kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Országos Pedagógiai Intézet |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Tűzött kötés |
Oldalszám: | 228 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 14 cm |
ISBN: | |
Bevezető | |
Az anyanyelvi képzés egysége | 3 |
A gondolkodás és a nyelv | 5 |
A gondolkodás és a nyelv fejlődése | 8 |
A módszertani helyzetkép | 11 |
Alapelvek | 13 |
A kifejezőképesség fejlesztésének módszerei | |
Az interpretáló képesség fejlesztése | 16 |
Az anyaggyűjtés módszerei (a megfigyelés, a szemlélet, az élmény, az emlékezet, írásos művek, forrásmunkák) | 20 |
A szókincsfejlesztés módszerei | 23 |
A mondanivaló anyagának elrendezési módjai (a szerkesztés logikai vonásai; vázlatkészítés elbeszéléshez, értekezéshez; a bekezdés és befejezés) | 34 |
Az anyag kidolgozásának, a mondanivaló nyelvi megformálásának módjai | 51 |
A mondat és a bekezdés | 51 |
A kifejező két fő tendenciája: a tömörítés és a részletezés (szöveg rövidítése, sűrítése; bővítés megszabott keretben; részletezés mozzanatosítással, párbeszéddel és monológiai leírással, a jellemvonások részletezése, egy fogalom kifejtése, ellentétek felállítása) | 58 |
A stílus helyessége és szépsége | 72 |
Stíluseszményünk | 72 |
A stílus helyességének tényezői | 76 |
A stílus szemléletességének eszközei (a jelzők, a hasonlítás és képszerűség, a megszemélyesítés, az irodalmi és köznyelvi stílus) | 78 |
A stílus élénkségének eszközei (a hangnyújtás, a mondatformák változatossága, az igeidők megválasztása a mondanivaló szolgálatában, az igei és névszói stílus alkalmazása) | 87 |
Az értelmi képesség, az érzelem és képzelet szerepe a kifejezőképesség fejlesztésében (logikai műveletek, az érzelem és a képzelet, reproduktív és produktív képzelet) | 92 |
A kifejezőképesség fejlesztésének szervezési kérdései (fogalmazási tanmenet, fogalmazási órák, csoportfoglalkozás) | 108 |
A fogalmazási műfajok fokozatos felépítése | 112 |
Bibliográfia | 118 |
A kifejezőképesség fejlesztésének gyakorlat- és feladatrendszere az általános iskola 5-8. osztálya számára | |
5. osztály | 137 |
6. osztály | 169 |
7. osztály | 191 |
8. osztály | 209 |