385
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A Közlekedési Múzeum Évkönyve XIII. A Közlekedési Múzeum Évkönyve XIII.
Állapot:
2.980 ,-Ft
15 pont kapható
Kosárba