Bevezető | 7 |
A könyv tárgya, célja, módszere. Caudwell és Lukács lírafelfogása. | |
"Natura naturans" és "natura naturata". A lirizálódás útjai | 7 |
A költői magatartás | |
A szubjektum-objektum viszony költői típusa | 21 |
Költői magatartás és költészet. Wordsworth: Sorok koratavasszal, Táncoló tűzliliomok | 23 |
Költői magartartás a lirizálódott regényben Az ábrázolás szubjektív átitatottsága, a szerző és a szereplők közti távolság megrövidülése, a belső monológ. Joyce: Ulysses | 29 |
Költői magatartás a lirizálódott drámában. A dologi valóság átlelkesítése, író és a hős viszonya. O'Neill: Utazás az éjszakába. Belső monológ. Reggeli előtt, Különös közjáték, Dinamó, Méltóbb palotát, Az éjszakai portás | 36 |
A költői érzelem | 43 |
Költői érzelem és születő természet | 43 |
Érzelemtípusok és szonett-típusok. A szonett néhány sorsfordulója | 46 |
Reneszánsz plaszticitás: Petrarca, Shakespeare | 46 |
Manierista nyugtalanság: Donne | 61 |
Barokk feszültség: Milton. A barokk szonett és fúga. A költői és zenei barokk viszonya. | 70 |
Az összefüggés jelentősége a barokk meghatározás szempontjából | 87 |
Klasszicista fegyelem: Ayres | 126 |
Szentimentális érzékenység: Gray | 129 |
Romantikus áradás: Wordsworth, E.B.Browning | 133 |
Költői érzelem a lirizálódott regényben. A tudatáram érzelmi egyenértéke. Joyce:Ulysses. Az érzelemsűrítő szünet jelentősége. Flaubert: Az érzelmek iskolája, Proust: Az eltűnti idő nyomában, Joyce: Ifjúkori önarckép, Ulysses, Finnegens Wake | 146 |
Költői érzelem a lirizálódott drámában. Az érzelem kifejező szünet. O'Neill:Összekovácsoltam. Vers és dráma O'Neill-i kapcsolata. Tengeralattjáró, A szőrös majom, A forrás, Egy igazi úr, Méltóbb palotát | 150 |
A költői képzelet | 154 |
Az epikai, zenei és költői képzelet viszonya. A regény és a zene egyenlőtlen fejlődése, a líra közbülső helyzete. | 154 |
A költészet képzelete és a képzelet költészete. Shelley: Óda a Nyugati Szélhez | 459 |
A költészet képzelete és a regény lirizálódása. A líra és az epika álom- és látomásszerűvé válásának eltérő műfaji következményei. Tolsztoj: Karenina Anna, Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés, Kafka: A per, Proust: Az eltűnt idő nyomában, Joyce: Ifjúkori önarckép, Ulysses, Finnegans Wake | 169 |
A költői képzelet és a dráma lirizálódása. Az álmok, álmodozások és víziók jelentősége a drámatörténet régebbi korszakaiban (Aiszkhülosz,Shakespeare) és újabb szakaszaiban (Ibsen, Strindberg, Csehov, Gorkij, Brecht) O'Neill: Különös közjáték, Amerikai Elektra Méltóbb palotát | 171 |
A tér és idő költői felfogása | 176 |
A tér és idő megformálása a művészeti ágakban és műnemekben. A líra közvetítő szerepe az epika, a dráma, illetve a zene között. A költői tér- és időkifejezés sajátosságai | 176 |
A tér és idő költői felfogása s a költészet. József Attila: A Dunánál | 183 |
A lírai tér- és időábrázolás a lirizálódott regényben.Joyce: Ulysses | 192 |
A lírai tér- és időábrázolás a lirizálódott drámában. O'Neill: Szomjúság, Köd,Túl a szemhatáron, Ahová a keresztet rajzolták, Kincs, Anna Christie, Jones császár, A forrás, Isten szárnyas gyermekei, A milliomos Marco, A nevető Lázár, Méltóbb palotát, Utazás az éjszakába | 195 |
A költői képalkotás | |
A tárgyszerű, vizuális érzékletesség szerepének különbsége különféle művészeti ágakban, műnemekben és műfajokban. a költészet az epika, a dráma és a zene között. A szóképek lírai jelentősége és kétarcúsága | 200 |
Költői képalkotás és költészet. Petőfi: A puszta, télen Ady: A téli Magyarország, József Attila: Holt vidék | 203 |
Költői képalkotás a lirizálódott regényben. Az Ulysses Próteusz-epizódjának szóképei | 215 |
Költői képalkotás a lirizálódott drámában. Az O'Neill-i életmű szimbólum-típusai | 219 |
A hangsík költői funkciója. Ritmus, rím | 227 |
A hangsík eltérő funkciója a művészeti ágakban és műnemekben. A költészet közép-helyzete az epika, a dráma és a zene között a hangjelenségek kifejező szerepének szempontjából. A ritmus és a rím Janus-arca | 227 |
Hangsík és vers-zene. Hangutánzás, hangfestés. Shakespeare: XXX. szonett. Ritmus és metrum. Shakespeare: CXXIX. szonett. Rím és rímkompozíció. Shakespeare: LXXI. szonett | 235 |
A hangsík lírai funkciója a lirizálódott regényben. A próza közeledése a vershez az Uysses Próteusz-epizódjában (hangutánzás, hangfestés, ritmus, rím) | 241 |
A hangsík költői szerepe a lírai drámában (hangutánzás, hangfestés, ritmus, rím) | 246 |
Mérleg, művek és műfajok | 257 |
Jegyzetek | |