1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kommunikatív nyelvoktatás

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Eötvös József Kollégium
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 141 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-85348-1-X
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ma már aligha akad olyan nyelvtanár Magyarországon, akit - tetszik, nem tetszik - ne érintett volna meg a kommunikatív nyelvtanítás szele. Ilyen szellemben készül a tantervek és a hozzáférhető tankönyvek zöme, használható nyelvtudást kérnek számon az állami nyelvvizsgán és a nyelvigényes szakokra való felvételin egyaránt, s legfőképpen ezt igénylik a jórészt gyakorlati célok által vezérelt diákok is. Ezért időszerű egy olyan mű, amely összefoglalja a kommunikatív nyelvpedagógia elméleti alapjait, fejlődési irányait és legjellemzőbb vonásait. Medgyes Péter könyvre erre vállalkozik.
A könyv elsősorban gyakorló tanárok és tanárjelöltek, a nyelvtanítással foglalkozó szakemberek számára íródott. Igaz ugyan, hogy a példák java része az angol nyelv tanításából származik, de általános nyelvpedagógiai érvényessége, a kommunikatív szemlélet lehetővé teszi, hogy bármely idegen nyelv szakos kolléga haszonnal forgassa a kiadványt.
Minthogy a kommunikatív nyelvtanítás az alkalmazás szakaszát... Tovább

Fülszöveg

Ma már aligha akad olyan nyelvtanár Magyarországon, akit - tetszik, nem tetszik - ne érintett volna meg a kommunikatív nyelvtanítás szele. Ilyen szellemben készül a tantervek és a hozzáférhető tankönyvek zöme, használható nyelvtudást kérnek számon az állami nyelvvizsgán és a nyelvigényes szakokra való felvételin egyaránt, s legfőképpen ezt igénylik a jórészt gyakorlati célok által vezérelt diákok is. Ezért időszerű egy olyan mű, amely összefoglalja a kommunikatív nyelvpedagógia elméleti alapjait, fejlődési irányait és legjellemzőbb vonásait. Medgyes Péter könyvre erre vállalkozik.
A könyv elsősorban gyakorló tanárok és tanárjelöltek, a nyelvtanítással foglalkozó szakemberek számára íródott. Igaz ugyan, hogy a példák java része az angol nyelv tanításából származik, de általános nyelvpedagógiai érvényessége, a kommunikatív szemlélet lehetővé teszi, hogy bármely idegen nyelv szakos kolléga haszonnal forgassa a kiadványt.
Minthogy a kommunikatív nyelvtanítás az alkalmazás szakaszát tartja a folyamat kulcsmozzanatának, ez áll a szerző figyelmének középpontjában is. Elemzésében két szempontot vesz alapul: egyrészt azt, hogy a nyelvtanárt mint magasan képzett értelmiségit nemcsak a gyakorlati munka érdekli, hanem az is, hogy miféle elvi tényezők befolyásolják az osztálytermi munka jellegét, miért olyanok a mai tantervek és tankönyvek, amilyenek. Mitől lesz a nyelvtanár munkája eredményesebb? Egyszóval a szerző meg van győződve arról, hogy a tanároknak nemcsak afféle recepteskönyvekre van szükségük, amelyek ötleteket adnak a másnapi órájuk megtartásához, hanem a tudatos munkájukat elősegítő elméleti munkákra is.
A szerző másik kiindulópontja az, hogy a módszertankönyvek nem szükségképpen íródnak idegen szavakkal zsúfolt, olvashatatlan szakzsargonban. És nem is okvetlenül unalmasak...
Medgyes Péter a hazai idegennyelv-oktatás egyik meghatározó egyénisége, számos tankönyv szerzője és bírálója, nemzetközi hírű nyelvpedagógiai kutató. Az ő elképzelései nyomán jöttek létre országszerte a hároméves nyelvtanárképző központok. A szerző The non-native teacher című kötete nyerte el az angol nyelvi szakkönyveket díjazó English Speaking Union 1995. évi fődíját a módszertani szakkönyvek kategóriájában. Ezzel először részesült nem angol anyanyelvű szerző ebben az elismerésben. Vissza

Tartalom

Előszó7
Bevezetés9
A nyelvpedagógia mint elméleti diszciplína9
A nyelvpedagógia fogalma és főbb összetevői9
Alkalmazott nyelvészet, szakmódszertan, nyelvpedagógia9
Az idegennyelv-oktatás három szintje11
A nyelvészeti összetevő11
Terminológiai problémák14
A nyelvpedagógia tudományos jellege15
A tudományosság értelmezési nehézségei15
Divat és fejlődés?17
Elmélet és gyakorlat18
Nyelvpedagógiai irányzatok9
Szemlélet és metodika19
Történeti áttekintés20
Az eklekticitás kérdése22
Kommunikatív szemlélet összetevői24
A kommunikatív szemlélet összetevői24
A kommunikatív irányzat térhódítása24
Szemléleti kérdések25
Nemverbális kommunikáció25
Kommunikatív kompetencia27
Nyelvtanhasználat - nyelvhasználat29
A jelentés többrétűsége29
Beszédszándékok32
Szövegelemzés33
Szükségletek és beszédhelyzetek35
Az interakciók természete és két fő formája36
Összegzés: grammatikai és kommunikatív kategóriák38
Kommunikatív metodika39
Tanterv, tankönyv, nyelvoktatás39
A tantervről általában39
Főbb tantervtípusk40
A szituatív tanterv40
A grammatikai tanterv40
A szemantikai tanterv42
A tanterv kapcsolata a tankönyvvel és a nyelvoktatás egyészével44
A tankönyv szerepe47
A nyelvoktatás három szakasza48
A bemutatás szakasza50
A tankönyvi szöveg50
Eredeti párbeszédek52
A dialógus intenzív feldolgozása53
Kérdés-felelet53
A dialógus meghallgatása és elismétlése55
A dialógus extenzív feldolgozása55
A gyakorlás szakasza56
A drill célja, főbb ismérvei és típusai56
Mechanikus drillek57
Álszituatív drillek58
Szituatív drillek59
A drill szerepe a nyelvoktatásban61
A drillek bírálata62
Hagyományos gyakorlatok (exercises)64
Az alkalmazás szakasza65
Transzfer: a külvilág és az osztályterem kapcsolata65
Realisztikus és reális szituációk68
Az osztálytermi szükségletek problematikája69
Prekommunikatív feladatok71
Szövegbe ágyazottság és információs szakadék71
A prekommunikatív feladatok főbb típusai72
Triviális feladatok72
Egyirányú feladatok73
Kétirányú feladatok74
Felnőtt nyelvtanulási magatartásformák75
A prekommunikatív feladatok továbbfejlesztése77
Csoportmunka és pármunka77
A nyelvi anyag bővítése79
Kommunikatív feladatok81
A kötött munkától a kötetlenig81
Tranzakciós feladatok82
Nyelvi játékok83
Tevékenykedtetés83
Interakciós feladatok84
Szerepjátékok85
Szituatív szerepjátékok86
Szimulációs szerepjátékok87
Rögtönzött szerepjátékok88
Egyénítés és önismereti feladatok88
Társalgási feladatok90
Reális beszédhelyzetek92
Idegen nyelvű óravezetés92
Spontán beszélgetések93
Célnyelvi tantárgyoktatás94
A kommunikatív irányzat gyönge és erős értelmezése95
A "mélyvíz-stratégia"95
Nyelvelsajátítási és nyelvtanulási modellek97
Nyelvtanulói és nyelvtanári magatartásformák99
Kommunikatív stratégiák99
Nyelvhelyesség és folyamatos nyelvhasználat99
Célirányos és egyszerűsítő stratégiák100
Nyílt és rejtett hibák100
A nyílt és rejtett hibák javítása102
Egy hibaelemzési-hibajavítási vizsgálat bemutatása103
A vizsgálat célja és leírása103
A hallgatók munkáinak elemzése103
Információs tartalom104
Beszédsebesség105
A tanárok értékelési szokásainak elemzése107
Rangsor-korrelációk és következtetések108
Egy kommunikatív tanár panaszai109
A skizofrén tanár115
Utószó121
Jegyzetek123
Irodalom127
Függelék134

Medgyes Péter

Medgyes Péter műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Medgyes Péter könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A kommunikatív nyelvoktatás A kommunikatív nyelvoktatás A kommunikatív nyelvoktatás A kommunikatív nyelvoktatás A kommunikatív nyelvoktatás

A lapéleken gyermekrajz, az előlapon tulajdonosi bejegyzés, több lapon aláhúzások, bejegyzések láthatók.

Állapot: Közepes
4.480 Ft
3.580 ,-Ft 20
29 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A kommunikatív nyelvoktatás A kommunikatív nyelvoktatás
Állapot:
4.480 ,-Ft
36 pont kapható
Kosárba