1.066.801

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A keresztény erkölcsteológia forrásai

Módszere, tartalma, története

Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Paulus Hungarus-Kairosz
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 530 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9406-11-2
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A dominikánus szerző mindenekelőtt arra a napjainkban gyakran felmerülő kérdésre keresi a választ, létezik-e egyáltalán sajátosan keresztény erkölcs.
Az erre adott igenlő válasz után a második részben felvázolja a morálteológia történetét, különös tekintettel arra a törésre, amelyet a XIV. századi nominalizmus okozott, amelynek eredményeképpen az embert boldogságra törekvésének és erényessé válásának folyamatában vizsgáló erkölcstant az újkorban felváltotta a kötelezettség-központú, az egyes tetteket elszigetelten tekintő, kazuisztikára hajlamos szemlélet. Ennek egyoldalúságai miatt a szerző sürgeti a visszatérést az egyházatyák és Aquinói Szent Tamás felfogásához, aminek jegyében hangsúlyozza az erkölcsteológia és a Szentírás szoros kapcsolatának fontosságát is.
A könyv harmadik része a szabadság és a természetes erkölcsi törvény kérdéskörének elmélyült elemzését nyújtja.

Tartalom

Előszó5
Bevezetés11
Mi az erkölcsteológia? A definíció nyomában13
Az erkölcsteológia különböző definíciói és koncepciói13
A különböző definíciók15
Egy erkölcsteológia-definíció felvetése és kifejtése19
Az erkölcsteológia definíciója20
Magyarázatok20
Az erkölcsteológia területének áttekintése: néhány főbb kérdés26
Az erkölcsi kötelezettség kérdése26
A boldogság kérdése29
Az élet értelmének és céljának kérdése34
A szenvedés kérdése36
A szeretet kérdése39
A szépség témája43
Szeretet és misztika44
Szeretet és erőszak44
Az igazság kérdése45
Az igazságosság kérdése48
Az igazságosság fogalmának változatai48
A bűn kérdése53
Konklúzió57
Egy emberi keresztény erkölcstan59
Az erkölcstan emberi jellege61
Az erkölcsteológia tárgya minden emberi cselekedet, amennyiben akaratlagos61
Az erkölcstan és a humán tudományok különbsége62
Az erkölcsi ismeret63
Az erkölcsi ismeret különböző formái közötti kapcsolat68
Az erkölcsi ismeret klasszikus sémájának kritikája69
A pozitív ismeret71
Az erkölcstan reflexív módszerének és az emberről szóló tudományok pozitív módszerének összehasonlítása72
Az erkölcstan a cselekvést belülről ragadja meg, a tudományok kívülről72
Az erkölcsi ismeret dinamikus, irányító, normatív, a pozitív ismeret "semleges", nem irányító, nem normatív74
Az erkölcsi ismeret személyes, a pozitív ismeret személytelen77
Az objektivitás a pozitív ismeretben és az erkölcsi ismeretben78
A tapasztalat a pozitív ismeret és az erkölcsi ismeret esetében81
Konklúzió: a tudomány és az erkölcstan együttműködése felé86
Három veszély az erkölcstn és a humán tudományok viszonyában88
A moralisták önfeladása88
A tudósok imperializmusa90
Az egydimenziós világ kialakulása és a bensőség92
A benső szerinti élet92
A külvilág szerinti élet94
Konklúzió96
Az erkölcs, a művészetek és a technika különbsége97
A probléma és a szóhasználat97
Az erkölcs különbözése a művészettől és a technikától98
A művészet és az erkölcs definíciói99
Az imperializmus veszélye a szakembereknél101
Az emberi nyomában102
Az emberi több, mint emberi103
Az isteni felé nyitott emberi104
Megjegyzés az erkölcsi tapasztalatról105
Az erény szerinti tapasztalat105
A tapasztalat használata108
A keresztény erkölcstan létezése és sajátossága109
A probléma fölvetése és egy lehetséges válasz vizsgálata109
A keresztény erkölcstan létezésének és sajátosságának problémája109
Hogyan vetődik föl egy keresztény erkölcstan létezésének kérdése111
A kérdés előzményei112
Egy a keresztény erkölcstan kérdésére napjainkban született válasz vizsgálata114
E válasz kritikája115
A keresztény erkölcs Szent Pál szerint118
A keresztény erkölcstan létezésére vonatkozó kérdés kidolgozása118
A szokásos módszer119
A szokásos módszer kritikája120
A priori kategóriáink120
A "maradék" módszere és az egészek módszere121
Szent Pál válasza a keresztény erkölcs kérdésére124
Az Evangélium hirdetésének találkozása a zsidó igazsággal és a görög bölcsességgel124
Zsidó erkölcs és görög erkölcs125
A görög bölcsesség és a zsidó igazság (justice) elleni támadás126
Az evangéliumi erkölcs127
Az ember gőgje és a hit alázata128
Jézus személye129
Egy új világ129
Erő a cselekvéshez130
A hit mint a páli erkölcs forrása130
A hit új létet szül130
A személyiség megváltoztatása132
A magatartás megváltoztatása: a Lélek szerinti élet133
Az élet Krisztusban és Krisztus követése134
A szeretet, a Szentlélek fő adománya135
Az emberi erények asszimilálása138
Az erények átalakulása141
Új strukturálás143
Következtetés145
A Hegyi Beszéd és a keresztény erkölcs147
A Hegyi Beszéd és értelmezései147
A Hegyi Beszéd modern problémája148
A "katolikus" értelmezés149
Eszményi erkölcs150
Kivételes korra szabott erkölcs150
A Beszéd mint társadalmi program151
A lutheri értelmezés151
A Hegyi Beszéd és a keresztény erkölcs viszonyának problémája152
Szent Ágoston öt nagy intuíciója a Hegyi Beszédhez írott kommentárjában153
A Hegyi Beszéd mint a keresztény élet chartája154
A keresztény élet hét fokozataként értelmezett boldogságok157
A Beszéd értelmezése a boldogságokból kiindulva161
A boldogságok és a Szentlélek ajándékai közötti kapcsolat163
A Miatyánk hét kérése167
A történeti folytatás169
Összefoglalás171
Szent Ágoston kommentárjának újkori sorsa171
A Beszéd gyakorlatban való alkalmazhatatlanságának kérdésére adott ágostoni válasz172
Egy sajátosan keresztény erkölcs173
Az erkölcsteológia megújításához szolgáló tanulságok173
A kezdeti erkölcsi katekézis újrafelfedezése felé176
Keresztény-e Szent Tamás erkölcstana?179
A probléma179
Két olvasásbeli hiba180
A rövidlátás180
A szkizoszkópia181
Az evangéliumi törvényről szóló értekezés, mint Szent Tamás erkölcstanának csúcsa183
Az evangélimi törvényről szóló értekezés története183
Az evangéliumi törvény definíciója185
Az evangéliumi törvény mint a teológia záróköve188
Az evangéliumi törvény mint az erkölcs testének feje190
Az evangéliumi törvény, mint az isteni törvényhozás csúcsa192
A Hegyi Beszéd, mint az evangéliumi törvény szövege193
Az evangéliumi törvény és az erkölcsi parancsok195
Az evangéliumi törvény mint a "szabadság törvénye"196
Az evangéliumi törvény és az akarati spontaneitás197
Az evangéliumi törvény és a tanácsok197
Konklúzió: Szent Tamás, az Evangélium és Arisztotelész199
Az erkölcsteológia történetének vázlata201
A patrisztikus kor203
Bevezetés
Az erkölcsteológia történetének haszna és nehézsége203
A patrisztikus kor206
Hol található az egyházatyáknál az erkölcstani anyag?206
A Szentírás-kommentárok206
A személyes módon szerkesztett művek207
Az egyes erkölcsi problémákat tárgyaló művek208
Az atyák erkölcsi tanításának jellegzetes vonásai209
A Szentírás primátusa209
A görög-róma kultúra integrálása213
A "lelkiség" mint az egyházatyák erkölcstanának erővonala216
Konklúzió: az erkölcsteológia egyik aranykora218
Az erkölcsteológia Szent Ágostonnál218
Az ágostoni gondolkodás egysége és ritmusa221
Szent Ágoston és Szent Tamás222
Szent Ágoston, mint eretnekségek okozója?223
Mit tanulhatunk az egyházatyáktól?223
A korai középkor225
Az erkölcsteológia a nagyskolasztika idején227
A skolasztikus teológia227
Az erkölcstan kidolgozása Petrus Lombardustól Szent Tamás koráig229
Szent Tamás erkölcsteológiája230
Szent Tamás erkölcstanának szerkezete231
Összkép239
Összehasonlítás az újkori moralistákkal240
Konklúzió244
Egy optikai csalódás ellen245
Megjegyzés a tomista iskoláról246
Az erkölcsteológia a középkor alkonyán. A nominalista forradalom250
A ferences és a dominikánus iskola250
William Ockham sorsa251
A nominalista robbanás251
A libertas indifferentiae252
A cselekvés atomizálása253
A természetes hajlamok elvetése254
Az erények félretétele255
Isten mindenható szabadsága256
Az erkölcsi kötelezettség257
Az erkölcsi törvény258
A gyakorlati ész és az okosság mint szubjektív szabály259
Konklúzió261
Az első kötelezettség-erkölcstan261
A rendszer szerkezete és logikája262
Az erkölcsteológia az újkorban: a kézikönyvek időszaka264
Az erkölcsteológia a XV. és a XVI. században264
A skolasztikus teológia és a misztikus teológia különválása264
A teológia és a lelkipásztorkodástan szétválása266
A teológus, a spirituális író és a lelkipásztor267
A teológia és az egzegézis szétválása268
Az institutiones morales születése268
Az érlelődés időszaka268
Juan Azor Institutiones morales című műve269
Az erkölcstan új elrendezése270
A boldogságról szóló értekezés elhagyása271
A Szentlélek ajándékairól szóló értekezés elhagyása272
A kegyelemről szóló értekezés elhagyása273
Az alapvető erkölcstan fő értekezései274
Az Institutiones morales hatása274
Az erkölcsteológiai kézikönyvek275
Az erkölcsteológiai kézikönyvek atomszerkezete275
A kézikönyvekben kifejtett alapvető erkölcstan fő elemeinek vizsgálata277
A törvény és a szabadság közötti feszültség277
A szabadság278
A törvény278
Az emberi cselekedetek279
A lelkiismeret280
Az erkölcstan és a bűnbánat281
A probabilizmus-vita282
Konklúzió286
Katolikus morális és protestáns etika289
A protestáns etika291
Kritikai megjegyzés294
A katolikus morális296
Milyen katolikus morálisról van szó?296
A protestánsellenesség hatása296
A humanista indíttatás298
A pasztorális indíttatás298
A nominalista befolyás299
A természettörvény mint kiindulópont300
Orientációk a megújulni törekvő katolikus erkölcstan számára301
Az erkölcsteológia megújulása számára kedvező elemek301
A hit mint kiindulópont303
A hit ugrása304
A hit világossága305
A természettörvény306
A hit univerzalizmusa306
Az erkölcsteológia korunkban307
A Trient utáni hagyomány a kézikönyvekben és a tomista újjászületés307
Visszatérés a bibliai témákhoz307
A II. Vatikáni Zsinat és az erkölcsteológia311
A katolikus erkölcstan helyzete a zsinat után313
A "szekuláris kereszténység"315
A radikális nyitás a világ felé315
A kritikai szellem316
Az embri értékek fényében történő újraértelmezések316
A keresztény jelleg318
Kísérlet az értékelésre a keresztény hit dialektikája szerint319
A hit "humanista" szakasza319
A magány és az eltávolodás szakasza321
A "szekuláris kereszténység" hibája323
A Szentírás és az erkölcstan a zsinat után324
A Szentírás mai olvasásának nehézsége324
A közvetlen és személyes olvasás elsődlegessége: a szövegtől az igéig327
Az emberi közvetítők a Szentírás olvasásában328
Szentírás és tapasztalat331
A szabadság és a természettörvény333
A libertas indifferentiae a kötelezettség erkölcstanának eredeténél335
Bevezetés
Az erkölcsi szabadság tanulmányozásának szükségessége és nehézsége. Megismerésének útjai335
A szabadság jelenléte és misztériuma335
A szabadság megismerésének két útja336
A libertas indifferentiae338
A szabad akarat definíciójának két értelmezése338
Szakítás a természetes hajlamokkal340
Szakítás a filozófusokkal és az egyházatyákkal341
Az érzelmek félretétele343
A habitusok és erények félretétele343
A folyamat és a célirányosság megtörése és az erkölcsi cselekvés atomizálódása344
A szabadság szenvedélye346
Az átértékelt hűség347
Szakítás a szabadság és az ész között348
Isten abszolút szabadsága349
Az erkölcsi törvény mint Isten akaratának kifejeződése és a kötelezettség forrása350
Isten szabadsága az erkölcsi törvénnyel szemben352
Az isteni akarat megismerése353
A Kinyilatkoztatás általi megismerés353
Isten akaratának megismerése az ész által355
A libertas indifferentiae által okozott jelentőségteljes feszültség357
A libertas indifferentiae Ockham után359
A minőségi szabadság362
Példák362
A bátorság példája364
A szabadság csírája365
A fegyelem, mint az erkölcsi nevelés első szakasza367
A Tízparancsolat370
A "kezdők" a szeretet rendjében371
A személyes fejlődés és az erkölcsök kialakulása, mint az erkölcsi nevelés második szakasza371
A szeretet "halandó" fokán állók és a Hegyi Beszéd373
A szabadság felnőttkora és érettsége, mint az erkölcsi nevelés harmadik szakasza374
A "tökéletesek" a szeretet rendjében376
Az újszövetségi törvény377
Néhány megjegyzés az erkölcsi szabadság formálódásában történő előrehaladásról380
Folyamatosság a szabadság fejlődésében380
Az ellentétes szakaszokon keresztül történő haladás381
A nevelés problematikája381
Az összes képesség együttműködése381
Végtelen fejlődés382
A két szabadságot és az erkölcstanhoz való viszonyukat összefoglaló táblázat383
A vétkezés szabadsága384
A szabadság és az erkölcstan385
Az emberi szabadság Aquinói Szent Tamás szerint387
Az emberi szabadság természete388
A szabadság az értelemből és az akaratból származik388
A szabad választás az értelem által "informált" akarat aktusa389
Az értelem és ész, akarat és szabadság közötti párhuzam392
A választás tárgyát a cél elrésére szolgáló utak és eszközök képezik394
A jó és a rossz közötti választás szabadsága396
Megjegyzések397
Az akarat397
A jó397
Az eszközök399
A szabadság alapja: az igazság és a jó egyetemessége400
A jó megismerése egyetemességében, mint a szabadság alapjában400
A nehézség: vajon nem határozza-e meg szükségszerűen a tökéletes jó az akaratot?402
Válasz: még a tökéletes jóval szemben is megőrizzük a cselekvés vagy nem cselekvés szabadságát403
Megjegyzés a tökéletes jóval kapcsolatban405
Konklúzió406
A természetes hajlamok a szabadság és az erkölcs eredeténél408
Természetes hajlam és szabadság408
A köznapi nyelvből vett igazolás410
A "hajlam" és "meghatározottság" kifejezések411
Természetes hajlamok és természettörvény412
Összkép a természetes hajlamokról413
A jóra irányuló természetes hajlam416
A jó definíciója416
A jó az, amire minden létező vágyik, amire minden ember vágyik416
A jó egyetemessége418
A jó fogalma: tökéletesség, boldogság és cél420
A jó, mint tökéletesség és boldogság420
A jó, mint cél421
A tisztes, a hasznos és gyönyörködtető jó423
A jó nagylelkűsége és termékenysége425
Az ember sajátos java a megismert jó426
Az igazi jó és a látszólagos jó427
"Bonum est faciendum, malum est vitandum"428
A jó iránti hajlam általános jelentősége429
A lét megőrzésére való természetes hajlam430
A szubsztancia és a személy431
A lét- és életvágy431
A természetes önszeretet432
Dinamikus hajlam432
Az igazság megismerésére való természetes hajlam434
A megismerés vágya434
Az igazság újrafelfedezése436
Az igazsággal kapcsolatos jog és kötelesség436
Az igazság kérdése ma437
Az igazság önmagáért való szeretete és a tárgyilagosság438
Kontemplatív dimenzió és egyetemesség439
A társas életre való természtes hajlam440
A társadalom eredete440
A barátságra való hajlam441
Igazságosság és barátság442
A társadalom: természtes képződmény vagy mesterséges alkotás?443
Eltérések a két belső parancs értelmezésében443
Az igazságosság egy másik felfogása444
Sokféle megvalósulás445
A szexuális hajlam445
A szexualitás az embernél445
Új tanítás447
Az erkölcsi küzdelem448
A dualista értelmezés449
A házasságra való hajlam és a többi természetes hajlam konvergenciája450
Az Istennel való egyedi viszony452
A házasság két célja453
A házasság és a szűzesség456
A szűzesség megfelelése az emberi természetnek456
A szűzesség és a szerzetesi élet természetfeletti dimenziója457
A házasság és a szűzesség egymást kiegészítő volta az Egyházban és a keresztény életben459
Konklúzió460
A hajlamok, a természettörvény és az erények összehangoltsága460
Részletes megfeleltetés462
Záró következtetések465
I. rész: Emberi és keresztény erkölcs466
II. rész: Az erkölcsteológia története468
III. rész: A szabadság és a természettörvény471
Az erkölcstan és a bűn472
Eudaimonizmus és szellemi spontaneitás473
Bibliográfia477
Mi az erkölcsteológia? A definíció nyomában477
Az erkölcsteológia területének áttekintése: néhány főbb kérdés479
Az erkölcsteológia emberi jellege481
A keresztény erkölcstan létezése és sajátossága483
A keresztény erkölcs Szent Pál szerint488
A Hegyi Beszéd és a keresztény erkölcs491
Keresztény-e Szent Tamás erkölcstana?493
A patrisztikus kor495
Az erkölcsteológia a nagyskolasztika idején498
Az erkölcsteológia a középkor alkonyán500
Az erkölcsteológia az újkorban501
Katolikus morális és protestáns etika503
Az erkölcsteológia korunkban504
A szabadság511
A természetes hajlamok a szabadság és az erkölcs eredeténél513
A fordító megjegyzései517
A fontosabb rövidítések517

Servais Pinckaers OP

Servais Pinckaers OP műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Servais Pinckaers OP könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem