1.062.060

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Közlekedési Múzeum Évkönyve VII.

1983-1984

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Közlekedési Múzeum tevékenységéről 1971-től rendszeresen megjelenő évkönyveink1 folytatása a jelen VII. kötet, amely az 1983-1984-es évek eredményeinek összefoglalása. E kötetben is - a korábbi... Tovább

Előszó

A Közlekedési Múzeum tevékenységéről 1971-től rendszeresen megjelenő évkönyveink1 folytatása a jelen VII. kötet, amely az 1983-1984-es évek eredményeinek összefoglalása. E kötetben is - a korábbi kiadványok tartalmi felépítését és kivitelét követve - ismertetjük az eltelt két esztendő múzeumfejlesztési, gyűjteménygyarapítási, tudományos és közművelődési munkásságát. A Múzeum haladó hagyományaira építve, tovább folytattuk a korábbi években megkezdett tudományos és fejlesztő munkánkat. Az országos társadalmi és gazdasági intézményrendszerek fejlesztése, korszerűsítése révén az elmúlt években tovább erősödött a vállalatok, intézmények önállósága és felelőssége, ami a múzeumi munkában is újabb szervezési, irányítási módszerek alkalmazására serkentett. Az országos állami és társadalmi irányító szervek, majd a vállalatok, intézmények tevékenységében tovább erősödött a hazánk történeti emlékeinek feltárása, megóvása és közreadása iránti igény, amely az országos közgyűjtemények, a múzeumok gyarapodását, fejlesztését is eredményezte. A központi - állami - költségtámogatások mellett a vállalatok egyre növekvő társadalmi és anyagi erőket fordítanak a történeti emlékek megóvására, erősödik az ezekkel való helyes gazdálkodás szemlélete. A közlekedési vállalatok keretében is tovább fejlődött a közlekedéstörténeti körök, bizottságok, nyugdíjas klubok tevékenysége, fokozottabban igényelték a Közlekedési Múzeummal való együttműködést a hatósági (védetté nyilvánítási), helyi kiállítási, közművelődési (előadások, filmvetítések stb.) munkában. A múzeumi kutató munkához illeszkedve a közlekedési vállalatok fokozták a saját történeti fejlődésüket ismertető tanulmányok, monográfiák kidolgozását, amit elősegítettek a hazánk felszabadulásának 40. évfordulójára való sokrétű előkészületek is. Az 1983-1984-es években a Múzeum változatlanul 106 fős átlaglétszámmal teljesítette alapfeladatát, ugyanakkor igyekezett megfelelni a vállalatok, oktatási intézmények, tömegkommunikációs szervek (sajtó, rádió, televízió, filmgyártás) egyre növekvő együttműködési igényeinek is. A muzeális emlékek védelmére korábban kiadott országos jogszabályok korszerűsítése után a Művelődési Minisztérium 1984-ben kiadta a muzeális közgyűjtemények új működési és ügyrendi szabályzatát, amelynek alapján előkészítettük a Közlekedési Múzeum új szervezeti és ügyrendi szabályzatát. Vissza

Tartalom

Veress István: A Közlekedési Múzeum 1983-1984. évi munkája.......5
I. RÉSZ
A Közlekedési Múzeum gyűjteményeinek története
Tisza István: A könyvtár újabb fejlődése (1971 - 1984)..................................33
Molnár Erzsébet: A fotóarchívum..........................41
Kócziánné dr. Szentpéteri Erzsébet: Az érem- és jelvénygyűjtemény fejlődése 1971-1984
között .....................................59
Dr. Dienes Istvánné: A képes levelezőlap gyűjtemény..................71
II. RÉSZ
Módszertani és közlekedéstörténeti tanulmányok
Kócziánné dr. Szentpéteri Erzsébet: Kiállítási tevékenység a Közlekedési Múzeumban 1966 és 1984 között................91
Dr. Jasinszky István: Múzeum és iskola kapcsolatai - a Közlekedési Múzeum tapasztalatai
alapján.....................................105
Dr. Dienes Istvánné: Hieronymi Ottó Ferenc élete (1803- 1850)..............131
Tisza István: Rohonyi Lajos kutatásai a MÁV Szegedi Igazgatóság történetéhez.......181
Barkóczi Jolán: A máramarosi vasút tervei.......................223
Dr. Kovács János: Adalékok a tárnok-sóskúti lóvasút történetéhez ...........257
Koltai Mariann: Adatok a százéves Budapest-Keleti pályaudvar történetéből........269
Dr. Medveczki Ágnes: A Baross forgalmi telep története.................295
Dr. Eperjesi László: A Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szakszervezete első elődszervezetének megalakulásáról.........311
Rév Pál: Wittmann Viktor (1889-1915)..............................................325
Dr. Eperjesi László: Adalékok a hazai gépjármű-közlekedés 1918-1919. évi történetéhez. . . 337
Winkler László: Adatok az önálló magyar repülőgépipar történetéből (1928-1938)..........361
Winkler László: A Magyar Légiforgalmi Rt. története 1928-tól 1945-ig..........389
Bálint Sándor: A BART története 1937-töl 1947-ig...................417
Dr. Molnár György: A dunai hajózás történetének főbb kérdései 1939-1945 között.....499
III. RÉSZ
A Közlekedési Múzeum gyűjteményeiből
A sopron-kanizsai vasút dokumentuma (Barkóczi Jolán)................553
Eiffel-emlékek a Múzeum archívumában (Dr. Dienes Istvánné)..............557
A millenniumi kiállítás villamosvasútjának modellje (Dr. Medveczki Ágnes )........575
A 75 éves magyar repülőmodellezés emlékei ( Winkler László)..............59]
A WM 98-as „Csepel" segédmotoros kerékpár (Bálint Sándor)..............607
A „Pente-500" személygépkocsi (Bálint Sándor)...................617
Csanádi György műveinek bibliográfiája (Barkóczi Jolán-dr. Czére Béla).........627
Gonda Béla műveinek bibliográfiája (Tisza István)..................635
A Magyar Államvasutak utasításainak katalógusa II. (Barkóczi Jolán)..........643
A Közlekedési Múzeum munkatársainak szakirodalmi tevékenysége 1983-1984-ben (Steer
János).....................................669
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A Közlekedési Múzeum Évkönyve VII. A Közlekedési Múzeum Évkönyve VII. A Közlekedési Múzeum Évkönyve VII. A Közlekedési Múzeum Évkönyve VII.

A védőborító elszíneződött, foltos, meggyűrődött.

Állapot:
5.980 ,-Ft
30 pont kapható
Kosárba