885.911

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A korszerű biológiai oktatás

Kialakulása és főbb tartalmi vonásai

Szerző
,
Kiadó:
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 97 oldal
Sorozatcím: Közlemények a Szegedi Ferencz József-Tudományegyetem Pedagógiai-Lélektani intézetéből
Kötetszám: 31
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 8 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Írta Uherkovich Gábor tanítóképző-intézeti tanár. Corvina-Nyomda nyomása, Mezőtúr.
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A "biológia" szót az utóbbi évtizedekben kettős értelemben használták, egy tágabb és egy szűkebb értelmében. Tágabb értelemben az élet tudományát jelenti, az életről szóló tudományok összeségét. Ez... Tovább

Előszó

A "biológia" szót az utóbbi évtizedekben kettős értelemben használták, egy tágabb és egy szűkebb értelmében. Tágabb értelemben az élet tudományát jelenti, az életről szóló tudományok összeségét. Ez a régebbi értelmezése a szónak. Ilyen értelemben használta már Lamarch és Treviranus is kereken százharminc évvel ezelőtt. A mult század második felében az alkalmazkodások tanát kezdték így nevezni. Ez a biológia szónak újabb keletű és szűkebb értelmezése.
Ez a kettős értelmezés sok zavart okozott a tudományos irodalomban és nehézkes volt még akkor is, ha az egyes szerzők megjelölték, hogy a „tágabb" vagy a „szűkebb" értelemben vett biológiát értik a „biológia" elnevezésen.
A századforduló tájékától kezdve az alkalmazkodások tanának tudományát Franciaországban az ethológia, Németországban pedig az ökológia (okológia) névvel kezdték jelölni és mindinkább általánossá vált az a felfogás, hogy - a „biológia" szó kettős értelmezéséből eredő zavaros állapotot megszüntetendő - vissza kell érni a biológia szó eredetű használatához és értelmezéséhez. Ezt a törekvést legvilágosabban a kiéli botanikus Reinke fejti ki.
Hogy a biológia szónak eredeti, ősi értelmezéséhez térjünk vissza, azt az a szükséglet is indokolttá teszi, amely szükséglet egy egységes tudásterületnek, egy egységes tudománynak egy névvel való megjelölését kívánja meg. (Pl. mathematika, chemia etc.) Nyilván fennáll az a szükséglet, hogy az összes, élőlényekről (növények, állatok, ember) való ismereteinket egy nagy, egymással részleteiben is összefüggő tudománynak tekintsük és hogy ezt a tudományt egy névvel jelöljük, ez a név pedig - már prioritását tekintve is - csak a biológia lehet. Vissza

Tartalom

Bevezetés - - - - - - - - - - - 5
I. A biológia és a biológiai oktatás kialakulásának története.
1. Aristotelestől Linnéig - - - - - - - 10
2. Linnétől Darwinig - - - - - - - - 15
3. Darwintól napjainkig - - - - - - - 19
II. A korszerű biológiai oktatás tartalma főbb vonásaiban.
1. Természetmegismerés - szülőföldmegismerés - 27
2. Megfigyelés - kísérletezés - szemléltetés - - 31
3. Kirándulás - tanítás a szabadban - - - - 43
4. A munkáltatás a biológiai oktatásban - - 51
5. A rajzolás - a tanuló füzete - - - - - 58
6. A tankönyv a biológiai oktatásban - - - - 68
7. Pszihotechnikai vizsgálatok a biológiai oktatásban - 77
Irodalmi utalások és jegyzetek - - - - - - 90
Név- és tárgymutató - - - - - - - - 96

Uherkovich Gábor

Uherkovich Gábor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Uherkovich Gábor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem