A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kőútak fenntartásáról

Az útfenntartás különböző módjainak, a fenntartási költség tényezőinek és ezek megszerzésének ismertetése. Főleg franczia kútfők után

Szerző
Győr
Kiadó: Állami Közúti Műszaki és Információs Közhasznú Társaság
Kiadás helye: Győr
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 174 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 15 cm
ISBN: 963-206-426-7
Megjegyzés: Az 1868-as kiadás reprintje.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Midőn Máramaros megye az 1861. évi tisztválasztás alkalmával, főmérnökéül megválasztott; a közönségnek ezen irányomban, kinek addig semmi alkalmam nem volt a megyei közügyek körül érdemeket... Tovább

Előszó

Midőn Máramaros megye az 1861. évi tisztválasztás alkalmával, főmérnökéül megválasztott; a közönségnek ezen irányomban, kinek addig semmi alkalmam nem volt a megyei közügyek körül érdemeket szerezhetni, ekképen nyilvánult bizalmát kötelességeműl ismertem, ha csak némileg is azzal viszonozni, hogy új pályám teendőit tőlem kitelhető buzgalommal karoljam fel.
A megyei mérnöknek legtöbb esetben főteendője: a megyei útak építése és fenntartása. Máramarosban a megyei mérnök ezen kötelme teljesítésére széles tér nyílik; mert a fenntartandó útak hossza tetemes, és a szükséges anyag: a kő, mindenütt meg van. Az útak körüli mérnöki, helyesebben műtani feladatnak megfelelni könnyűnek tartottam, mert az útépítés magában igen egyszerű; de csakhamar oly kérdésekkel találkoztam, melyekre magamnak feleletet adni nem tudtam.
Legelőbb ugyanis át kelle látnom, hogy azon általánosan divatozó eljárás, mely szerint a kavics tavaszkor egyszerre teríttetik az útra : az útfenntartás észszerű alapelveivel egyenes ellentétben áll. De ezen meggyőződésemmel szemben kételyt támasztott bennem az, hogy a megyei útaknál sokkal nagyobb fontosságú álladalmi útakon, melyeknek fenntartására évenként ezrek költetnek, és a melyeknek kezelése az álladalom közegeire van bízva, ugyanezen eljárás divatozott. Vissza

Tartalom

Előszó
I. Műtani rész.
A kőút testének szerkezetéről, és a szekérkerekek hatása
reá.
1. A jó kőút tulajdonai 1
2. Alapzatos és macadamirozott útak -
3 Az úttest felszínét képező kavicsréteg kötöttségének szükséges volta 3
4. A kavicsréteg kötöttségére bizonyos mennyiségű zúzalék szükséges ; ennek aránya a köhöz 4
5. A szekérkerekek, ha egy nyomon járnak, az útat elmetszik . . . 6
6. A por söprése és sár lehúzása által akadályozandók a szekerek:
egy nyomon járni 6
7. Részletek az út-söprésről . 9
8. Az út ívezetének befolyása a kerékvágások képződésére . . . 10
9. Az alapzatos és macadamirozott utak összehasonlítása, fentartásuk szempontjától 11
A fedanyag felhasználásának különféle módján
11. A forgalom bizonyos mennyiségű kőanyagot fogyaszt 13
12. A kavies-fedanyag három felhasználási módja : általános terítések,
részletes javítások és hengerezett terítések -
13. Az útfelszíne nem döntő arra nézve, váljon elegendő mennyiségű
fedanyag használtatik-e fel évenkint fentartása 14
14. Ha a normális szükségletnél kevesebb fedanyag fordíttatik az út
fentartására annak belalkatrészei változnak 16
15. A henger használatba vételének története 17
16. A henger leirása -
17. A hengerezés műtéteiének leírását 20
18. A hengerezendő rétegnek megöntözéséröl 23
19. Az utólagos hengerezésről 24
20. Az egyszerre hengerezendő kavicsréteg vastagsága 25
21. Az egyszerre hengerezendő útszakasz hossza 26
22. A kavicsrétegnek kölyüvel való összenyomása 27
23. A hengerezés költsége ölenkint 29
24. Az ídőkoronkénti nem hengerezett általános terítések hátrányai . 30
25. A gödrök kitöltése a folytonos útfentartási módnál 32
26. A kerékvágások miképeni kijavításának módja 34
27. A folytonos útfentartás előnye az időszaki egyszerű terítések ellenében 35
28. A hengerezett terítések czélszerüsége és az általok eszközölt megtakarítás 37
II. Fináncziális rész.
1. A mostani rendszer mellett nincs semmi biztos alap az útfentartás
költségeinek megítélésére 43
2. Az út fentartására szükséges költségek osztályozása, a tényezők
ismertetése, melyektől ezen költségek függenek 45
3. Mindezen tényezők megfigyelésének szükségessége 46
4. Azon határok megközelitő megállapítása, melyek között egy útvonal fentartására szükséges költségek változhatnak 48
5. Az értekezés menete e munka további folyamatában 50
Az útkopás általában, annak megmérése és viszonya az úttest szerkezetéhez.
6. Az útkopást a felszínről lehúzott por- és sárréteg mennyiségéből
megítélni nem lehet. Az úttest belszerkezete is vizsgálandó . . 51
7. Az útkopásnak Gasparin módja szerint kutatások általi meghatározása ... 53
8. Hengerezett utaknál az útkopás az elkoptatott réteg vastagsága által határoztatik meg . 55
9. Az útkopás változik, a szerint a mint az út belszerkezete különféle 58
10. Átnézet 59
Az útkopás aránya a forgalomhoz.
11. Az út forgalmának fogalma 61
12. A forgalom ott, hol várasorompók nincsenek e czélra felállított
ügynökök által számítandó az év bizonyos napjain 62
13. Francziaországban 1844-ben elrendelt forgalomszámításról ... 63
14. A Francziaországban 1850-ben elrendelt forgalomszámítás ... 05
15. A forgalmat helyesebb vonó-állatok száma, mint a szállított teher
súlya szerint meghatározni72
16. A forgalom számítása, ha egyedül csak a vonó-marhák száma vétetik számba 73
17. Az útkopás viszonya a forgalom nagyságához 74
18. A franczia kormánynak azon rendelete, melylyel a fedanyag-szükségletet a forgalommal aránylagosan veszi . . 75
19. Ezen körrendelet kritikája. Némely tapasztalatok ismertetése 76
20. Ezen kísérletek eredményei szerint nagyobb arányban nő az útkopás, mint a forgalom 78
21* Az útkopás és forgalomnak ezen változása mértani görbe által kifejezve 80
22. A különböző fedanyagok használatánál való útkopást feltüntető
görbék 82-83
I. Tábla 84-85
II. Tábla 86-87
ül. Tábla 88
23. Graeff kísérletei eredményének kritikája 89
IV. Tábla 81
24. A párisi utczák fedanyag szükségletét feltüntető táblázat adatainak
összeállítása 94
25. A felsorolt tapasztalati adatokból levonható következtetések . . 95
26. Átnézet 97
Az útfentartásra szükséges kézimunka költségeiről és az
útfentartásra adományozott pénzösszeg felosztásáról.
27. Az útfentartására szükséges kézimunka annál nagyobb, minél
egyenletesebben tartatik fen az út 98
28. Az útfentartására szükséges kézimunka osztályozása 99
29. Az útfentartására szükséges kézimunkának a priori megitélhetésére
egy mathematicai képletet állítunk fel 102
30. Gasparin képlete 103
31. r értékének megállapítása 107
32. n értékének meghatározása 111
33. Az út fentartása körüli esetleges munkáknak meghatározása . .113
35. Az útfentartására szükséges összes kézi munka költségének képlete 115
86. A hengerezett útak fentartására szükséges kézimunka költségei . 116
37. Azon kérdések felsorolása, melyeknek megfejtése ezen most felállított képletek folyománya 118
38. Az útkaparói állomás hosszának meghatározása 118
39. Az útkaparói állomás hossza azon esetben, ha az útkaparó nem
maga végzi a fedanyag felhasználására szükséges munkákat . . 120
40. Az állomás hossza, azon esetben, ha az útkaparó mellé a terítések
idejére két segédmunkás adatik 122
41. Az útfentartásra szükséges pénzadomány minimuma 123
42. Az évenkinti adományok felosztása 125
43. A pénzadomány alfelosztása a szerint, a mint az a normálisnál
kisebb vagy nagyobb . 126
A fedanyag minőségének befolyása a szükségletre.
41. A fedanyagnak két tulajdona veendő figyelembe, u. m. keménysége
és kötő tulajdona * 130
45. Minő hatással van a forgalom a két különböző tulajdonságú fedanyagra 131
46. Az egyes kőnemeknek, mint fedanyagnak tulajdonai 133
47. A különnemű fedanyag értékének számszerinti meghatározása . .135
48. Nemcsak fedanyag beszerzésére, hanem felhasználására szükséges
költség is tekintetbe veendő 137
49. Mely esetben czélszerű különböző fedanyagokat keverni 139
A fedanyag felhasználási módjának befolyása a szükségletre
50. A kérdés általános szempontból 141
51. Elméleti számítása azon fedanyagnak, melylyel hengerezett teritések alkalmazása által a közönséges módszernél a szükségeshez
képest meggazdálkodhattunk 142
52. Gyakorlati kísérletek a hengerezett útak olcsóságának bebizonyítására 144
53. Ezen kisérletek eredményének részletes leirása 145
V.. Tábla 148
VI. Tábla 150-151
VII. Tábla 149
54. Montgolfier kísérleteinek ismertetése és valamennyi kisérlet eredményeinek táblázatos összeállítása 152
55. Az általános terítésekre és részletes javításokra felhasznált fedanyag-mennyi8ég közötti arány 153
56. A fedanyagnak a hengerezett terítéseknéli alfelosztására szolgáló
gyakorlati szabály 156
57. A hengerezett útaknál szükséges kézimunka költségei 157
58. Az egyes hengerezett terítések alkalmazása közötti időszak hossza,
és az ebből folyó következések 161
59. Általános számtani megfejtése azon kérdésnek, mely esetekben lehet hengerezett terítéseket alkalmazni 162
60. A hengereztetés további feltételei 163
Befejezés.
61. A második részben tárgyaltaknak átnézete 168
62. A hazai útak fentartása körül, mely reformok azonnali életbe léptetését teszik az e könyvből levonható tanúságok kivánatossa . .171
63. Intézkedések a jövőre 172

Hieronymi Károly

Hieronymi Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hieronymi Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem