Előszó
Pontosan 20 éve annak, hogy megfogalmazódott bennem a gondolat, - az építészrajz - építészgrafika - műszakirajz /igen műszakirajz!/ - hogy a felsorolt rajzos diszciplinákat tüzetesebben is meg kellene vizsgálni, egymással összehasonlítani. Megkeresni a közös alkotóelemeket.
Persze ezt már biztosan megtették másik is, egymástól többezer mérföld távolságban, de...! Mindenki ugyan arról ír, de más aspektus vezeti az elmefuttatást.
A hosszú szünet után 3 évvel ezelőtt, egy sikertelen, talán megalázó hatósági tervegyeztetés után, amikor is nem volt elég a vázlatrajz, nem volt szabad a színes grafika a homlokzatokról és megkövetelték a tussal-vonalzóval készült ún. műszaki rajzzal történő ábrázolást, fogalmazódott meg ismételten bennem az igény az építészgrafikával való fokozott kutakodás iránt.
Vizsgálódásaim során azt vettem észre, hogy az építészek a munkaközi vázlatokat jobbára nem tekintik reprezentáns médiumnak a tárgyalások során, azokat eldobják, holott egymás ún. skicceit, amennyiben azok szikráznak a szépségtől, energiától - mértékként kezelik, abból merítenek - sőt, megcsodálják.
Úgy látom, az építészek a skicceket nem tartották bemutatásra, kiállításra érettnek, holott - állítottam én - pont az ellenkezője az igaz.
Fejlett polgári országokban az építész (architekt) rajzai (persze csakis a jók, a színvonalasak) szívesen látott - nézett és kiállított, mind lakásban, irodában vagy nyomtatásban - alkotások.
Innen ered az általam alkotott terminus technikus: Interdiszciplináris Építészgrafika. Ez magába zárja az építészmunka/alkotás közben készülő szinte valamennyi rajzi törekvést.
Vissza