Előszó | 7 |
Bevezetés | 9 |
A nyelvpedagógia mint elméleti diszciplína | 9 |
A nyelvpedagógia fogalma és főbb összetevői | 9 |
Alkalmazott nyelvészet, szakmódszertan, nyelvpedagógia | 9 |
Az idegennyelv-oktatás három szintje | 11 |
A nyelvészeti összetevő | 11 |
Terminológiai problémák | 14 |
A nyelvpedagógia tudományos jellege | 15 |
A tudományosság értelmezési nehézségei | 15 |
Divat és fejlődés? | 17 |
Elmélet és gyakorlat | 18 |
Nyelvpedagógiai irányzatok | 9 |
Szemlélet és metodika | 19 |
Történeti áttekintés | 20 |
Az eklekticitás kérdése | 22 |
Kommunikatív szemlélet összetevői | 24 |
A kommunikatív szemlélet összetevői | 24 |
A kommunikatív irányzat térhódítása | 24 |
Szemléleti kérdések | 25 |
Nemverbális kommunikáció | 25 |
Kommunikatív kompetencia | 27 |
Nyelvtanhasználat - nyelvhasználat | 29 |
A jelentés többrétűsége | 29 |
Beszédszándékok | 32 |
Szövegelemzés | 33 |
Szükségletek és beszédhelyzetek | 35 |
Az interakciók természete és két fő formája | 36 |
Összegzés: grammatikai és kommunikatív kategóriák | 38 |
Kommunikatív metodika | 39 |
Tanterv, tankönyv, nyelvoktatás | 39 |
A tantervről általában | 39 |
Főbb tantervtípusk | 40 |
A szituatív tanterv | 40 |
A grammatikai tanterv | 40 |
A szemantikai tanterv | 42 |
A tanterv kapcsolata a tankönyvvel és a nyelvoktatás egyészével | 44 |
A tankönyv szerepe | 47 |
A nyelvoktatás három szakasza | 48 |
A bemutatás szakasza | 50 |
A tankönyvi szöveg | 50 |
Eredeti párbeszédek | 52 |
A dialógus intenzív feldolgozása | 53 |
Kérdés-felelet | 53 |
A dialógus meghallgatása és elismétlése | 55 |
A dialógus extenzív feldolgozása | 55 |
A gyakorlás szakasza | 56 |
A drill célja, főbb ismérvei és típusai | 56 |
Mechanikus drillek | 57 |
Álszituatív drillek | 58 |
Szituatív drillek | 59 |
A drill szerepe a nyelvoktatásban | 61 |
A drillek bírálata | 62 |
Hagyományos gyakorlatok (exercises) | 64 |
Az alkalmazás szakasza | 65 |
Transzfer: a külvilág és az osztályterem kapcsolata | 65 |
Realisztikus és reális szituációk | 68 |
Az osztálytermi szükségletek problematikája | 69 |
Prekommunikatív feladatok | 71 |
Szövegbe ágyazottság és információs szakadék | 71 |
A prekommunikatív feladatok főbb típusai | 72 |
Triviális feladatok | 72 |
Egyirányú feladatok | 73 |
Kétirányú feladatok | 74 |
Felnőtt nyelvtanulási magatartásformák | 75 |
A prekommunikatív feladatok továbbfejlesztése | 77 |
Csoportmunka és pármunka | 77 |
A nyelvi anyag bővítése | 79 |
Kommunikatív feladatok | 81 |
A kötött munkától a kötetlenig | 81 |
Tranzakciós feladatok | 82 |
Nyelvi játékok | 83 |
Tevékenykedtetés | 83 |
Interakciós feladatok | 84 |
Szerepjátékok | 85 |
Szituatív szerepjátékok | 86 |
Szimulációs szerepjátékok | 87 |
Rögtönzött szerepjátékok | 88 |
Egyénítés és önismereti feladatok | 88 |
Társalgási feladatok | 90 |
Reális beszédhelyzetek | 92 |
Idegen nyelvű óravezetés | 92 |
Spontán beszélgetések | 93 |
Célnyelvi tantárgyoktatás | 94 |
A kommunikatív irányzat gyönge és erős értelmezése | 95 |
A "mélyvíz-stratégia" | 95 |
Nyelvelsajátítási és nyelvtanulási modellek | 97 |
Nyelvtanulói és nyelvtanári magatartásformák | 99 |
Kommunikatív stratégiák | 99 |
Nyelvhelyesség és folyamatos nyelvhasználat | 99 |
Célirányos és egyszerűsítő stratégiák | 100 |
Nyílt és rejtett hibák | 100 |
A nyílt és rejtett hibák javítása | 102 |
Egy hibaelemzési-hibajavítási vizsgálat bemutatása | 103 |
A vizsgálat célja és leírása | 103 |
A hallgatók munkáinak elemzése | 103 |
Információs tartalom | 104 |
Beszédsebesség | 105 |
A tanárok értékelési szokásainak elemzése | 107 |
Rangsor-korrelációk és következtetések | 108 |
Egy kommunikatív tanár panaszai | 109 |
A skizofrén tanár | 115 |
Utószó | 121 |
Jegyzetek | 123 |
Irodalom | 127 |
Függelék | 134 |