Előszó
Ezt a kiadványt több mint húsz éves tapasztalataimra, kutatómunkára, és elméleti gyűjtőmunkára építettem. Pályám során különös figyelmet fordítottam a kooperatív tanulással foglalkozó szakirodalom tanulmányozására. Kerestem azokat az elméleti alapelveket, amelyekre épül a kooperatív tanulás filozófiája, pszichológiája, pedagógiája, szocializációs alapjai, majd a megfigyeléseket kapcsolatba hoztam a gyakorlati munkámmal. így közeledett egymáshoz az elmélet és gyakorlat, egyre tudatosabbá téve a mindennapi pedagógiai tevékenységeimet.
Örvendetes, hogy az utóbbi években már természetes a személyközpontú megközelítésről, a kompetenciafejlesztő oktatásról, a társas kapcsolatok, az együttműködés fontosságáról, és a kooperatív tanulásról beszélni. Sajnos azonban ez gyakran megreked elméleti szinten, és lényegesen kevesebb szó esik a „hogyanról" a megvalósítás módszereiről.
A kooperatív tanulás folyamatában a tanárnak a tudás forrásából sokkal inkább a tanulási helyzet menedzserévé, tanulásszervezőjévé kell válnia. A kooperáció kialakítása komoly előkészületeket, a tanár részéről rendkívül átgondolt munkát és alapvetően újszerű magatartást igényel. Megvalósításához elengedhetetlen, hogy minden pedagógus olyan szakmai tudással, módszertani felkészültséggel rendelkezzen, hogy ezt könnyedén meg tudja valósítani.
A magyar pedagógiai szakirodalomban kevés olyan pedagógiai kiadvány, átfogó mű jelent meg, amely a pedagógusoknak konkrét segítséget nyújt a kooperatív tanulás megszervezéséhez. Ezért úgy gondoltam, hogy a saját összegyűjtött anyagaimat nem hagyom elveszni, közre adom, és valamennyire próbálom pótolni ezt a hiányt.
A kiadványban, összhangban van, az elmélet és a gyakorlat, akár kézikönyvként is használható. Az elméleti anyagokhoz konkrét gyakorlati példák, ötletek kapcsolódnak, amelyek összegyűjtésében segítségemre voltak a hallgatóim dolgozatai, a kollégák, szülők, tanulók reflexiói és a saját tanítói, tanári tapasztalataim.
A könyv foglalkozik a kooperatív tanulás elméletével, feltételeivel, és ötleteket ad a csoportok alakításához, a különböző kooperatív módszerek alkalmazásához, a különböző foglalkozás-modellek megtervezéséhez, a fejlesztő értékelés megvalósításához. Felvázolja azt is, hogy milyen tanári kompetenciára, attitűdre van szükség a kooperatív tanulás megszervezéséhez.
Vissza