1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Közlekedési Múzeum Évkönyve XI.

1996-1998

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Büszkeséggel és örömmel tölt el, hogy a XI. Évkönyvben miniszterként én köszönthetem a 100 éves Közlekedési Múzeumot.
E 100 év ismeretében bátran kijelenthetem, hogy az alapítók jel döntöttek,... Tovább

Előszó

Büszkeséggel és örömmel tölt el, hogy a XI. Évkönyvben miniszterként én köszönthetem a 100 éves Közlekedési Múzeumot.
E 100 év ismeretében bátran kijelenthetem, hogy az alapítók jel döntöttek, amikor a magyar közlekedés emlékeit méltó módon őrző gyűjteményt létrehozták. Az utódok, a jelen muzeológusai pedig nemcsak ápolják a hagyományokat, és gondozzák a legrégebbi magyar műszaki múzeum értékeit, hanem folyamatosan fejlesztik is az egyedülállóan érdekes és látványos gyűjteményt. így lehet ma, a megnyitás centenáriumán a Közlekedési Múzeum a műszaki muzeológia és emlékőrzés zászlóshajója. A II. világháború harcaiban, 1944-ben a múzeum épületét súlyos bombatámadások értek, a gyűjtemény is jelentős károkat szenvedett Az 1%6-ban újra nyitott intézmény az évek során folyamatosan szépült és gyarapodott A feltételek megteremtése sosem volt könnyű, és ma sem az Sokszor nehéz döntések meghozatalára van szükség, amikor a napi gondokkal küszködő közlekedés területén kell forrásokat biztosítani egy nem anyagi hasznot hozó tevékenység támogatására. De a közlekedési kormányzatok, a közlekedési nagyvállalatok, és nemritkán magánszemélyek is elkötelezett támogatói voltak - és ma is azok - a múlt tárgyi és szellemi értékei gyűjtésének és bemutatásának. így vált lehetővé a kiállítólennek átépítése, bővült a tudományos munka hátterét szolgáló restaurátor és karbantartó műhelysor, és egy új raktárbázissal is gyarapodott a múzeum. Az európai szintű gyűjtemény-együttes ma már olyan infrastruktúrát tudhat maga mögött, amely a legmagasabb igényű kutatási, állagmegőrzési munkák feltételeit is biztosítja A Közlekedési Múzeum a/, ország egyetlen közlekedéstörténeti kutatásokkal foglalkozó tudományos intézete, libben a tudományos műhelyben olyan eredmények születnek, amelyeket a Magyar Tudományos Akadémia közlekedéstudományi albizottsága is elismeréssel hasznosít Figyelemre méltó az intézmény részvétele az. oktatásban is. A győri Széchenyi István Főiskolán működő Közlekedéstörténeti Tanszék, a Budapesti Műszaki Egyetemen tartott előadások, az iskolák tanárainak és tanulóinak szóló előadások és versenyek mind arról győznek meg, hogy a sokrétű, átgondolt tevékenység továbbra is támogatást érdemel. A kiállításokat évente több mint 300 000 látogató keresi fel. Ez a szám az ország negyedik leglátogatottabb gyűjteményévé emeli a Közlekedési Múzeumot Az összes látogató mintegy 60%-a a fiatalság köréből kerül ki - ez is jól példázza a múzeum társadalmi értékképző szerepét A mostani, XI. évkönyv - ugyanúgy mint elődei - kettős feladatot tölt be Egyrészt forrásértékű tudományos alapul szolgál majd a kutatók számára, másrészt a közlekedéstörténet iránt érdeklődő nagyközönségnek is lehetőséget nyújt ismeretei bővítésére. A 100 éve megnyitott Közlekedési Múzeum munkatársainak további sikeres gyűjtő, feldolgozó és bemutató munkál kívánok. Biztos vagyok benne, hogy munkájuk eredményét a múzeumot látogatók és "használók" az elkövetkező száz esztendőben is - az elkövetkező évezredben is - nagyra fogják értékelni.
Budapest, 1999. május 10.
Katona Kálmán Vissza

Tartalom

Köszöntő............. 3
BEVEZETŐ ......5
Dr Berta István - Dr. Katona András: Múzeumok a századfordulón.......................... 7
Dr Katona András: A Közlekedési Múzeum 1996-1998 évi munkája....................... 19
I. RÉSZ
A Közlekedési Múzeum gyűjteményének történet
Dr. Eperjesi László: A Közlekedési Múzeum történeti értékpapír gyűjteménye.............. 43
Dr. Molnár Erzsébet: A Közlekedési Múzeum üveglemezeinek katalógusa.............. 49
Soltész József. A Közlekedési Múzeum M=1:5 méretarányú vasúti járműmodell gyűjteménye............... 81
II. RÉSZ
Közlekedéstörténeti és módszertani tanulmányok
Kócziánné dr. Szentpéteri Erzsébet: Tudományos munka a Közlekedési Múzeumban 1993-98 között.. 129
Dr. Katona András - Lovász István: A magyarországi közúti - és helyiérdekű vonatok
muzeális járműállományának kiválasztása, a műszaki emlékmegőrzés szempontjai.............. 135
Bálint Sándor: Győr és környékének autóbusz-közlekedése 1925-1950 között......... 151
Hidvégi János: 100 éves a magyar dízelmotor....................................... 175
Szabó Attila: A gázturbinás repülőgép-hajtóművek és repülőgépek műszaki fejlődése........................... 199
Szabó László: Fejezetek a magyarországi közúti hídépítés történetéből a
Közlekedési Múzeumban őrzött dokumentumok tükrében....................................237
Dr. Eperjesi László: Magyarország nemzetközi légügyi kapcsolatai 1920-1938 között.........................261
Dr. Mészáros Balázs: Hajózást érintő törvények a két világháború közötti Magyarországon................293
Szeibert János: Hazai hajógyártásunk az 1945-1962-es évek között......................303
Domonkos Csaba: A Közlekedési Múzeum sajtókapcsolatai és a látogatottság 1998 évben.................. 319
Barkóczi Jolán: Vasúti tisztviselők és szaklapjaik az Osztrák-Magyar Monarchia korában................... 337
Dr. Czene Valéria: A Közlekedés környezetvédelmi szakirodalmának
forrásgyűjteménye (1969-1979)................................ 349
III RÉSZ
A Közlekedési Múzeum gyűjteményeiből
Bálint Sándor: A Múzeum legrégibb automobilja..................................361
Hidvégi János: A Csonka János tervei alapján készült 2 m3 rakterű postai csomagszállító gépkocsi......367
Szabó Attila: A Közlekedési Múzeum aszódi „Lloyd" repülőgépe és restaurálása...........373
Kócziánné dr. Szentpéteri Erzsébet: A „12" számú bérkocsi felújítása...................387
Soltész József: A 424.001 pályaszámú gőzmozdony helyreállítása...................393
Szabó László: A Közlekedési Múzeum hídkertje................................ 399
IV. RÉSZ
Dr. Molnár Erzsébet: A Közlekedési Múzeum dolgozóinak szakirodalmi tevékenysége
1993 és 1998 között..................... 409
Szemesi Zsuzsanna: A múzeumban dolgozók névsora 1996.04.01-től 1998.12.31-ig.............417
A Közlekedési Múzeum híre a médiákban................................................421
Előzetes közlemények és rövid tartalmi összefoglaló a Közlekedési Múzeum XI. Évkönyvéhez
(magyar, angol, német nyelven)...............429
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem