kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Szent István Társulat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Aranyozott gerincű kiadói vászonkötés |
Oldalszám: | 255 oldal |
Sorozatcím: | Tóth Tihamér összegyűjtött munkái |
Kötetszám: | 12 |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 21 cm x 14 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Gyűjteményes díszkiadás. Nyomatta a Stephaneum nyomda r. t., Budapesten. |
A KERESZTÉNY HÁZASSÁG | |
A család fontossága | 3 |
Kell-e a családról ily sokat beszélni? | |
Valóban vannak, akik jogosan fölvethetik ezt a kérdést: akik a régi, ideális családi körben nőttek fel. | |
A kérdéssel foglalkoznunk kell, mert foglalkoznak vele mások kegyetlen, tapintatlan és vakmerő szabadossággal, és mert | |
a házasság nem egyszerű állami szerződés, hanem erkölcsi és vallási intézmény is. | |
Lehet-e erről a katolikus papnak beszélnie? | |
Tudhat erről beszélni, mert ő is házasságból született, elfogulatlanabbul ítél, és a lelkipásztorkodásban bőséges tapasztalathoz jut. | |
Szabad és kell is erről beszélnie, mert ha ez nem is könnyű feladat, a házasság lényegileg szent dolog, tehát az ő hatáskörébe tartozik. | |
A házasság Krisztus előtt | 14 |
A házasságot Isten rendelte | |
Ezt tanítja a Teremtés Könyvének első fejezete, ahol a férfi és a nő teremtéséről van szó, és | |
második fejezete, ahol részletesen értesülünk a házasság megalapításáról | |
Mi az házasság az Isten akarata szerint? | |
Nemcsak szerződés | |
Nemcsak magánügy, hanem | |
Egy férfinak és egy nőnek sírig tartó szövetsége | |
Nélkülözhetetlen erőforrás a társadalom számára is | |
Kinek kell megházasodnia és kinek nem? | |
A teljesen megtartóztató élet értékesebb ugyan Isten előtt, de az emberek legnagyobb része számára a helyes megoldás mégis csak a házasság. | |
Ki ne házasodjék és ki igen? | |
A házasság Krisztus után | 25 |
Mint gondolkodik Krisztus Egyháza a házasságról? | |
Egyrészt egészen földiesen, de | |
Másrészt meg egészen égiesen is. | |
Csak így lehet megérteni a keresztény házasság lényegét: a házasság szentség! | |
Mit ad Krisztus a házastársaknak? | |
Az Úr nászajándéka a szentségi kegyelem | |
Végig megmarad a szentség, amelyet az oltárnál vettek fel | |
Mik azok a szentségi kegyelmek, amikhez a házasság szentsége juttatja a házastársakat? | |
Előkészület a házasságra | 34 |
Távolabbi előkészület a házasságra | |
Neveljük a gyermekeket önfegyelmezésre | |
A leányokat nagyobb szerénységre és egyszerűségre és | |
Mindkét nembeli ifjúságot tiszta erkölcsi életre | |
Közelebbi előkészület a házasságra | |
A jegyesség az önvizsgálatnak, továbbá | |
A másik jegyes megismerésének ideje | |
Miért félti mégis az Egyház a jegyeseket? | |
A jó házastárs tulajdonságai | 44 |
A fiú legyen komoly és felelősségét átérző | |
A házas élet óriási felelősséget jelent, és | |
Ez csak abban a fiatalemberben van meg, akiben nagy a munkakedv, kötelességteljesítés és becsületesség | |
A leány legyen szerény és házias | |
A vőlegény győződjék meg, megvan-e leendő feleségében a kellő szerénység és háziasság | |
Hihetetlen, mily könnyelműek egyesek ebben az életbevágó kérdésben! | |
Mindkettő legyen vallásos | |
Sorsdöntően fontos, hogy a házastársak vallásosak legyenek, tehát | |
Vallásos ember ne menjen házastársul nem vallásoshoz | |
A szülők szent kötelessége vallásosan nevelni a gyermekeket. | |
Akadályok a házasság útján | 55 |
A házassági akadályok általában | |
Az Egyház tapasztalata hozta létre a házassági akadályokat | |
Főleg mindig követelte a házastárs választásának szabadságát | |
Az elváltak új házassága | |
Micsoda zűrzavaros eseteket mutat erre a mai, meglazult erkölcsű világ! | |
De az Egyház érinthetetlennek tartja a házassági köteléket | |
A vegyesházasság akadálya | |
Nehéz és kényes téma, de nem térhetünk ki előle. | |
Az Egyház nyíltan és határozottan ellene van a vegyesházasságoknak. | |
Miért van ellene? | |
Az egynejű házasság | 66 |
A házasság fogalma megköveteli az egynejűséget | |
Nem lehet föladni a monogámiát azért sem, mert ez Istennek határozott parancsa, de | |
Azért sem, mert a magasabb emberi kultúrának is nélkülözhetetlen alkotó eleme | |
Az egynejűség megköveteli a házassági hűséget | |
Vajjon meg lehet-e azt tartani? Igen. | |
De aki meg akarja tartani, kerülje mindazt, ami a hűség megtartását megnehezíti és | |
Tegye meg mindazt, ami megkönnyíti | |
A «megreformált» házasság | 76 |
A «megreformált» házasság formái | |
«A próbaházasság». De amit itt kipróbálnak, az nem házasság! | |
«A pajtásházasság». Teljesen félreismeri mind a nő lelkületét, mind az emberi kultúra követelményeit. | |
Az Egyház elveti az így «megreformált» házasságot, mert | |
Felületes és jogtalan az az érvük, mely «engesztelhetetlen gyűlöletre» hivatkozik és | |
Óriási katasztrófát jelentene az ilyen «reformálás» | |
A felbonthatatlan házasság (I.) | 86 |
A házasságnak felbonthatatlannak kell lennie az Isten akaratából | |
Az Isten egy férfit és egy nőt teremtett; «amit tehát Isten egybekötött, ember el ne válassza». | |
Még a hűség megszegése sem bontja föl magát a házassági köteléket | |
A házasságnak felbonthatatlannak kell lennie, annak lényege miatt is, mert a keresztény házasság mása Krisztus és az Egyház titokzatos egységének | |
A házasságnak felbonthatatlannak kell lennie annak céljai miatt is | |
Csak így valósítható meg az emberi nemnek emberhez méltó fenntartása, és | |
A házastársak kölcsönös segítése és teljes egybeforradása | |
A felbonthatatlan házasság (II.) | 96 |
A felbonthatatlanságot megköveteli az emberiség érdeke is | |
A házasság felbontása átok a férfira, | |
Még inkább a nőre, | |
Leginkább pedig a gyermekre; a válás tehát | |
Átok magára az emberiségre is és ellensége magának a közjónak | |
Ellenvetések a felbonthatatlansággal szemben | |
«Ez szörnyűség, szívtelenség!» | |
«Pokol az életünk egymással! Ilyenkor sincs elválás?» | |
Az Egyház is látja a szomorú valóságot | |
De csináljunk csak mérleget: Mit jelent, ha a házasság felbonthatatlan, és mit, ha felbontható? | |
A felbontott házasság | 107 |
A házassági elválások számának emelkedése | |
A statisztika fájdalmas adatai | |
«Dehát az Egyháznak is kellene belátással lennie! - mondják. Nem ismeri a családok tragédiáit?» | |
A válások okozta nyomorúság | |
«Nem lehet tovább bírni: elválok!» | |
Sajnos, vannak, akik nemcsak elválnak, hanem új házasságra is lépnek előbbi házastársuk életében, sőt | |
Könnyen és felületesen ítélkeznek az Egyház eljárása fölött | |
A boldog házasság | |
A családi asztal | |
Ezen értjük a közös élet egész problémakörét; főként | |
A tekintély elvének érvényesülését és | |
A szeretetnek uralmát | |
A családi feszület | |
A feszületet szószerint is értsük fizikai értelemben: illő tisztelethelyet nyerjen az minden keresztény családi szentély falán! | |
De értsük méginkább a feszület által jelképezett vallásos gondolkodásra és az abból fakadó önfegyelmezésre, önnevelésre és önuralomra | |
A gyermektelen házasság (I.) | 128 |
A gyermek kizárása a családból vétek az Isten ellen | |
Mennyivel nemesebb felfogás uralkodott erről a kérdésről már a kereszténység előtt is! | |
A kereszténység fölfokozta ezt a nemes felfogást | |
De ezt a fönséges gondolkodást fölforgatta az önző világfelfogás | |
Vétek a gyermek érdekei ellen | |
A több-gyermeket a szülők helyesebben nevelhetik | |
Maguk a testvérek is nevelik egymást | |
Sőt a gyermekek nevelik a szülőket is | |
Vétek a szülők érdekei ellen | |
Egy gyermek nem gyermek, hanem örökös aggodalom | |
Pedig az egy gyermek többe kerül, mint a többi gyermek | |
Viszont a gyermek nagy vigasztalás a szülőknek | |
A gyermektelen házasság (II.) | 138 |
Nincs gyermek | |
Persze, nem szabad szemrehányást tenni azoknak, akik szeretnének gyermeket, de az Isten nem részesíti őket ebben az örömben; | |
De igenis azoknak, akik bűnös módon zárják el a gyermek előtt az életbe vezető kaput | |
Miért nincs gyermek? | |
A leggyakrabban előhozott kifogás, a nehéz gazdasági helyzet, sokszor csak ürügy | |
De még ha igaz is, akkor sem szabad az Isten törvényéhez nyúlni | |
Másik kifogás az egészségi ok. Egyházunk azonban mindenkivel szemben védi a gyermeket | |
A sokgyermekes házasság (I.) | 148 |
A keresztény családban tisztelik a gyermeket | |
A keresztény világfelfogás szerint a gyermek «szent dolog» és | |
«Istenáldás». | |
A keresztény családban nevelik a gyermeket | |
A gyermek nevelése a szülők első kötelessége | |
Minél korábban kezdeni a nevelést! | |
A gyermek legértékesebb nevelője az édesanyja | |
A sokgyermekes házasság (II.) | 158 |
A szülők példája a legelső nevelői tényező | |
«Ahogy az öregek énekelnek, úgy táncolnak a fiatalok.» | |
Mennyit ront a szülők rossz példája, és viszont | |
Mennyire fölemelő az ő nemes viselkedésük a gyermek kialakulására! | |
Mire neveljük a gyermekeket? | |
Föltétlen engedelmességre | |
Tekintélytiszteletre | |
Igazmondásra | |
Erkölcsi tiszta életre | |
Vallásosságra | |
A keresztény házasság | 169 |
A keresztény házasság eszménye | |
Már az első házasság is több volt merőben természetes szövetségnél | |
Krisztus pedig nemcsak visszaállította az eredeti eszményt, hanem szentséggé is tette | |
A házasságot tehát nem az ember találta ki. | |
A házasságot nem szabad «megreformálni!», bár | |
Az emberiség nagy haladást tett is a technikában és tudományban, és bár | |
Messze marad is a valóság a keresztény ideáltól. | |
Mily érdekek fűződnek a családi élet megerősödéséhez? | |
Az állam nem tudja nélkülözni az erős családot | |
Látjuk, hová vezetnek az elválások! | |
Ezért is áll a katolikus Egyház rendületlenül a házasságnak válással meg nem hamisított krisztusi eszménye mellett | |
Esküvői szentbeszédek | 179 |
Divat és házasság | 194 |
Eugenika és katolicizmus | 203 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.