Előszó
Ennek a könyvnek az a célja, hogy a középiskolai kémiai kísérletek elvégzésének és előkészítésének módját ismertesse. Az iskolai kísérletek formái különbözők. A legnagyobb nehézséget az olyan kísérletek bemutatása okozza, melyek meglehetősen bonyolult felszerelést igényelnek. Ezekre is tekintettel voltunk. A kísérleteknek kiállításukban kifogástalanoknak kell lenniök, mert a tanulók számára például szolgálnak. Ehhez szükség van egyrészt arra, hogy az anyagokat és készülékeket lelkiismeretesen készítsük elő, másrészt, hogy a tanár a tanulók előtt minden műveletet pontosan el tudjon végezni.
A bemutatásra kerülő kísérletek céljukat csak abban az esetben érik el, ha azok:
a) helyesen tárják .fel a tanulmányozott jelenség lényegét;
b) a tanulók értelme számára hozzáférhetők;
c) a kiállításuk szemléletes;
d) ha tisztán, pontosan és szépen hajtjuk azokat végre;
e) ha elég lassan mutatjuk be őket és így a tanulók el tudják sajátítani.
Ezeket a követelményeket csak akkor tudjuk teljesíteni, ha ismerjük a kísérlet elméletét, azokat a követelményeket, amiket a középiskolai tanmenet megkíván, az adott korú gyermekek értelmi képességét, valamint, ha technikailag megfelelően felszerelt laboratórium áll rendelkezésünkre. A kémiatanítás módszertanának tanulásához hozzákezdő főiskolai hallgatónak megfelelő elméleti tudással és gyakorlattal kell rendelkeznie a szervetlen, az analitikai és a szerves kémia, a pedagógia és pszichológia terén, valamint némi jártasságának kell lennie a középiskolai munkaviszonyokban is.
Tanulmányi és nevelési szempontból igen nagy jelentőségű maguknak a tanulóknak a laboratóriumi gyakorlata is, mely sokban hasonlít a tanár által végzett demonstrációs munkához. A tanulók laboratóriumi gyakorlatánál a kívánalmak a következők:
a) a kísérletek feltétlenül veszélytelenek legyenek;
b) a kísérleteket minden tanuló végre tudja hajtani;
c) be kell tartani azt a laboratóriumi előírást, mely szerint az anyagokkal és a berendezési tárgyakkal elővigyázatosan és kíméletesen kell bánni;
d) a kísérletek tegyék lehetővé a legfontosabb laboratóriumi műveletek elsajátítását;
e) vezessék rá a tanulókat a felmerülő problémák megoldásának kísérleti eljárására.
Vissza