1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A komprehenzív iskola breviáriuma

Szerkesztő
Budapest
Kiadó: SuliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 414 oldal
Sorozatcím: Komp könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 15 cm
ISBN: 963-86562-3-9
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a kötet - breviárium. Rövidebb írások, tanulmányok, tanulmányrészletek találhatók benne, olyanok, amelyek alkalmas lehetnek arra, hogy az Olvasót - mondjuk egy továbbképzés hallgatóját, egy... Tovább

Előszó

Ez a kötet - breviárium. Rövidebb írások, tanulmányok, tanulmányrészletek találhatók benne, olyanok, amelyek alkalmas lehetnek arra, hogy az Olvasót - mondjuk egy továbbképzés hallgatóját, egy iskolai fejlesztő csoport tagját vagy az iskolarendszer kérdéseivel foglalkozó oktatáspolitikust - megismertessék egy olyan pedagógiai felfogással és gyakorlattól, amelyet a nemzetközi szakirodalomban a komprehenzív jelzővel illetnek. A komprehenzivitás elveire épülő iskolarendszer, illetve a „komprehenzív iskola" nem a gyerekeknek és ifjaknak iskolai teljesítményeik szerinti szétválogatásával és külön iskolákban, vagy külön tanulócsoportokban való tanításával igyekszik alkalmazkodni eltérő érdeklődésükhöz és iskolai teljesítményeik eltérő szintjéhez, hanem belső differenciálással. Tisztában van azzal, hogy az iskolai értékrend szerint minősített teljesítmények nagymértékben meghatározottak a tanulók családjainak társadalmi hovatartozásától, továbbá azzal is, hogy az így elkülönített tanulócsoportok nem egyenlő eséllyel férnek hozzá a társadalomban felhalmozódott kulturális javakhoz. Ezért mindenkit mindenféle előzetes szűrés nélkül enged be kapuján, hogy aztán tartalmi és metodikai differenciálással alkalmazkodjék a különbözőségekhez. Ezzel kívánja elősegíteni, hogy falai között minden gyerek és ifjú kiteljesíthesse önmagát, függetlenül attól, hogy milyen társadalmi réteghez tartozó családban látta meg a napvilágot.
Ennek a pedagógiai krédónak a szellemében készült ez a kötet, amely három részből áll: az elsőben a komprehenzív iskola elméleti hátteréről olvashatnak, a másodikban a komprehenzív gyakorlatot meghatározó pedagógiai elvek és technikák kifejtése található, a harmadikban a komprehenzív iskolák és a komprehenzív iskolarendszer kialakításának, illetve fejlesztésének hazai és külföldi tapasztalatairól találhatók írósok. Totál az Olvasó közöttük újságcikkeket (néha teljes terjedelemben), rádióriportot, könyvekből vett tanulmányokat, vagy azok néhány bekezdését, folyóirat-tanulmányokat vagy azok részleteit, előadások szövegeit, kutatási beszámolót, illetve néhány, kifejezetten e kötet számára készített írást is. Vissza

Tartalom

Előszó 7
A komprehenzív iskola elmélete 9
Iskola és esély - rendszer, szerkezet, esélyegyenlőség 11
Lehet-e az iskola mindenkié? 11
A gyermekek helyzete, a „versenyeztetés" hatása - az iskola mint ártalom 17
Az esélyegyenlőtlenség pedagógiai értelmezéséről 21
Az ún "hátrányos helyzet" fogalmáról és kezeléséről a közoktatásban 38
Ideológia, politika, komprehenzivitás 63
A szelektív és komprehenzív iskolarendszer összehasonlítása 78
A szelektív és a komprehenzív iskolarendszer alapvető különbözőségéről 78
Ellentmond-e a komprehenzivitás az elitképzésnek? 81
összefoglaló egy a „képességek szerinti" csoportbontás hatásait elemző angol nyelvű könyvről 82
A veszélyeztetettség értelmezése 85
Melyik a. jobb"? 90
A szelektív iskolarendszer 92
A műveltség kisajátítása 92
A szelekció társadalmi determináltsága 95
Egy közepes nagyságú város iskolarendszere 97
A szelektív iskola .belülről" - az orosházi kutatás eredményei 120
A komprehenzív iskolarendszer általános jellemzői 130
Egységes iskola: a különbözés esélye - A KOMP-csoport felhívása 130
A komprehenzív iskola pedagógiai alapjai 133
Az egységes iskoláról 135
A kezdő szakaszról 138
A dialógus szerepe a komprehenzív iskola gyakorlatában 145
Komprehenzivitás más országokban 155
A PISA 2000 felmérés tapasztalatai 155
A komprehenzivitás történetéről Európában 173
Gesamtschule 174
Az angol eomprehensive school 181
Svédország 182
Egy belga kutatás eredményei 184
Svájc 187
Franciaország, a ZEMI 190
A komprehenzív iskola pedagógiája 193
A komprehenzív iskola belső világa 195
Az iskola demokratizmusa 195
Az iskola pedagógiai kultúrája és az egyenlőtlenségek 204
Látomás egy KOMP-iskola belső világáról 213
Tehetségesek, tehetségnevelés 221
A komprehenzív elvű működés néhány tanulás-lélektani hatásáról 228
A komprehenzív didaktika 238
A felfedezés elvéről 239
A tanulás lehetséges értelmezései és viszonyuk az esélyegyenlőtlenségekhez 241
A konstruktivista pedagógia mint az esélyegyenlőtlenségek kezelésére vállalkozó egyik didaktikai megközelítés 245
A műveltség rendszerszerűsége az iskolai tantervek 251
Az orosházi kutatás eredményei - az esélyegyenlőtlenségek kezelésének sajátosságai 256
Az orosházi kutatás eredményei a szervezési módokkal összefüggésben 257
Differenciálás 263
Az orosházi kutatás eredményei a differenciálással összefüggésben 290
A tanulás szervezése a komprehenzív iskolában 295
A projektmódszerről 311
Művészeti nevelés a komprehenzív iskolában 321
Értékelés a komprehenzív iskolában 329
Az értékelés szemléletéről az egységes iskolában 329
Az értékelés alapvetően behaviotista szemléletéről 331
Pedagógiai értékelés és szelekció összefüggése 333
Az osztályzatok és a társadalmi helyzet összefüggései egy kutatás adatai alapján 353
A komprehenzív iskola fejlesztésének kérdései 361
A német Gesamtschule történetéről 363
A komprehenzív iskola fejlesztésének stratégiája 365
A fejlesztés demokráciához, való viszonya 365
Az iskolai innovációk lényege 366
Az alkotómunka feltételei és fő összetevői az iskolai adaptációban 367
A fejlesztés terhei 371
A komprehenzív iskolafejlesztés feltételeiről 372
Egy konkrét fejlesztés mint illusztráció 385
Bokor-iskola koncepció 397
Az iskolatársulás indokai, lényege 397
Az iskolatársulások alapelvei 399
Eszközök a komprehenzív iskolában 401
Hivatkozott és tájékoztatásul szolgáló irodalom 409
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem