Előszó | 5 |
Irodalom és irodalmi nevelés | |
Irodalom | 7 |
Hatás és egyezés | 8 |
Költő és közönség | 10 |
Jelkép | 10 |
Egyetemes jelentés | 12 |
Irodalmi nevelés | 14 |
A költő törekvése kifejezésre | 15 |
A költő izgalma, a konvencionális jel és a közönség dilemmája | 17 |
Siker | 19 |
Stílus | 20 |
Irodalom, a társaslélek érzelmi funkciója | 23 |
Irodalmi nevelés, szintén a tásaslélek érzelmi funkciója | 23 |
Irodalomra csak irodalommal nevelhetni | 24 |
Stílustalanság | 25 |
A stílustalanság: hazugság | 26 |
Tudós és költő, nyegle és fűzfapoéta, amatőr és dilettáns | 28 |
Hang és hangok egymásutánja | 30 |
Orgánum és beszédmodor | 30 |
Leírt irodalom és élőbeszéd | 30 |
Efónia, ritmus, rím | 33 |
Mámor és kötöttség | 33 |
Az író testi mivolta és valóságos környezete | 34 |
Társaslélektani és társaslogikai meggondolások | 34 |
Példák a magyar ritmus történetéből | 35 |
Példák a magyar rím történetéből | 35 |
Példák a magyar költők testi mivolta felől | 36 |
Példák a magyar költők környezetét illetően | 38 |
A magyar irodalom motorikus és auditív is, nemcsak vizuális | 39 |
Szótest és jelentés. Intuíció és felfogás | 40 |
Nyelvmisztika (ősjelentés) és jelentésváltozás (új jelentés) | 40 |
Ihlet és képzelet | 43 |
Oeuvre. Tudományos terminológia és költői írásmodor. Tudományos világkép és a költő belső világa | 43 |
Mondat, fogalom és viszony. Mellé- és alárendelés. Alany és állítmány | 51 |
Cím és tartalom. Tétel és kifejtés | 54 |
Megérzékítés és megelevenítés. Hős és sorsa (vagy végzete) | 56 |
Tudós tételei, feltevései, fikciói kifetése, bizonyítása. Objektumai leírása, helyzetei vázolása, folyamatai előadása, imperativusai végrehajtási utasítása | 57 |
Költő alakjai, tájai, enteriőrjei, érzelmei. Meséi (cselekményei) festése, hangulata, elmondása | 57 |
Gondolatlánc, következtetéssorozat. Meghatározások, felosztások, felsorolások, leírások | 57 |
Érdekes szintagmaszövetés: érzelmi velejáró: mesélőkedv. Erős jelző: jelentésárnyalat: díszítőkedv | 58 |
Szakszerűség és exaktság. Műfaj és műforma | 60 |
Parataxis és hypotaxis, indukció és dedukció, konstrukció és deskripció. Gazdagodás és ökonomia, bonyodalom és epizód, kompozíció és jellemzés | 63 |
Magyar észjárás a kompozícióban és jellemzésben | 66 |
Társaslogikai viszony és társaslogikai fogalom a mondat mélyén | 67 |
Probléma és tényvázlat. Figura és trópus | 72 |
Motívum és téma. Ember és szerep. Filozófia és spekuláció. Tipus és stereotyp fordulat. Élet és halál. Az ember és az élet. Én és te | 74 |
Vázlatszerűen következik, ami még hátra van | 78 |
Viszonyítások a beszéd ténye és tárgya között | 78 |
Personae. Napló, levél, folyó beszéd. Szubjektív, patétikus, szabatos stílus. L'art pour l'art, tendencia, tárgyilagosság, egyéniség, kor szelleme, mű tárgyának kimerítése. (Átértékelés, propaganda, konzum irodalom) | 79 |
Tempora. Elbeszélés, rábeszélés, megbeszélés. Történetírás, szónoklat, értekezés. Archaizálás, jellegzetesség, prófécia. Történeti, társadalmi regény, utópia. Lírai szerep, genre, jóslat. Konzervatív, modern, radikális; reakciós, divatos, destruktív | 80 |
Modi. Elbeszélő nyugalom, indulatos kiáltozás, kérdvekifejtő káté. Gyónásszerű, bizonyságtevő, analitikus (hamis vallomás, kongó szavalat, pszichopatológai) krónika vagy fotográfia, oráció, esszé, epika, dráma líra | 80 |
Modi II. Coniunctivus. Érvelés, cáfolat, hipotétikus formák. Változatosság. Karrikatura (stílparódia, szatíra, irónia, gúny, humor. Életigenlés, élettagadás, relativizmus (cinizmus, bohémség) | 81 |
Aequivalens jel. Invenció, izgalom, élmény. Kíváncsiség és révület | 81 |
Szó- és mondatrend (diszpozíció). Inverzió, ellipszis tautológia. Belső rend: alkat (idom). Utánérzés, lelkesültség, szolidaritás. Népszerűsítés, utánköltés, költői iskola. Irodalmi tudat és irodalmi izlés | 82 |
Egyetemesség, telítettség, kontinuitás, szabályosság és változatosság. A lét örök-aktualitás emberi formája: a szimbolum; izgat és gyönyörködtet: szép | 85 |
A jel: az ember az univerzumban sub specie aeternitatis létező. Csak az egyetemleges jelentés; a szép: az igaz. Az igaz jelrendszere és a szép jelképrendszere: irodalom | 86 |
Jel és jelkép társaspszichológiai és társaslogikai értelemben egyformán: transcendensek | 86 |
Van-e az irodalomnak társaspszichológiai (formai) lehetősége mellett társaslogikai (tartalmi) lehetősége? | 87 |
A magyar irodalom az exisztenciát egyszerre érzi problematikusnak és mégis szükségszerűnek, talányosnak és természetesnek | 88 |
A magyar irodalomból fakadó irodalomszemléletnek is ilyennek kell lenni: organikus egység, reláció elve és valóságban gyökerezett összemlélet jellemezzék | 88 |
Befejezés | 89 |
Azokkal időzöm, akik másszor voltak | |
Szenci Molnár Albert (1934) RÉ. | 93 |
Szabad-e hozzányúlnunk Molnár Albert zsoltárfordításaihoz? (1940) Magvető Naptára | 95 |
Fazekas MIhály és Lúdas Matyi-ja (1939) EF | 97 |
Csokonai (1940) EF | 101 |
A 150 éves Csokonai (1923) E. | 116 |
Kölcsey (1938) RÉ. | 117 |
Kölcsey vallásossága (1938) RÉ. | 118 |
Katona (1940) EF | 121 |
Kisfaludy Károly (1940) EF | 133 |
Az átértékelt Széchenyi István (1933) D | 136 |
Angyal Dávid: Gróf Széchenyi István (1928) PSz | 137 |
Petőfi-Centenárium (1922) E | 138 |
Az aktuális Arany János (1932) EF | 139 |
Arany János az idő múlása szerint (1932) RÉ | 146 |
Arany János és eklézsiája (1932) | 150 |
Arany János és az evangélium (1934) PSz | 152 |
Voinovich Géza: Arany János életrajza (1849-1860) | 153 |
Dóczy Jenő: Arany János (1930) PSz | 157 |
Tompa Mihály szobra a Margitszigeten (1940) RÉ | 160 |
Szász Károly (1929) E | 162 |
Még egyszer Szász Károly (1930) E. | 166 |
Az Akadémia Szász Károly-ünnepe (1930) PSz | 167 |
Tolsztoj (1928) RF | 168 |
Ó, mely sokan elvaluvának | |
Szabolcska (1930) E. | 171 |
Gárdonyi (1922) RÉ | 173 |
Csak a teste (1936) RÉ | 175 |
Lampérth Géza (1934) RÉ | 176 |
Gombócz Zoltán (1928) RÉ | 177 |
Ady (1927) D | 182 |
Móra (1928) PSz | 187 |
Georgicon (1926) PSz. | 193 |
Még egyszer a Georgicon (1926) E | 196 |
A vadember és családja (1936) PSz | 197 |
Kosztolányi (1936) RÉ | 198 |
József Attila (1937) RÉ | 200 |
Komáromi János (1931) PSz. | 201 |
Pataki diákok (1925) M. dec. 8. | 207 |
Még egyszer a Pataki diákok (1926) E | 211 |
Az idegen leány (1927) PSz | 212 |
Reménytelen szerelem (1928) PSz. | 216 |
Császári és királyi szépnapok I. (1928) PSz. | 218 |
Császári és királyi szépnapok II. (1928) E. | 218 |
Régi ház az országútnál (1928) M. dec. 23) | 219 |
Az ősdiák (1930) PSz. | 223 |
Az ősdiák II. (1930) E | 227 |
Az ősdiák III. (1930) MI | 227 |
Ordasok (1932) PSz. | 228 |
Vihorlati szél fúj (1936) PSz. | 233 |
Harangoz a múlt (1933) PSz. | 234 |
Komáromi regényei II. és III. kiadásban (1928) PSz. | 237 |
Komáromi gyűjteményes kiadás. XVII-XX kötet (1934) PSz. | 238 |
Komáromi János, a kálvinista (1937) RÉ. | 239 |
Komáromi János 1890-1937 (1937) PSz. | 240 |
Az a neved, hogy élsz | |
Szabó Dezső (1928) PSz. | 252 |
Németh László (1937) RÉ | 256 |
Nadányi Zoltán (1928) PSz. | 257 |
Zilahy Lajos (1928) PSz. | 261 |
Süt a nap (1924) PSz. | 267 |
Bodor Aladár (1928) PSz. | 268 |
Szabó Mária (1928) PSz. | 273 |
Incze Gábor: Új "Kistükör" I. (1935) PSz | 278 |
Incze Gábor: Új "Kis tükör" II. (1936) PSz | 279 |
Incze Gábor: Túl az országhatáron (1938) PSz. | 280 |
Incze Gábor: A Kispénzverő-utcában (1939) PSz. | 281 |
Szondy György (1939) PSz. | 283 |
Szondy György: Testvérke naplója (1934) PSz. | 288 |
Fehér Gábor: Semmibe ívelő hídak (1930) MI. | 290 |
Milyen köveket szánunk a szórványmagyarságnak? PSz. Kortsák Jenő: A vasláda (1926) | 291 |
Rácz Pál: A könyvnyitó asszony (1926) | 291 |
Falu Tamás: Kicsinyesek (1926) | 291 |
Kosáryné Réz Lola: Egy hordó bor (1938) ESz. | 294 |
Böszörményi Jenő: Magyar ég alatt. Napkelet | 295 |
Böszörményi Jenő: Verőfényes úton (1928) E. | 297 |
Réz Gyula (1930) MMM. | 297 |
Áprily Lajos: Az aranymosó balladája (1934) D. | 298 |
Marconnay Tibor: Az idő kertje (1938) MI. | 298 |
Sík Sándor: Sarlósboldogasszony (1928) E. | 299 |
Gárdonyi, Ady, Prohászka (1929) E. | 300 |
Színdarabok | |
Molnár Ferenc: Színház (1922) MI. | 300 |
Molnár Ferenc: Egy, kettő, három (1930) E. | 302 |
Molnár Ferenc: Az üvegcipő (1925) PSz. | 302 |
Szomory Dezső: II. Lajos király (1922) MI. | 305 |
Herczeg Ferenc: Az aranyborjú (1922) MI. | 308 |
Herczeg Ferenc: A Gyurkovics-lányok (1922) MI. | 309 |
Muraközy Gyula négy színjátéka (1939) MI. | 311 |
Kodolányi János: Földindulás (1939) MI | 311 |
Az aranyrózsa (1939) RÉ. | 313 |
Mégegyszer Az aranyrózsa (1940) EF | 314 |
A "nyelveken szólás" problémái (1932) RF | |
Szűts Iván: Halott már minden | 320 |
Fekete Lajos: Tengerzúgás | 321 |
Tanka János | 323 |
Szőllősy István: Három királyok útján | 325 |
A "beérkezettek" | 327 |
A vallásos líra szentek-szentjében | 328 |
Verselgető és verselő lelkipásztorok | 330 |
Kaczián Géza: Jézus összes költeményei (1933) RF | 332 |
Három istenes könyv (1934) D | 334 |
Egy eljövendő énekeskönyvi reform elé (1940) IÉ. | 335 |
Jaj, de szép a szép | |
A misztikum felé (1933) MI. | 359 |
Széljegyzetek D. | 361 |
Szép az, ami érdek nélkül tetszik (1932 | 361 |
A fösvény frakkban (1932) | 361 |
A bálna (1932) | 362 |
Temessék el a halottaikat a halottak (1933) | 362 |
Válasz négy kérdésre (1933) | 363 |
A debreceni református Nagytemplom (1931) RF. | 364 |
Tóth Sándor kiállítása (1933) D. | 365 |
Szobor eső (1933) D. | 365 |
Kálvin arca (1936) RÉ. | 366 |
A magyar esztétikai irodalom története (1929) PSz. | 368 |
Harc a művészetért (1928) D. | 370 |
A magyar parasztdal tanulságai zenei kultúránk szempontjából (1940) MZSz. | 377 |
A könyvek lelke (1927) D. | 384 |