Bevezetés | 3 |
A nevelés szükségessége | |
A nevelés fogalma tágabb és szűkebb értelemben | |
A neveléstan, fontossága és jellege | |
Pedagógia és világnézet (keresztyénség) | |
A nevelés célja | 19 |
A nevelés célja az ókor népeinél | |
Izráelben | |
A keresztyénség körében | |
Az asketizmus (pietizmus) | |
A humanizmus | |
A realizmus szerint | |
A reformpedagogusoknál | |
A modern pedagógia cálfolata a saját álláspontjáról és az emberi természet adatai alapján | |
A nevelés eszménye a keresztyénségben különösen a reformátusoknál | |
A nevelés kiindulópontja | 51 |
A lélektani tanulmányozás nehézsége | |
A tapasztalati lélektan nem alkalmas a pedagogia alapjául | |
Genetikus lélektan, gyermeklélektan | |
Neveléstani pathologia és iskolahygiénia | |
Túlzott várakozások ez új tudományokkal szemben | |
Elenvetések e tudományok módszerével és eredményeivel szemben | |
Ellenvetések e tudományos evolucionisztikus előfeltevése és művelése ellen | |
A gyermek, mint a nevelés előfeltétele és kiindulási pontja | |
A gyermek erkölcsi és vallási természete. Optimizmus és pesszimizmus | |
A keresztyén neveléstan alapja a Szentírás szerint, az ember isten képére teremtetett | |
A bűn | |
Az általános és különös kegyelem | |
A nevelés módszere | 92 |
A módszer, melyet a tananyag követel. A tananyag az ókori és a keresztyén iskolákban | |
A reformáció, a humanizmus és a realizmus iskoláiban, és a mi korunkban | |
Panaszok a túlterhelés fölött. A koncentráció követelése | |
A tananyag szerves egysége a keresztyén elvek szerint | |
A tantárgyak rangsora | |
Az oktatás különböző módszerei. Indokolatlan előszeretet a heurisztikus és a deistikus módszerrel szemben | |
A tanítandó gyermek követelte módszer, régen és korunkban | |
Ami jó ebben az új módszerben | |
Nehézmények ellene, először a tekintély szempontjából, másodszor azzal a felfogással szemben, hogy a látási szemlélet volna minden tanítás alapja | |
Jóllehet az érzékelés az összes érzékszervekkel a kezdete az értelem minden megismerésének s így tarthatatlan az a vélemény is, hogy a gyermek semmit nem tanulhat, csak amit ért, különösen nem vallást és dogmát | |
Harmadszor az iskolai fegyelem, kényszer és büntetés szempontjából | |
A módszer objektiv és szubjektiv szempontból való vizsgálatának eredménye; tanterv és tanmenet. | |
A koncentráció fogalma. Ziller kultúrfokán | |
Ellenvetések ellene | |
A koncentráció követelményei: egyetértés a család, az egyház és az iskola közt | |
A tananyag szerves egysége minden egyes szakjában és részeiben | |
A gyermek harmonikus fejlesztése különböző időszakaiban. | |