1.060.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A környezeti nevelés pedagógiai és pszichológiai alapjai

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolai Kar Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 141 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

"Az évszázadokon át lassan, de biztosan haladó pusztulási folyamat az utóbbi évtizedekben hihetetlen mértékben felgyorsult. A káros, szennyező anyagok mindent elárasztással fenyegetnek, a... Tovább

Előszó

"Az évszázadokon át lassan, de biztosan haladó pusztulási folyamat az utóbbi évtizedekben hihetetlen mértékben felgyorsult. A káros, szennyező anyagok mindent elárasztással fenyegetnek, a szárazföldeket éppen úgy, mint a vizeket, sőt még a levegőt is."
"Egyre több országban ismerik fel, hogy a táj természeti értékei - beleértve a vadon élő állatvilágot is - a nemzeti vágyott részei éppúgy, mint a bányakincsek. a szántóföld, a műemlékek vagy akár a képzőművészeti alkotások. A természeti kincseket azonban a többi nemzeti értéktől az különbözteti meg, hogy nem reprodukálhatók, nem teremthetők újjá. Ha elpusztultak, soha többé nem lehet visszahozni őket."
"A környezetvédelem- és szűkebb értelemben a természetvédelem - nagy kérdéseinek a megoldása természetesen elsősorban a társadalom feladata,
"...Bármilyen bőséges anyagi lehetőségek mellett sem lehet azonban sikerre számítani az egykének, az állampolgárok szemléletének, a természethez fűződő hozzáállásának a megváltoztatása nélkül Óriási különbségek tapasztalhatók e tekintetben még viszonylag kicsiny földrajzi tájakon belül is. Mi sem állunk még nagyon jól a természet értékeinek megóvását célzó munka közüggyé tételében.
Major István ezeket a gondolatait 1979-ben vetette papírra. Mi változott az általa érintett témákban az eltelt majdnem két évtized alatt? Az élő és az élettelen természeti és az épített környezet minőségében pozitív és negatív irányai változások egyaránt végbementek, mind lokálisan, mind globálisan. A Föld nagyobbik részén felerősödtek a negatív tendenciák. A szinte minden kontinensen fel-fellángoló háború, a szélsőséges időjárás, helyenként a túlnépesedés, a szegénység stb., óriási környezeti károkat okoz. Ezek következménye sok esetben globális méretű. Vissza

Tartalom

Előszó 5
I. A környezeti nevelés pszichológiai alapjai (Hegyi Ildikó) 9
1. Az érzelmek és az óvodásgyermek 10
1.1. A polarizáció /az érzelmek két véglete Illetve a végletek közé való .sorolhatóság/ 10
1.2. Az irradiáció (érzelmek korlátlan szétterjedése mindenre és mindenkire a gyermeket körülvevő környezetben)
1.J. Az ambivalencia (érzelmek kettőssége, az ellentétes pólusú érzelmek
együttes megnyilvánulása) 12
1.4. Az egoizmus
1.5. A szubjektivizmus
1.6. A jelzőszerep 14
1.7. A viszonytényező 15
2. A környezeti nevelés célrendszere és a pszichológia sajátos kapcsolata 16
2.1. A környezeti nevelés pszichológiai részfeladatai az óvodában 17
2.1.1. A környezet érzelmi megközelítése- tapasztalatszerzés 17
2.1.2. Ismeretközlés - tudatosítás - értékalapozás 18
2.1.3. Képességek és szokások alakítása 19
2.1.4. Cselekvés - aktivitás - életvitel 21
2.2. A környezeti nevelés és az életkori sajátosságok 21
2.2.1. Önálló cselekvések - önálló elképzelések 22
2.2.2. Tevékenységi vágy 22
2.2.3. Nyitott világszemlélet 23
2.2.4. Kíváncsiság és tudásvágy 24
2.2.5. Utánzási készség 25
2.2.6. Könnyen alakítható szokásrendszerek 26
3. A környezet kiváltotta érzelmek hatása a megismerési folyamatokra és a viselkedésre 26
3.1. Környezet - érzelem - észlelés 27
3.1.1. A környezet fizikai észlelése 27
3.1.2. A környezet szociális észlelése 28
3.1.3 .Az észlelések pontossága 30
3.1.3.1. Tárgyi észlelés 30
3.1.3.2. Szociális /személy/ észlelés 32
3.1.4. Észlelés és osztályozás 33
3.2. Környezet - érzelem - emlékezés 34
3.3. Környezet - érzelem - gondolkodás 36
3.4. A háttér és környezet befolyása a viselkedésre 37
3.4.1. Holdudvarhatás 38
3.4.2. Benyomásalakítás társadalmi környezetben 41
3.4.3 Benyomásalakítás természeti környezetben 42
4. Az interperszonális kommunikáció és a környezeti nevelés kapcsolata 43
4.1. A kommunikáció 44
4.1.1. A verbális kommunikáció/VK/ 44
4.1.2. A nonverbális kommunikáció (INVK) 45
4.1.3. Azonosságok és eltérések a verbális és nonverbális kommunikációban 47
4.2. Szociális készségek és fejlesztésük 48
4.2.1. A szociális készségek fajtál 49
4.2.2. A szociális készségek fejlesztése - készségfejlesztő eljárások 50
5. Szociális érzelmek és a környezeti nevelés 53
5.1. A társadalmi környezetben létrejött személyközi vonzalom 55
5.2. Szociabilitás és a környezet megítélése 56
5.2.1. Vonzalmak kialakulása 57
5.2.2. Társ Iránti Igény - társas elszigetelődés 60
5.2.3. Társas befolyás 61
5.2.4. Az előítélet 63
5.3. A társas interakciók ökológiai jellemzői 67
5.3.1. A csoportszoba berendezése 67
5.3.1.1. Színek a térben 68
5.3.1.2. Nagyság és tér 69
5.3.1.3. Fonnák a térben 69
5.3.1.4. Optimális anyagok a csoportszobában 70
5.3.2. A hang, mint környezeti tényező 70
5.3.3. A fény, mint környezeti tényező 71
5.3.4. A hőmérséklet, mint környezeti tényező - 72
5.3.5. A csoportlétszám, mint környezeti tényező 73
II. A környezeti nevelés pedagógiai alapjai 72
(Bihariné Krekó Ilona - Kanczler Gyuláné - Körmöci Katalin)
1. Tapasztalat - ismeret. Közvetlen- és közvetett tapasztalás a tanulási folyamaiban 72
2. A spontán Játéktól a szándékos tanulásig 76
3. A környezeti nevelés és a játék 79
3.1. A szerepjáték néhány elméleti kérdése 79
3.1.1. A környezeti nevelés lehetőségei néhány szerepjátékban 82
3.2. A szabályjáték néhány elméleti kérdése 86
3.2.1. A környezeti nevelés lehetőségei néhány szabályjátékban 88
3.2.1.1. Mozgásos szabályjátékok 88
3.2.1.2. Értelemfejlesztő szabályjátékok 94
3.3. A barkácsolás néhány elméleti kérdése 98
3.3.1. Ötletek a környezeti nevelés tartalmához igazodó barkácsolási tevékenységhez 103
4. A környezeti nevelés és a munka jellegű tevékenységek 106
5. A játék, a munka és a tanulás összehasonlító elemzése, 108
6. A közösségek szerepe a környezeti nevelésben 111
6.1. A család szerepe a környezeti nevelésben 111
6.2. Az óvoda szerepe a környezeti nevelésben 113
7. A környezeti nevelés módszerei, szervezeti keretei, helyszínei 116
7.1. A csoportszoba, mint a környezeti nevelés helyszíne 117
7.2. A múzeumok, mint a környezeti nevelés helyszínei 118
7.3. Az állatkertek, a vadasparkok mint a környezeti nevelés helyszínei 119
8. Az ünnepek szerepe a környezeti nevelésben 121
8.1. Az óvoda hagyományos ünnepei 122
8.2. Az óvoda "újkeletű" ünnepei 132
Felhasznált 138
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem