A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Közlekedési Múzeum Évkönyve IX.

1988-1992

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Közlekedési Múzeum az 1988-ra már befejezett jelentősebb bővítései, fejlesztései mellett a további években is eredményesen lett eleget rendeltetésének.
A kidolgozott fejlesztési és tevékenységi... Tovább

Előszó

A Közlekedési Múzeum az 1988-ra már befejezett jelentősebb bővítései, fejlesztései mellett a további években is eredményesen lett eleget rendeltetésének.
A kidolgozott fejlesztési és tevékenységi koncepciónk megvalósításához folyamatos szakmai és anyagi támogatási nyújtottak az irányításban érdekelt minisztériumok (Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi Minisztérium, Művelődési Minisztérium), a közlekedési vállalatok, társintézmények, egyetemek, társadalmi szervezetek (MTESZ, TIT, szakszervezetek stb.) és nem utolsó sorban a múzeum munkában összeszokott szakemberei.
Az országos nagymúzeumtól elvárt éves programok, tervek következetes megvalósításában, az idősebb kutatók tapasztalatainak segítségével eredményesen fejlődtek a fiatalabb kutatók és szakemberek is, akik egyre többen vállaltak önálló kutatásokat, publikációkat és sokrétű közművelési tevékenységet is. A kutatómunka fejlődéséhez segítséget nyújtott, hogy országos kutatási pályázatok, alapítványi (pl. Soros) kutatások végrehajtásában kutatóink is részt vállalhattak és időnként a rádió, a televízió ismeretterjesztő műsoraiban is részt vehettek.
Két év alatt kutatóink 52 tudományos témát műveltek és fejeztek be. Kutatási témák voltak például:
- A magyar vasúttörténet magyar és német nyelvű forrásai;
- A gépjárművezető-képzés Magyarországon;
- A balatoni hajózás története;
- Királyi kocsik;
- Az útlevél hazai története;
- Vasúti engedélyokmányok;
- A közlekedés festményeken;
- A magyar közlekedési és szállítási dolgozók szakszervezeti mozgalmának története;
- Kölber kocsik a múzeum gyűjteményeiben;
- A Pesti Közúti Vaspálya Társaság első vonalai;
- Szegedi villamoskocsik;
- Az úthálózat és a települések fejlődésének összefüggései az Ipoly és a Tarna közölt;
- Egy magyarországi fa nyompálya az 1840- es években;
- A fogatolt járműipar a céhkorszakban;
- A Kis-Alföld autóbusz-közlekedésének története;
- A karburátor története;
- Vasúti biztosítóberendezések és a vasúti távközlés fejlődése;
- Az erdei vasutak múltja;
- A Közlekedési Múzeum története;
- A magyar autósport története;
- A magyar motorcsónaksport története;
- A magyarországi vasúttörténet vizuális forrásai;
- A magyar vitorlázó versenyrepülés története;
- Vasúti szolgálati jelvények és egyenruhák;
- Az udvari vonatok története;
- A vasutasok művelődési egyletei a Monarchiában;
- A múzeumi gyűjtemények számítógépes nyilvántartási rendszerének előkészítése;
- A magyar aszfalt története;
- Közlekedés a régészeti kutatások tükrében;
- A közlekedés helyzete és a közlekedéspolitika Közép- és Kelet-Európa országaiban Vissza

Tartalom

Veress István A Közlekedési Múzeum 1988-1989. évi munkája .... 5
Katona András: A Közlekedést Múzeum 1990-1992. évi munkája.... 15
I. RÉSZ
A Közlekedési Múzeum gyűjteményeinek története....................33
Dr. Molnár Erzsébet: A Közlekedési Múzeum története 1945-ig.....................................35
Szabad Attila: A Közlekedési Múzeum fotóarchívumi anyagának számítástechnikai feldolgozása....................59
Hidvégi János: A gépjármű-közlekedési gyűjtemény újabb fejlődése, 1980-1992 ..............69
Mészáros Mátyás-. A Vasúti Rajztár gyűjteményei ..............83
II. RÉSZ
Közlekedéstörténeti tanulmányok.................................97
Dr. Dienes Istvánné: Ludvigh Gyula élete (1841-1919).................99
Dr Molnár Erzsébet: Banovits Kajetán életrajza (1841-1915).............................123
Merczi Miklós: Balázs Mór tevékenysége a budapesti városi közlekedésben............131
Dr. Eperjesi László: Magyarország közlekedése a trianoni békeszerződés után. - A nemzetközi kapcsolatok alakulása 1920-1938 között.................................141
Kovácsyné dr. Medveczki Ágnes: Vidéki városaink tömegközlekedésének kialakulása és fejlődése 1914-ig ...............181
Bálint Sándor: Magyaróvár és Moson környékének közlekedése 1925-1950 között..........223
Koltai Mariann: A Magyar Királyi Államvasutak megalakulásának körülményei..............257
Barkóczi Jolán: A Magyar Középponti Vasút kisajátítási ügyei Pest megyében ..........269
Szabó Attila: A dugattyús repülőgépmotorok műszaki fejlődése...................279
Tisza István. Az 1930-as évek magyar nyelvű közlekedési folyóiratai..............335
Kócziánné dr. Szentpéteri Erzsébet: Tudományos munka a Közlekedési Múzeumban 1980-1990 között..............359
III. RÉSZ
A Közlekedési Múzeum gyűjteményeiből...................403
Dr. Frisnyák Zsuzsa: Udvari vonatok, királyi utazások..............405
Bálint Sándor: Az SHB 98-as segédmotoros kerékpár....................431
Barkóczi Jolán: A menetrendi különgyűjtemény katalógusa II. A Magyar Államvasutak szolgálati menetrendjei................437
Tisza István: Dr. Ruzitska Lajos műveinek bibliográfiája.............451
Dr. Molnár Erzsébet: A Közlekedési Múzeum munkatársainak szakirodalmi tevékenysége 1988 és 1992 között...............455
Szentesi Zsuzsanna: A múzeumban dolgozók névsora 1989-1992 között....................465
Rövid tartalmi összefoglaló (német, angol, francia, orosz).........469
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem