Előszó
Könyvünk a könyvtár kezeléséhez szükséges alapvető könyvtártechnológiai ismereteket tartalmazza. Ismerteti az állományalakítás (beszerzés, állománybavétel, kivonás, állománygondozás) összes ügyintézői tennivalóját, a dokumentumok formai feltárásának, a leíró katalogizálásnak legfontosabb szabályait, megadja a tárgyi katalógusok szakszerű használatához szükséges ismereteket, leírja az olvasószolgálat nyilvántartó, technológiai munkáit és az olvasó eligazításának, segítésének módjait. E felsorolt témakörök alkotják a könyv fő fejezeteit. E gyakorlati tudnivalókat megelőzi a dokumentumismeret ("anyagismeret") rövid összegezése, valamint egy bevezető, elméleti alapozást nyújtó, összefüggéseket feltáró, nagyobb távlatokat felvillantó fejezet.
Könyvünk a könyvtárkezelőknek szól. A könyvtárkezelői szakvizsga ismereteit tartalmazza a 3/1980. KM sz. rendelet és az ennek nyomán megjelent vizsgaszabályzat alapján, a felkészülésben tankönyvként használható. A határok kijelölése implicite azt is jelzi, hogy mivel nem foglalkozik e könyv: az információk áramoltatásának tartalmi kérdéseivel, tehát az állományalakítás tartalmi feladataival, a dokumentumok tartalmi feltárásával, a szaktájékoztatással, az olvasáspedagógia kérdéseivel. Ezek a feladatok ugyanis felsőfokú képzettséget követelnek a könyvtárosi/informatikai ismeretek, valamint a közvetített ismeretág terén, illetve felsőfokú lélektani-pedagógiai ismereteket. Könyvünk ezzel az elhatárolódással a könyvtári munkakörök korszerű differenciálódását kívánja szolgálni.
(Számolva azonban azzal a gyakorlati ténnyel, hogy kis könyvtári intézményekben, például egy munkaerős községi könyvtárakban önállóan is dolgozhatnak könyvtárkezelők, megadtuk azokat az elemi tartalmi ismereteket is, melyek e munkakörökben nélkülözhetetlenek.)
Könyvünk a könyvtárkezelői ismeretek törzsanyagát tartalmazza. Arra törekszik, hogy szolid alapozást adjon minden könyvtártípusban minden dokumentumtípus kezeléséhez, minden olvasói réteggel való foglalkozáshoz. Jellegénél fogva nem vállalkozhat a különgyűjtemények, a sajátos olvasói rétegek részletes ismertetésére. Fontos viszont, hogy az oktatásban és az egyéni tanulásban kapjanak hangsúlyos szerepet azok a kiegészítő füzetek, melyek egy-egy könyvtártípus vagy egy-egy munkakör speciális ismereteit a tankönyvnél részletesebben dolgozzák fel (pl. a gyermekkönyvtárak, a községi könyvtárak ismereteit). Könyvünk ezekkel a kiegészítő füzetekkel együtt teljes.
A törzsanyag jelleg azt is jelenti, hogy az itt leírtak nem kötődnek kizárólagosan egy valamely könyvtártípus gyakorlatához. Szerzőink igyekeztek az általános érvényűt megragadni. Ahol többféle gyakorlat alakult ki, ott a legszélesebb körben elterjedt, illetve a központi formanyomtatványokkal támogatott változatot részesítették előnyben. Mindezek mellett lehetségesnek, sőt kívánatosnak tartjuk, hogy a jelen tankönyv mellett más összefoglalások is készüljenek, melyek ugyanezt a könyvtárkezelői anyagot más összefüggésben, egy-egy könyvtártípus sajátos igényeinek megfelelően dolgozzák fel.
Vissza