kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Corvina Könyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 525 oldal |
Sorozatcím: | Egyetemi könyvtár-Általános nyelvészet |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-13-4524-6 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. |
Az Olvasóhoz | |
ISMÉTLÉS ÉS HÍRÉRTÉK | |
Az ismétlődés formái és funkciói | 17 |
Hangalakzatok, eufónia | 17 |
A hangok eloszlása | 17 |
Eufónia | 20 |
Szóalakzatok és mondatalakzatok | 24 |
Két és többváltozós alakzatok | 28 |
Variáció | 30 |
Jelentésmódosító ismétlés | 34 |
Szófajismétlés, halmozás | 35 |
Leplezett ismétlés: antonímia | 36 |
Mondatalakzatok | 39 |
Párhuzamos szerkezetek, paralelizmus | 42 |
Szemantikai aspektusok | 48 |
Ellentétes párhuzam | 51 |
Vízszintes és függőleges párhuzam | 52 |
Formamódosító párhuzamosság. Gondolatritmus | 52 |
A szerkezeti és tartalmi párhuzam mezsgyéjén | 55 |
A paralelizmus funkciói | 56 |
Alakzatok dinamikája: ismétlődés és feszültség | 60 |
Szöveged hírértéke | 63 |
Játék a várakozással | 63 |
Köznyelvi és költői minősítők | 65 |
Köznapi és költői hasonlatok | 66 |
Köznapi és költői kijelentés | 69 |
Szópárok | 72 |
Köznyelvi és költői felsorolás | 73 |
Köznapi és költői kötöttség | 80 |
Ismétlődés és hírérték | 82 |
Az ismétlődés hírértéke | 82 |
A hírérték esztétikája | 82 |
Redundáns formák jelentősége | 83 |
Ingyenes redundancia | 89 |
Evokáció, felidézés | 90 |
A múlt felidézése | 90 |
Távoli és közeli tájak | 91 |
Evokatív hírérték-szintváltás | 92 |
Zenei idézés | 92 |
Görbe tükör | 93 |
Áthallás | 94 |
A hangok mondanivalója | 94 |
Kötöttség és választás | 94 |
A jelelemek jel-funkciója | 95 |
A hangok jelentéstartománya | 98 |
Kifejező redundancia | 100 |
Törés, kötés áthajlás | 102 |
Változók és meggondolások | 118 |
Az enjambement funkciói | 120 |
A METAFORA ÉS VIDÉKE | |
A metafora | 127 |
Viccel a bácsi | 127 |
A metafora mozgásformája | 129 |
A keretek | 130 |
Metafora elméletekről | 131 |
Elméletek | 131 |
Nyelvi szint, fogalmi szint | 133 |
Mennyiben és miben önellentmondó a metafora | 133 |
A metafora formalizálása | 136 |
A metafora iránya | 137 |
A metafora cselekménye: egy Tóth Árpád verssorról | 138 |
Nyelvi és esztétikai kompetencia | 140 |
A metafora kifejezési formái | 141 |
A felbukkanó valóság | 144 |
A metafora és a mondat szerkezete | 145 |
Metaforikus szóalkotás | 147 |
A metafora fajtái | 150 |
A metafora jelentéstanából | 151 |
Szemantikai tendenciák | 151 |
Érzékek szintézise | 153 |
Negatív szinesztézia | 154 |
Mimetikus metaforák | 155 |
Szinonímia | 156 |
A metafora komplexitása | 157 |
Eltévedt szavak | 160 |
Szófajmetafora | 162 |
Tudattalan tartalmak kifejezése | 164 |
A metafora mérése | 168 |
A metafora fejlődéstani aspektusai | 174 |
A metafora ontogenezise | 174 |
Metafora és pszichózis | 177 |
A metafora filogenezise | 180 |
Metaforiában | 181 |
A mese határán | 182 |
Mítosz és metafora | 182 |
Metafora és fogalom | 183 |
A metafora a fonetikában | 183 |
Ellentétes mozgásformák | 189 |
A metaforizálás fázisai | 191 |
Költői és tudományos metafora | 192 |
A metafora fiziológiai bázisai | 193 |
A metafora és a nyelv | 195 |
Szavakba rejtett metaforák | 195 |
Metaforikus játékok | 199 |
Metaforák világában élünk: a kognitív metafora elméletéről | 200 |
Hol szűk a kognitív elmélet? | 205 |
A metafora funkciói | 211 |
A metafora változói | 214 |
Szemantikai tendenciák | 214 |
A hírérték változásai | 215 |
A változó szerkezet | 218 |
Metonímia, szinekdoché | 222 |
A metonímia jelentéstanából | 222 |
Metonímia-e a metafora? | 225 |
Szinekdoché | 226 |
Köznapi és költői metonímia | 226 |
Retorika és mágia | 234 |
Gyerekszemmel | 234 |
Pszichotikus és neurotikus kontiguitás-zavarok | 236 |
Hasonlat | 238 |
A hasonlat státusza | 238 |
Hasonlat-félék: azonosítástól a hasonlatig | 240 |
A hasonlat szerkezete | 245 |
A hasonlat terjedelme | 245 |
Hasonlat-sorozatok | 246 |
A hasonlat tagoltsága | 246 |
Jelöletlen hasonlat | 248 |
Párhuzam és hasonlat | 248 |
Hasonlítás, fokozás | 249 |
A hasonlat modalitása | 250 |
A hasonlat sorrendje, tagolása | 252 |
A hasonlat jelentéstanából | 254 |
A hasonlat hírértéke | 254 |
Szemantikai tendenciák | 256 |
A hasonlat komplexitása | 261 |
Hasonlat és stílus | 264 |
A hasonlatok sűrűsége | 264 |
A hasonlat irányváltozásai | 264 |
Egyéni tendenciák | 265 |
A hasonlat kulturális bázisa | 265 |
A hasonlat szerepéről | 266 |
A hasonlat mágikus gyökerei | 266 |
A szimptómák képnyelve | 267 |
A hasonlat és a metafora útjai | 268 |
A hasonlat túlmutat önmagán | 270 |
A hasonlat 'szemléletessége' | 270 |
Allegória | 272 |
Allegória és metafora | 272 |
Az allegória iránya | 273 |
Az allegória és a nyelv | 278 |
Evolutív szemszögből tekintve | 280 |
Allegórián innen, allegórián túl | 281 |
Az allegória funkciói | 284 |
Anagogé | 289 |
Allegorein: jelek világában élünk | 289 |
A sorok mögött | 289 |
Mit jelent az anyagi világ? | 291 |
"Mér?" | 293 |
Szimbólum | 297 |
A szimbolikus tartalom hordozói | 297 |
A természet | 297 |
az ember | 297 |
Emberi tevékenységek | 298 |
Emberi alkotások | 299 |
Az emberi szellem alkotásai | 304 |
Szimbolikus személyek | 307 |
A szimbólum jelentéstanához | 308 |
Phüszei vagy theszei? | 308 |
Szinonímia, homonímia? | 311 |
Amit a szimbólum eltakar | 315 |
A szimbólum funkciói | 320 |
Evolutív szemszögből | 321 |
Szimbólum, metafora, allegória | 324 |
A szimbólum változói | 327 |
Belső forma | |
Mondatok és szövegek | 333 |
Irodalmi művek zenei szerkezete | 335 |
A zenei szerkezet romantikus elmélete | 335 |
Költői szövegek zenei háttere | 337 |
A zenei szerkesztés elveiről | 339 |
Az ismétlődés formái | 339 |
Párhuzam, variáció | 339 |
Váltakozás | 341 |
Hangnemváltás | 342 |
A valóság megkettőzése: szemszögváltás | 343 |
Látszat és valóság | 344 |
Személyek megkettőződése | 347 |
Epikus antitézis | 350 |
A feszítés/oldás formái | 352 |
Drámai művek szerkezete és dinamikája | 352 |
A drámai feszültség forrásai | 354 |
A feszültség mérése | 356 |
Anticipáció | 357 |
Klimax, antiklimax | 360 |
Lezárás | 360 |
Epikus műfajok drámai elemei | 362 |
Fordulat | 364 |
A drámai idő/tér: alakzatok | 366 |
Idő és tér a verbális műben | 366 |
Képzőművészeti alakzatok | 367 |
Színpadi konfiguráció | 369 |
Gradáció, halmozás | 369 |
Implicit epanodosz | 372 |
A visszakanyarodó cselekmény | 373 |
Zárjeles struktúrák: hiperbaton | 375 |
A drámai és epikus chiazmus formái | 3780 |
Lírai cselekmény | 382 |
Ami hallható | 382 |
Alakzatok | 383 |
Tézis, antitézis, szintézis | 389 |
Mi marad meg a drámából? a regényből? | 393 |
A lezárás | 393 |
Lírai cselekmény? | 404 |
Formák tartalma | 409 |
A gradációról | 410 |
A reddicióról | 411 |
Baba a babában: hiperbaton | 414 |
Az antitézis a mítoszban és a gyerekvilágban | 416 |
A chiazmus forrásai | 418 |
A költői nyelvről | |
A költői szabadság | 423 |
A költői szórendőrl | 424 |
Grammatikai metaforák | 430 |
A láthatatlan ágens | 436 |
Jelentős hiány: ellipszis | 438 |
Átszerkesztés | 442 |
Az írásjel-metaforák, írásjel-szimbolika | 446 |
Forma és tartalom | 449 |
A 'költői funkció' | 449 |
Mágikus örökség | 451 |
Zene és költészet | 453 |
A stílus tartalma | 455 |
Stílus-hierarchia | 468 |
A költői beszédhelyzet | 469 |
A költői kutatás | 471 |
Köznapi és költői kijelentések | 471 |
Tudományos és költői kutatás | 475 |
A költői homály | 481 |
A rímes játék | 483 |
Változás és fejlődés | 485 |
Phüszei vagy thészei (nomó) | 489 |
Fejlődik-e a költői nyelv? | 490 |
Bibliográfia | 493 |
Index | 519 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.