Előszó
A Közlekedési Múzeum rendszeresen megjelenő évkönyveinek folytatása ez a VIII. kötet, amely az 1985-1987-es évek tevékenységének összegzése. A korábban kiadott évkönyvekhez1 hasonlóan e bevezetésben átfogó ismertetést adunk a Múzeum tevékenységéről, a további fejezetek pedig tudományos eredményeinket teszik közzé. Hazánk fejlődését az elmúlt három évben a társadalmi, politikai és gazdasági megújulásra való törekvések jellemezték, amelyek már 1987-ben az új párt- és kormányzati cselekvési programokhoz vezettek. A rövidebb és hosszabb távú új fejlesztési programok pontosítása 1988-ban folytatódik. Az új programok kulturális-tudományos életünkben. így a múzeumok munkájában is új minőségi fejlődést várnak a tudományos eredményekben, a szervezésben és a gazdálkodásban egyaránt. A Közlekedési Múzeum 1985-ben kidolgozta az 1990-ig szóló ötéves fejlesztési tervét, amelynek pontosítása és hosszabb távra történő kiterjesztése 1988-ban készül el.
Középtávú tervünk főbb célkitűzései voltak az alábbiak:
- a tudományos kutató munka mennyiségi eredményeinek szinten-tartása mellett a publikációk és dokumentációk kiadásának növelése;
- a Múzeum belső tudományos életének, közművelési tevékenységének megújítása, fejlesztése (továbbképzések, konferenciák szervezése, új bírálati rendszer a kutatási eredmények minősítésére, ösztönző rendszerek növelése, új szolgáltatások kialakítása a közművelési munkában stb.);
- a hazai közlekedési vállalatokkal, kutatási bázisokkal, oktatási és kulturális intézményekkel, társmúzeumokkal az együttműködési kapcsolatok fejlesztése;
- a szocialista országok múzeumaival kialakított együttműködési kapcsolatok stabilizálása, a tudományos kapcsolatokban a minőségi eredmények fejlesztése. A külföldi, nálunk fejlettebb múzeumokkal való kapcsolatok sokrétű fejlesztése;
- a Múzeum extenzív fejlesztése során 1980-tól megkezdett építések (budapesti központi épület bővítése, Repülési Múzeum, Paksi Vasúti Múzeum, „Kossuth" Múzeumhajó, kisebb új vidéki filiálék stb.) gyorsítottabb ütemű befejezése;
- az 1991-re előirányzott Repülőgép Skanzen (Ferihegyi Repülőtér), a Városi Közlekedési Járműskanzen (Szentendre), továbbá az 1996-ra tervezett Nagyvasúti Járműskanzen (Szolnok) építéseinek előkészítése, majd a munkák beindítása az 1987-88 években;
Vissza