Bevezetés | 5 |
Az affektivitás fogalma és differenciáltsága (emóciók, érzelmek, szenvedélyek) | 5 |
Az emóciók és érzelmek vizsgálatának, leírásának nehézségei | 12 |
Az affektivitás általános jellemzői a gyermekkorban | 20 |
Az affektivitás szerepe a fejlődő személyiség alakításában | 22 |
Emóciók, érzelmi átélések és motivációk fiziológiai alapjai | 32 |
Emóciók az első három életévben és az érzelmek kialakulásának kezdetei | 39 |
Az újszülött affektivitása | 39 |
Az "érzelmek" differenciálatlan ősi alapja, a "semleges izgalom" problémája | 40 |
Újszülöttkori emocionális megnyilvánulások | 47 |
A gyermek csecsemőkori emóciói és az első érzelmek megjelenése | 63 |
Kondicionált emóciók megjelenése a csecsemőkorban | 64 |
Szenzomotoros tevékenységekből fakadó emóciók és érzelmek | 71 |
A vágyak megjelenése, a várakozás és akadályoztatás feszültségének kínja, a düh és a feloldás öröme - mint az affektivitás időbeli tágulása | 81 |
A személyek közti viszonyátélések kezdetei a csecsemőkorban | 84 |
Dinamikus sztereotípiák, szokássá vált beidegződések, idői kondicionáltság vagy megszilárdult életrend zavartalan és megzavart működésével létrejövő affektív megnyilvánulások csecsemőkorban | 114 |
A kisgyermekkorban megnyilvánuló emóciók, érzelmek és primitív szenvedélyek | 128 |
A szociális környezetből átvett affektív megnyilvánulások a kisgyermekkorban | 130 |
A helyváltoztatás elsajátítása és a tárgyi világ megismerése nyomán keletkező emóciók és érzelmek | 134 |
Tárgy és tárgyatlan, konkrét és szimbolikus félelmek a kisgyermekkorban | 142 |
Szociális érzelmek gyermektársakkal, családon kívüli személyekkel kapcsolatban | 156 |
A játék és képzelet szülte érzelmek a kisgyermekkorban | 164 |
A komikum felfedezése a kisgyermekkorban | 173 |
A dacos viselkedés és a kísérő emóciók | 178 |
Intellektuáils érzelmek és kognitív motiváció a kisgyermekkorban | 190 |
Az érzelmi élet zavarai a kora gyermekkorban | 201 |
Az öröklött diszpozíciókon nyugvó és környezeti hatásra felerősödő érzelmi zavarok | 201 |
A túlérzékeny (hiperemotivitásban szenvedő) gyermek tünetei | 202 |
A féktelen (hiperaktív, "nyüzsgő") gyermek | 205 |
Az agresszív magatartásra öröklött diszpozíciók alapján hajlamos gyermek | 210 |
Külső károsító tényezők okozta érzelmi sérülések | 216 |
Az idegrendszert, az agyat ért károsodás következményei a kisgyermek érzelmi életére | 216 |
Szociális környezeti ártalmak hatása a kisgyermek kedélyállapotára és személyiségfejlődésére | 218 |
Frusztrációs helyzetek érzelmi próbatételei a kisgyermekkorban | 225 |
Tartós félelmek, szorongások, a stressz károsító hatásai a személyiség alakulására | 230 |
A felnőttek affektív színezetű magatartásának és a nevelésnek hatása a gyermeki személyiség alakulására | 241 |
Beszélhetünk-e az érzelmek fejlődéséről és fejlesztő neveléséről? | 241 |
A szülők szeretetteljes magatartásának jelentősége és szerepe a kisgyermek személyiségének alakításában | 246 |
Szakirodalom | 257 |