Bevezetés | 11 |
Az elméleti alapvetés néhány kérdése | 19 |
Hozzávetőleges munkahipotézis | 19 |
Az esztétikai érzék - és ennek kialakulása. A történeti módszer problémái | 21 |
Közelebbi munkahipotézisek | 24 |
Az Én kiteljesítése. Az ember tárgyiasulása mint az esztétikai élmény alapja | 24 |
A költészet csírái, ősformái | 33 |
Néhány költői vallomás | 33 |
A költészet ősformái - általában | 36 |
A munkadal | 36 |
Az összehangolás, az összhang-teremtés mozzanmatai | 36 |
A büszkeségének és a varázsének vele-rokon típusa | 41 |
Az önfelfokozás mozzanata. Néhány újabb formai sajátság | 41 |
Rövid kitekintés: a "beleérzés" némely problémái | 45 |
Kilépés a partikuláris egyediségből - a költői mű világában | 45 |
A varázsének-költészet további jellegzetességei | 51 |
Belekapcsolódás a külvilág egészébe. A verskompozíció csírái | 51 |
Diadalénekek, siratók | 56 |
Az önkifejezés feloldó szerepe. Spontán formára-találás | 56 |
A jellegzetesen epikus költészet kezdeti formái | 60 |
A mimézis problémái. Az érzéki megjelenítés alárendelt, ill. relatíve önálló művészi funkciói | 60 |
A beszéd, a szó kezdeti, ill. általános funkciói és jellege | 66 |
Elhelyezés a világegészben kisebb költői alkotások és mítoszok által | 70 |
A drámának - mint a költészet egyik formájának - a csírái. A harci játékok és az avatási szertartás | 81 |
Szubjektív és objektív mű-befogadás egysége | 81 |
A katarzis | 81 |
Rövid áttekintés a költészet ősformái fölött | 92 |
A költészet önállósulása, művészetté tevése | 96 |
Az önállósulás legáltalánosabb belső és külső meghatározói | 96 |
Emberi tevékenységi formák és emberformáló élmény szétválása. A költészet elszakadása a közvetlen-gyakorlati cselekvéstől | 102 |
Jelképes cselekvés és költészet | 106 |
A formálás szerepének átalakulása - néhány "átmeneti" példán nézve | 115 |
Néhány költői formasajátság kialakulásáról, ill. funkció-változásáról | 120 |
A megszilárdult, kikristályosodott forma szerepe - egy érett költői alkotás példáján vizsgálva | 124 |
A csoda-hit elmaradása és látszólagos továbbélése a költői "alakzatok"-ban | 132 |
A teljes átéléstől a részleges elidegenedésig. A mű a teljes-emberlét szolgálatában | 136 |
A teljes értékű költői műalkotás fő sajátságai | 146 |
Előzetes megjegyzések | 146 |
Költészet és valóság kapcsolatának összetettsége | 147 |
A két költői, ill. művészi alaptípus problematikája | 154 |
Mi nyer formát? - A költői mű polifóniájáról - általában | 157 |
A költői műalkotás anyaga | 162 |
A szavak szerepe a költői műalkotásokban és a tudomány nyelvében. A szó kimondása mint tevékenység | 172 |
A szókapcsolatok komplexitása | 186 |
A szavak sorrendjének szerepe a költői műalkotásban | 191 |
"Deformálás" - vagy formálás? | 194 |
Nagyobb szókapcsolatok a költői műalkotásban - grammatikai-logikai és viszonylagos önállóság szempontjából nézve | 198 |
Nem-akusztikai motívumok a költői műalkotásban | 203 |
Akkusztikai motívumok alapfunkciói és a költői alkotás "dallama" | 205 |
A nyelvi anyagban formát kapó gondolatok funkciója a költői műben | 214 |
A fölidézett érzelmek jelenléte - és a versstruktúra bonyolultságának némely problémái | 219 |
A költői műalkotás mint egész | 226 |
Még egyszer a konkrét-egyedi és az általános-jelképes egységéről | 226 |
A költői mű "megértésének" folyamata | 229 |
A költői műalkotás érték-problémái: művésziség és közvetlen nyelvi jelentésfunkciók viszonya | 234 |
Függelék | 239 |
I. | 239 |
II. | 245 |
József Attila: Téli éjszaka (Műelemzés) | 250 |
József Attila Ódájának motívumrendszeréről | 260 |
Picasso: Guernica (Műelemzés) | 271 |
M. Grünewald: Az isenheimi oltárkép részlete (Műelemzés) | 274 |