1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A környezetpszichológia alapkérdései

Helyek, tárgyak, viselkedés

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: L'Harmattan Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 372 oldal
Sorozatcím: Kívül-belül
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-7343-09-4
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kötet a lélektan egyik izgalmas területébe, a környezetpszichológiába nyújt betekintést.
A környezetpszichológia jellegzetesen sokgyökerű és sokféle szakmai kötődéssel bíró, transzdiszciplináris (több tudományon átívelő) tudományterület. Célja - mint a lélektannak általában - az emberi viselkedés megértése. A környezetpszichológia azonban abból a nézőpontból közelít az emberhez, hogy a fizikai környezet az ember egyenrangú társa, partnere, amely a belső, lélektani folyamatokkal együtt, azokkal kölcsönhatásban (tranzakcióban) vesz részt a viselkedés folyamatában. Ez a szemlélet lehetővé teszi, hogy ebből a pszichológiai szempontból szokatlan kiindulásból számos lélektani természetű kérdést tegyünk fel az épített/tárgyi és a természeti környezetben megnyilvánuló emberrel kapcsolatban. Ezek a kérdések pszichológiai eszközökkel (legalábbis nagyrészt) meg is válaszolhatók, „mindössze" az ember-környezet tranzakciót kell mind elméleti, mind gyakorlati szempontból komolyan vennünk.
Az... Tovább

Fülszöveg

A kötet a lélektan egyik izgalmas területébe, a környezetpszichológiába nyújt betekintést.
A környezetpszichológia jellegzetesen sokgyökerű és sokféle szakmai kötődéssel bíró, transzdiszciplináris (több tudományon átívelő) tudományterület. Célja - mint a lélektannak általában - az emberi viselkedés megértése. A környezetpszichológia azonban abból a nézőpontból közelít az emberhez, hogy a fizikai környezet az ember egyenrangú társa, partnere, amely a belső, lélektani folyamatokkal együtt, azokkal kölcsönhatásban (tranzakcióban) vesz részt a viselkedés folyamatában. Ez a szemlélet lehetővé teszi, hogy ebből a pszichológiai szempontból szokatlan kiindulásból számos lélektani természetű kérdést tegyünk fel az épített/tárgyi és a természeti környezetben megnyilvánuló emberrel kapcsolatban. Ezek a kérdések pszichológiai eszközökkel (legalábbis nagyrészt) meg is válaszolhatók, „mindössze" az ember-környezet tranzakciót kell mind elméleti, mind gyakorlati szempontból komolyan vennünk.
Az Olvasó egy tanulmánykötetet tart a kezében. A könyv a környezetpszichológia történetét és néhány jellegzetes területét (tárgyak, helykötődés és -identitás, otthon, oktatás-nevelés helyszínei, kikapcsolódási színterek: játszótér, állatkert, valamint a környezetpszichológia és az építészet lehetséges kapcsolódási pontjai) tekinti át, sok utalással a tudományterület hazai fejlődésére.
Dúll Andrea környezetpszichológus. A BME Szociológiai és Kommunikáció Tanszék docense. A Magyar Pszichológiai Társaság Környezetpszichológiai Szekciójának alapító elnöke. A környezetpszichológia hazai meghonosítója. Főbb kutatási területei: az épített környezet pszichológiája, lélektanilag kitüntetett helyek, otthoni és otthonpótló környezetek, környezeti kommunikáció. Vissza

Tartalom

Bevezetés 11
A környezetpszichológiától a környezeti kommunikációig 11
1. A környezetpszichológia múltja, jelene és jövőképe 15
A fizikai környezet és az ember viszonya a pszichológiában 17
A környezetpszichológia kialakulásának fontosabb állomásai 18
Pszichológián kívüli előzmények 18
Pszichológiai előzmények 26
A környezetpszichológia létrejötte, fontosabb kutatási területei 39
A környezetpszichológia történetének szakaszai 43
A jelen: lélektan-e a környezetpszichológia? 45
2. Környezetpszichológia: alaptudomány vagy alkalmazás ? 47
Mi a környezetpszichológia? Fogalmi és szemléleti alapvetés 47
A környezet fogalma 48
Az ember-környezet tranzakció 48
Az összetett szociofizikai kontextus teóriái 51
A környezetpszichológia mint kettős orientációjú tudomány - korlátok és lehetőségek 56
Kutatási alapelvek és módszerek a környezetpszichológiában 58
Kutatások és alkalmazások konkrét szociofizikai környezetekben - néhány példa 59
Egyéb környezetpszichológiai kutatások 62
A környezetpszichológia viszonya egyéb tudományterületekhez 65
A környezetpszichológia hazai helyzete 66
Kitekintés: a környezetpszichológia várható fejlődése 67
Összefoglalás 68
3. Környezet és alkalmazkodás: (környezet)pszichológiai megfontolások 69
Környezeti kompetencia 69
Állatok téri tájékozódása: klasszikus és modern kutatások 69
Emlékezés helyekre 71
A téri tájékozódás idegrendszeri alapja: a hippocampus (HPC) működése 72
Az ember téri viselkedése 74
Mentális téri referenciakeretek 75
A téri eligazodás perceptuális problémái: a környezetészlelés 76
Bizonytalan, szokatlan, szélsőséges környezetek 82
Ambiens ingerek és szokatlan környezetek: ambiens stressz 84
Humán környezeti kogníció: eligazodás, úttalálás a térben 86
Affektus és környezet 94
A természeti és az épített környezet elkülönítése 95
A tájkutatás módszertani irányai 95
Evolúciós tájpreferencia-elméletek 96
A tájpreferencia információfeldolgozás-alapú elméletei 97
Környezet és alkalmazkodás: záró gondolatok 100
4. Helyek és dolgok 101
Környezetészlelés és reprezentáció 101
Az észlelés elméletei: rövid áttekintés 102
A környezetészlelés folyamata 105
A tárgyi környezet jelentései: tér/hely és tárgy/dolog 107
A tárgyak mint környezeti nyomok 111
A környezeti és a tárgyjelentés mérése 113
A szóbeli pszichológiai mérőmódszerek: alkalmazási lehetőségek és dilemmák 113
Környezeti szemantikus differenciál - elméleti és gyakorlati áttekintés 116
5. Helykötődés: ember és környezet affektív kapcsolata 121
A kezdet: helyveszteség és gyász 122
A helykötődés-elméletek forrásai 122
Helykötődés és szocializáció 123
Fogalmi, elméleti és módszertani sokszínűség
a helykötődés környezetpszichológiájában 128
Költözés vs. helyben maradás - hogyan alakul a helykötődés? 129
A helykötődés mint dinamikus folyamat 131
Kötődés tárgyakhoz 132
Helykötődés: amiben a környezetpszichológusok egyetértenek 133
6. Tárgyi környezet és pszichológia 135
A tárgy(i környezet) a pszichológiában: hagyományos megközelítések 135
Környezetpszichológia: a szociofizikai környezet hangsúlyozása 138
Az élettelen (?) tárgyi környezet jellemzői 138
Viselkedési szabadság és tárgyi környezet 139
Kreativitás 140
A viselkedési kontroll környezeti támogatása 141
Érzelmi viszonyulás a fizikai világ elemeihez 142
Helykötődés 142
Helyidentitás és helykötődés 145
Kötődés tárgyakhoz 146
Tárgyak és identitás 148
Röviden a tárgyfogyasztásról 148
Materializmus és tárgykötődés 150
Veszteségek és tárgykötődés 153
Záró gondolat 156
7. Az otthon környezetpszichológiája 157
A lakás 157
A lakásformák 158
Az otthon vizsgálatában használatos módszerek és az otthon jelentése 165
Az otthon jelentése 166
Otthonteremtés és otthonkötődés 170
Az otthon mint territórium - a lakótér perszonalizálása, személyessé tétele 171
Az otthon mint territórium 172
Territoriális viselkedés otthon 174
Az otthon díszítése mint kommunikáció 175
Otthonon belüli territóriumok 176
Egy fontos otthoni miniterritórium: a konyha.
Konyhai tevékenységek és ételkészítés 178
A háztartási munka 186
Hétköznapi élet, hétköznapi cselekvések, rutinok: aktivitás, mozgás az otthonban 190
Helykötődés, otthonkötődés és rutinok 197
Helyhez és otthonhoz kötődés: szomszédok, költözés 199
Szomszédok és egyéb társas aktorok szerepe a fontos helyek jelentésében 199
Költözés 200
Szintézis: a személy-környezet-összeillés és az otthon tranzakcionális megközelítése 203
Az otthon tranzakcionális megközelítése 204
Illetéktelen behatolás az elsődleges territóriumba: lakásbetörések 205
Az otthon és a gyerekek 207
Otthonok és öregek 208
Otthonok tágabban: a „hazai pálya" előnye ? 209
Otthontalanság, hajléktalanság 210
Otthon és egészség 211
Összefoglalás 212
8. A helyek és az én: gondolatok a helyidentitásról 213
A szelf környezetpszichológiai megközelítésének előzményei 214
A személy-környezet kapcsolat néhány elméleti megközelítése 215
Helyek, helyidentitás és önéletrajzi emlékezet 217
Szelfidentitás és környezet: helyidentitás 218
A helyidentitás mint kognitív és szociális rendszer 220
A város és a helyidentitás 224
A környék és a helyidentitás 227
Helyidentitás és szociokulturális tényezők 228
Helyidentitás és kultúra 231
Tárgyak és identitás 231
Zavarok a helyidentitásban és a zavart kiváltó környezetek 233
Összegzés és kitekintés 235
9. Helyváltoztatás és helyveszteség 237
Mi történik helyveszteség (költözés, migráció és hajléktalanság) esetén? 237
Költözés és migráció: lakóhelyváltás és helyidentitás 238
Hajléktalanság: lakóhelyvesztés és helyidentitás 239
Migráció és hajléktalanság: társas és térbeli elszigetelődés és új helyépítés 240
Műhelykutatásaink 244
A migrációhoz kapcsolódó helyidentitás-dinamika: veszteség, gyász és helyidentitás vajdasági magyar fiataloknál 244
A hajléktalanság helyidentitás-dinamikája 246
Helykötődés és szocializáció 249
Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne 255
10. Edukációs helyszínek környezetpszichológiája 257
Az edukációs színterek környezetpszichológiai szemlélete 258
Az edukációs helyszínek ambiens ingerjellemzői 261
Az osztályterem: struktúra, ülésrend és iskolai teljesítmény 263
Az edukációs környezetek „kevert" környezetpszichológiai jellege 267
Formális és nem formális edukációs környezetek 269
Intézménykörnyezet és viselkedés 271
Az edukációs környezetek használata:
magánszféra-szabályozás és zsúfoltság 272
Gyerekek helypreferenciái: érzelmek, attitűdök és edukációs környezetek 275
Környezeti kompetencia az edukációs színtereken 277
11. Az állatkert mint informális tanulókörnyezet 281
Bevezetés 281
Az állatkertek általános és pszichológiai funkciói 281
Látogatók és állatkerttípusok 282
Formális és nem formális edukációs környezetek 284
Az állatkert-látogatók jellemzői 287
Összefoglalás 289
12. Szabadtéri játszóterek környezetpszichológiája 291
Speciális csoportok és a környezet 291
A gyerekek mint speciális csoport és a környezet 291
Miért fontos a játszóterek környezetpszichológiai elemzése ? 292
Játékterek 292
Kültéri játszóterek 293
Kik használják a játszóteret, és mit csinálnak ott ? 294
A játszóterek fizikai tulajdonságai: játékszerek, elrendezés 296
Társas érintkezés, kapcsolatok a játszótéren 300
A játszóterek megítélése: elvárások és az ideális játszótér 301
Végszó: a játszótér mint viselkedési fókuszpont 303
13. Környezet-pszichológia-építészet 305
A használó és a hely kölcsönkapcsolata: a személy és a környezet tranzakciója 305
A(z épített) környezet és a használók sokszintű kölcsönhatása 307
Az építészeti tervezés és a környezetpszichológia 311
Az építész és a környezethasználó kapcsolata - pszichológiai szempontból 312
Mit adhat az építészet a (környezet)pszichológiának? 314
Felhasznált irodalom 317-372

Dúll Andrea

Dúll Andrea műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dúll Andrea könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem