Fülszöveg
"...Mi is az a keresztény gondolkodás? És miért érdekeljen bennünket a története? Végtére is úgy gondolhatnánk, hogy a keresztény tanok nagy része benne van a Bibliában - különös tekintettel az Újszövetségre -, s a keresztény írók egyebet sem tettek, mint hogy mindezt kortársaiknak is megmagyarázták. Minek vizsgáljuk hát, hogy a múltban mit hogyan magyaráztak?
A keresztény gondolkodás tanulmányozása azonban saját jogán éppoly fontos, mint amennyire lebilincselő dolog. Ha az ember maga is keresztény, bizonyára érdekli, hogy a kereszténység miért éppen azt tanítja, amit. Meglehet, a kereszténység alapjait az Újszövetségből lehet a legjobban megtanulni, ám ahhoz, hogy az Újszövetséget korszerű módon olvashassuk, elmélkedéssel és eszmélkedéssel teli évszázadokra volt szükség. Azoknak a gondolatai pedig, akik a múltban a keresztény hitről bölcselkedtek, élő ihlet forrását jelentik azok számára, akik manapság teszik ugyanezt.
A keresztény gondolkodásról azonban - éppúgy, mint bármely...
Tovább
Fülszöveg
"...Mi is az a keresztény gondolkodás? És miért érdekeljen bennünket a története? Végtére is úgy gondolhatnánk, hogy a keresztény tanok nagy része benne van a Bibliában - különös tekintettel az Újszövetségre -, s a keresztény írók egyebet sem tettek, mint hogy mindezt kortársaiknak is megmagyarázták. Minek vizsgáljuk hát, hogy a múltban mit hogyan magyaráztak?
A keresztény gondolkodás tanulmányozása azonban saját jogán éppoly fontos, mint amennyire lebilincselő dolog. Ha az ember maga is keresztény, bizonyára érdekli, hogy a kereszténység miért éppen azt tanítja, amit. Meglehet, a kereszténység alapjait az Újszövetségből lehet a legjobban megtanulni, ám ahhoz, hogy az Újszövetséget korszerű módon olvashassuk, elmélkedéssel és eszmélkedéssel teli évszázadokra volt szükség. Azoknak a gondolatai pedig, akik a múltban a keresztény hitről bölcselkedtek, élő ihlet forrását jelentik azok számára, akik manapság teszik ugyanezt.
A keresztény gondolkodásról azonban - éppúgy, mint bármely más fontos történelmi tényről - annak is érdemes tudnia egyet s mást, aki maga nem vallásos. Augustinus, Aquinói Tamás és Luther már a modern társadalom alapjait rakosgatták le. Még ha sokan nem hisznek is már abban, amiben ők még hittek, legtöbben mégiscsak az egyházatyák és a középkor szellemi örökösei vagyunk, s mivel a kereszténység Dél-Amerikától Japánig, Szibériától Új-Zélandig az egész földgolyón elterjedt, ez nem csak az európaiakra igaz. Ezenkívül a téma sajátos varázsát is megemlíthetjük: számos keresztény író a történelem legzűrzavarosabb vagy legizgalmasabb korszakaiban élt, sőt némelyikük vezető szerepet is vállalt, és saját vallási meggyőződésünktől függetlenül már csak ezért is érdemes meghallgatnunk őket.
Ez a könyv a teljesen avatatlan olvasót kívánja bevezetni a keresztény gondolkodás történetébe. Elolvasása semmiféle előismeretet nem igényel a benne megjelenő személyekkel és az általuk megjelenített témákkal kapcsolatban, s arra is törekedtem, hogy kikerüljem azt a kellemetlen szakzsargont, amellyel az összes többihez hasonlóan ez a tudományág is hajlamos körülbástyázni magát..."
Így kezdi érvelését témájának fontossága mellett a szerző, Jonathan Hill, aki az oxfordi Oriel College-on filozófiai és teológiai tanulmányokat folytatott, fő témája az egyházatyák tevékenysége volt, végül teológiai doktorátust szerzett. Számtalan írása kapott nyilvánosságot a nyomtatott, illetve az elektronikus sajtóban.
Vissza