1.062.107

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A környezetismeret tantárgypedagógiája

Egységes jegyzet/Kézirat/Tanítóképző főiskolák

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 390 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 206 fekete-fehér ábrával. Tankönyvi szám: J11-933.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E jegyzet az oktatáspolitikai határozatok szellemében, a hazai és külföldi tapasztalatok felhasználásával, a természet- és társadalomismeret korszerűbb tanítása érdekében folytatott (pécsi, OPI,... Tovább

Előszó

E jegyzet az oktatáspolitikai határozatok szellemében, a hazai és külföldi tapasztalatok felhasználásával, a természet- és társadalomismeret korszerűbb tanítása érdekében folytatott (pécsi, OPI, nyíregyházi, szegedi) kísérletek, kutatások eredményeinek figyelembevételével készült.
Figyelembe vettem az OM és a MTA Közoktatási Bizottságok által a távlati tantervekben kidolgozott javaslatait, és a már jelen szakaszban is érvényesíthető elveit.
A környezetismereti tantárgy nevelő-oktató munkájának szervezése terén sokoldalú változás következett be. Vissza

Tartalom

Előszó 3
I. A környezetismeret nevelő-oktató munkájának tantárgypedagógiai koncepciója 5
II. A környezetismereti tantárgy történeti előzményei, korszerűsítése 9
III. A környezetismeret tanításának feladatai a személyiségfejlesztés szolgálatában 15
IV. A tanterv szerkezete, tartalma 26
1. Az óvodai környezetismeret foglalkozások 26
2. Az általános iskolai környezetismeret tantervi anyaga, szerkezete, óraterve 27
Természetismeret - társadalomismeret, követelmények 29
3. A tantervi anyag kiválasztásának, elrendezésének szempontjai 40
V. A környezetismeret nevelő-oktató munkáját segítő dokumentumok, segédanyagok 41
VI. A környezetismeret tantárgy alapozó jellege 44
1. A földrajz tanításának alapozása 44
2. A biológia tanításának alapozása 47
3. Elemi fizikai és kémiai ismeretek a környezetismeret keresetében 49
4. Felkészülés a történelem és állampolgári ismeretek tanulására 50
VII. A környezetismeret tanítási-tanulási folyamata 53
A természeti-társadalmi környezet ismeretkörei, tevékenységi formák, gondolkodási műveletek 53
A) Ismeretszerzés 57
1. Motiváció 57
2. Tényanyaggyűjtés 57
3. Rendező elvek elsajátítása, a gondolati műveletek (analízis, szintézis, absztrakció, általánosítás) végeztetéséhez. 60
B) Alkalmazás 66
1. Az ismeretek megszilárdítása 66
2. Gyakorlati alkalmazása
3. Ellenőrzés, értékelés 69
VIII. a környezetismeret tanításában alkalmazott módszerek 82
A módszerek megválasztása, csoportosítása 83
A) Tényanyaggyűjtés szemléltetéssel, bemutatással, megfigyeltetéssel 86
1. A megfigyeltetés formái 89
a) Megfigyelések az iskolába hozott természeti tárgyakon, élettelen és élő természeti tárgyakon 89
b) Folyamatos megfigyelések 89
c) Tanulmányi séták 90
2. A tanító bemutató kísérletei 92
3. A képbemutatás 94
B) A tanulók önálló munkáján alapuló módszerek 95
1. A tanuló megfigyelési, kísérleti, gyakorlati munkái 96
2. Munkafüzet, munkatankönyv, egyéb könyvek és folyóiratok tanulmányozása 100
3. Feladatlapok - munkalapok 115
C) A tanító munkáján alapuló módszerek 135
1. Leírás 135
2. Elbeszélés 136
3. Magyarázat 136
D) A tanító és a tanulók közös munkáján alapuló módszerek 137
1. Megbeszélés, beszélgetés 137
2. Gyakorlás 139
3. Didaktikai játékok 140
4. Ismétlés 141
IX. A tanítás - tanulás eszközei 144
a) Tanulókísérleti eszközök 144
b) Tanítói demonstrációs eszközök 145
c) Iskolakert 145
d) Élősarok 148
e) Terepasztal (homokasztal), tereptárgyak, modellek, makettek 149
Meteorológiai állomás 150
f) Térkép, földgömb 150
g) Gyűjtemények, preparátumok, természeti naptár 151
h) Képek (képkártyák), applikációs képek, szókártyák 153
i) Táblai rajzok, grafikonok, diagramok, táblázatok, táblai vázlatok 154
Az oktatás technikai eszközei 158
X. Az egyes osztályok természet- és társadalmi környezet tárgyköreinek feldolgozása során alkalmazott módszerek és eljárások 168
Alapozó szakasz 1-3. osztály 168
Átmeneti szakasz 4-5. osztály 179
XI. Felkészülés a környezetismeret tanítására 193
1. Általános előkészület 193
2. Az évi munkára való felkészülés, tanmenet, ciklusterv 195
3. Az egyes órákra valófelkészülés. A tanítás-tanulás körülményeinek megszervezése. Munkaformák. Óramodellek 197
4. Óravázlatok 212
1. oszt. Szilárd anyagok tulajdonságai (Feldolgozó óra) 212
1. oszt. A családtagok otthoni munkája (Feldolgozó óra) 215
2. oszt. Hosszúság szerinti rendezés (Feldolgozó óra) 217
2. oszt. Egy építkezés megtekintése (Tanulmányi séta) 219
3. oszt. Földrajzi kölcsönhatások bemutatása (Tanulmányi séta) 221
4. oszt. A házikacsa (Feldolgozó óra) 224
5. oszt. a víz és a vízpart élővilága (Feldolgozó óra) 229
5. oszt. A rétek élővilága (Feldolgozó óra) 238
5. A környezetismeret tanításával kapcsolatos iskolai gyakorlatok és azok elemzési szempontjai 245
XII. Az összevont osztályú tanulócsoportok munkája 249
1. osztály ciklusterve 257
FÜGGELÉK a tantárgy feladatainak gyakorlati megvalósításához 263
- Kísérletek, gyakorlatok 265
- Tudnivalók az 1-5. osztályokban végzendő kísérletekről 271
A természet- és társadalomismereti (földrajzi jellegű) alapismeretek tanításával kapcsolatos komplex anyaggyűjtési feladatok 333
Javasolt tananyag-beosztások (1-5. osztály) 336
Környezetismeret-szerzár, szertárfejlesztés 355
Önképzés, továbbképzés 374
Ajánló bibliográfia a környezetismerethez 376
A természet- és társadalomismeret oktatása a dolgozók általános iskolájában 382
Irodalomjegyzék 385
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem