Előszó
Középkor, - ez a szó sokakban valami sötét, barbár idő képzetét kelti, egy korét, mikor zsarnokság, ököljog, nyers erőszak uralkodtak, rablólovagok garázdálkodtak s állandó bellum omnium contra...
Tovább
Előszó
Középkor, - ez a szó sokakban valami sötét, barbár idő képzetét kelti, egy korét, mikor zsarnokság, ököljog, nyers erőszak uralkodtak, rablólovagok garázdálkodtak s állandó bellum omnium contra omnes dúlt Európaszerte. Persze a történetírás rácáfol erre a történetellenes felfogásra, s az alábbi rövid összefoglalásból is más kép fog kibontakozni a "középkorról", a Krisztus után 500-tól 1500-ig eltelt ezer évről - nálunk, magyaroknál a honfoglalástól a mohácsi vészig lepergett fél ezredévről. Középkornak szokás nevezni ezt a hosszu periódust, tehát átmenetnek a megelőző görög-római világból a XVI. századdal beköszöntött új időkbe. Pedig ez a "középkor" új élet kezdete. Új erők törnek elő Európa északán, addig a történetben nem szereplő területeken, úőj népek lépnek fel, s veszik át földrészünk vezetését az ókor uraitól. megalakulnak a nemzetek, melyek Európát ma is lakják, s megalapulnak az új keresztény államok, a mai európai államrendszer alapjai. Az építés kora volt ez a tíz század, fiatal népek hatalmas építő munkájáé, kik átvéve az ókor civilizációjának nagy értékeit, azokkal a maguk igényeihez mért új életformákat teremtettek meg.
E hosszu, ezeréves - nálunk, magyaroknál félezeréves - korszak alatt természetesen mélyreható változások állottak be a népek, emberek életében. Hosszu volt az út a népvándorlási hadak kunyhóitól Nagy Károly palotáiig, Szent István faházaitól Mátyás király váráig, még hosszabb a katakombáktól a Szent Péter-bazilikáig. Ahogy kezdetét sem lehet e korszaknak egy eseményhez, egy évszámhoz füzni, hanem csak hozzávetőleges terminussal jelölni, úgy az 1500-as év is csak külsőleges, jobb híjján használt zárókő. Nem a XV. században, hanem már a "felhős és mozgalmas" XIII.-ban kezd a középkori élet, gondolkodás átmodulálni az "újkorba".
Próbáljuk tehát megismerni - nem a középkori nagy politikai, hadi eseményeket, hanem - a középkori népek belső életét, s megérteni a középkori embert, az ő sajátos államát, társadalmát, gazdálkodását, szellemi életét, s mindenekelőtt lássuk a középkori történet kétségtelenül legfontosabb tényezőjének, az egyháznak munkáját ezekben az időkben.
Vissza