1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A klasszikus harmóniarend I.

Összhangzattani példák a barokk és a bécsi klasszikus zeneirodalomból - Hármas- és négyeshangzatok

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Zeneműkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 61 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kottákat tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a példatár azzal a szándékkal készült, hogy élő zenén mutassa be az összhangzattani jelenségeket és szabályokat. Az összhangzattant sajnos sok helyütt még ma is kizárólag száraz szerkesztési... Tovább

Előszó

Ez a példatár azzal a szándékkal készült, hogy élő zenén mutassa be az összhangzattani jelenségeket és szabályokat. Az összhangzattant sajnos sok helyütt még ma is kizárólag száraz szerkesztési feladatokkal tanítják és megfeledkeznek arról, hogy az összhangzattan nem feltétlenül szükséges rossz, hanem olyan szerves része a zenetanulásnak, amely könnyűszerrel élő és szép lehet. A szerkesztési feladatok valóban nélkülözhetetlenek a harmóniai fordulatok megértéséhez és begyakorlásához, de mit sem érnek hallásgyakorlatok és zeneművek rendszeres elemzése nélkül. Az összhangzattan nem elméleti konstrukció, hanem a zeneművek harmóniai fordulatainak és szólamvezetési sajátosságainak szabályba foglalása. Éppen ezért nincs általános összhangzattan, csak egyes koroké, zenei stílusoké. Ez a példatár a barokk és bécsi klasszikus funkciós zene harmóniahasználatát öleli fel. Részletkérdésekre, harmóniai és szólamvezetési különlegességekre nem tér ki, csak az összhangzattani törvényszerűségek megértéséhez és a művek elemzéséhez szükséges legjellegzetesebb idézeteket foglalja magában. A példák úgy vannak összeállítva, hogy az egyes szabályokat előbb a szerkesztési feladatokra emlékeztető négyszólamú idézetek világítsák meg. E kötött példákat szabadabb szólamvezetésű, figuráit szemelvények követik. Miután ez a kiadvány elsősorban didaktikai jellegű, a fejezetek sorrendje nem szigorúan logikai, inkább a tanításban bevált egymásutánban mutatja be a harmóniai jelenségeket. Ez magyarázza többek között azt a látszólagos következetlenséget is, hogy az egyszerű késleltetés tárgyalása után mindjárt az alterációs példák jönnek, és csak ezek után következnek a kettős és kivételes késleltetések. A késleltetés - és általában a figuráció - ismertetése amúgyis nehézséget okozott a példatár összeállítása során. A forgalomban levő tankönyvek javarésze ugyanis csak a hármasok, négyesek és megfordításaik, sőt a módosított hangzatok után tér rá a figurációra. Az élő zenében viszont alig van minden figurációtól mentes részlet. Ezért már a tanulmányok kezdetén elengedhetetlen a késleltetés és a többi figurációs hang ismertetése. Ezt az elgondolást követi e példatár beosztása is, ezért vannak figurációs példák már a kezdet kezdetén, a kötött szólamvezetésű példák mellett. Amikor a hármas- és négyeshangzatok után külön fejezet foglalkozik a késleltetéssel, az már csak ismétli az addigiakat néhány összefoglaló példa segítségével. Ugyanez vonatkozik az átmenő hangok és váltóhangok típusait bemutató fejezetekre is: díszítő hangok az első példáktól kezdve szerepelnek, de eleinte mellékesen - a tanulmány célja ott még a hangzatkötések vizsgálata. A figurációs fejezetek példáinál azután - a hangzatkötések további elemzése mellett - a hangsúly elsősorban a díszítő hangok használatának különböző lehetőségein van. Vissza

Tartalom

I. A főhármashangzatok
II. Az összetett autentikus zárlat
III. Mellékhármashangzatok dúrban
IV. Hármashangzat-szekvenciák
V. Az V#-VI. kötés mollban
VI. A terckettőzésű II6- és VII6-hangzat
VII. Az alap-, ill. kvintkettőzésű I6-hangzat
VIII. A zárlati 6/4-hangzat
IX. Az alap-, ill. kvintkettőzésű V6- és IV6-hangzat
X. Kivételes kettőzésű szekszthangzatok
XI. A ritkábban előforduló szekszthangzatok (VI6; III6)
XII. Szekvenciák szekszthangzatokkal
XIII. Az átmenő és az orgonapontos 6/4-hangzat
XIV. A dominánsnégyeshangzat alapállásban
XV. A dominánsnégyeshangzat fordításai
XVI. Összefoglaló példák az V7 fordításaira. Kivételes oldások
XVII. A II. fokú kvintszekszthangzat
XVIII. A II7 és egyéb fordításai
XIX. Melléknégyeshangzatok kadenciális (autentikus) feloldással
XX. Melléknégyesek álzárlatszerű oldással (az V7 -> VI mintájára)
XXI. Mellékszeptim - fordítások kadenciális (autentikus) feloldással
XXII. Mellékszeptim -fordítások egyéb feloldással

Ligeti György

Ligeti György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ligeti György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem