kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Paulus Hungarus-Kairosz |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 530 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-9406-11-2 |
Előszó | 5 |
Bevezetés | 11 |
Mi az erkölcsteológia? A definíció nyomában | 13 |
Az erkölcsteológia különböző definíciói és koncepciói | 13 |
A különböző definíciók | 15 |
Egy erkölcsteológia-definíció felvetése és kifejtése | 19 |
Az erkölcsteológia definíciója | 20 |
Magyarázatok | 20 |
Az erkölcsteológia területének áttekintése: néhány főbb kérdés | 26 |
Az erkölcsi kötelezettség kérdése | 26 |
A boldogság kérdése | 29 |
Az élet értelmének és céljának kérdése | 34 |
A szenvedés kérdése | 36 |
A szeretet kérdése | 39 |
A szépség témája | 43 |
Szeretet és misztika | 44 |
Szeretet és erőszak | 44 |
Az igazság kérdése | 45 |
Az igazságosság kérdése | 48 |
Az igazságosság fogalmának változatai | 48 |
A bűn kérdése | 53 |
Konklúzió | 57 |
Egy emberi keresztény erkölcstan | 59 |
Az erkölcstan emberi jellege | 61 |
Az erkölcsteológia tárgya minden emberi cselekedet, amennyiben akaratlagos | 61 |
Az erkölcstan és a humán tudományok különbsége | 62 |
Az erkölcsi ismeret | 63 |
Az erkölcsi ismeret különböző formái közötti kapcsolat | 68 |
Az erkölcsi ismeret klasszikus sémájának kritikája | 69 |
A pozitív ismeret | 71 |
Az erkölcstan reflexív módszerének és az emberről szóló tudományok pozitív módszerének összehasonlítása | 72 |
Az erkölcstan a cselekvést belülről ragadja meg, a tudományok kívülről | 72 |
Az erkölcsi ismeret dinamikus, irányító, normatív, a pozitív ismeret "semleges", nem irányító, nem normatív | 74 |
Az erkölcsi ismeret személyes, a pozitív ismeret személytelen | 77 |
Az objektivitás a pozitív ismeretben és az erkölcsi ismeretben | 78 |
A tapasztalat a pozitív ismeret és az erkölcsi ismeret esetében | 81 |
Konklúzió: a tudomány és az erkölcstan együttműködése felé | 86 |
Három veszély az erkölcstn és a humán tudományok viszonyában | 88 |
A moralisták önfeladása | 88 |
A tudósok imperializmusa | 90 |
Az egydimenziós világ kialakulása és a bensőség | 92 |
A benső szerinti élet | 92 |
A külvilág szerinti élet | 94 |
Konklúzió | 96 |
Az erkölcs, a művészetek és a technika különbsége | 97 |
A probléma és a szóhasználat | 97 |
Az erkölcs különbözése a művészettől és a technikától | 98 |
A művészet és az erkölcs definíciói | 99 |
Az imperializmus veszélye a szakembereknél | 101 |
Az emberi nyomában | 102 |
Az emberi több, mint emberi | 103 |
Az isteni felé nyitott emberi | 104 |
Megjegyzés az erkölcsi tapasztalatról | 105 |
Az erény szerinti tapasztalat | 105 |
A tapasztalat használata | 108 |
A keresztény erkölcstan létezése és sajátossága | 109 |
A probléma fölvetése és egy lehetséges válasz vizsgálata | 109 |
A keresztény erkölcstan létezésének és sajátosságának problémája | 109 |
Hogyan vetődik föl egy keresztény erkölcstan létezésének kérdése | 111 |
A kérdés előzményei | 112 |
Egy a keresztény erkölcstan kérdésére napjainkban született válasz vizsgálata | 114 |
E válasz kritikája | 115 |
A keresztény erkölcs Szent Pál szerint | 118 |
A keresztény erkölcstan létezésére vonatkozó kérdés kidolgozása | 118 |
A szokásos módszer | 119 |
A szokásos módszer kritikája | 120 |
A priori kategóriáink | 120 |
A "maradék" módszere és az egészek módszere | 121 |
Szent Pál válasza a keresztény erkölcs kérdésére | 124 |
Az Evangélium hirdetésének találkozása a zsidó igazsággal és a görög bölcsességgel | 124 |
Zsidó erkölcs és görög erkölcs | 125 |
A görög bölcsesség és a zsidó igazság (justice) elleni támadás | 126 |
Az evangéliumi erkölcs | 127 |
Az ember gőgje és a hit alázata | 128 |
Jézus személye | 129 |
Egy új világ | 129 |
Erő a cselekvéshez | 130 |
A hit mint a páli erkölcs forrása | 130 |
A hit új létet szül | 130 |
A személyiség megváltoztatása | 132 |
A magatartás megváltoztatása: a Lélek szerinti élet | 133 |
Az élet Krisztusban és Krisztus követése | 134 |
A szeretet, a Szentlélek fő adománya | 135 |
Az emberi erények asszimilálása | 138 |
Az erények átalakulása | 141 |
Új strukturálás | 143 |
Következtetés | 145 |
A Hegyi Beszéd és a keresztény erkölcs | 147 |
A Hegyi Beszéd és értelmezései | 147 |
A Hegyi Beszéd modern problémája | 148 |
A "katolikus" értelmezés | 149 |
Eszményi erkölcs | 150 |
Kivételes korra szabott erkölcs | 150 |
A Beszéd mint társadalmi program | 151 |
A lutheri értelmezés | 151 |
A Hegyi Beszéd és a keresztény erkölcs viszonyának problémája | 152 |
Szent Ágoston öt nagy intuíciója a Hegyi Beszédhez írott kommentárjában | 153 |
A Hegyi Beszéd mint a keresztény élet chartája | 154 |
A keresztény élet hét fokozataként értelmezett boldogságok | 157 |
A Beszéd értelmezése a boldogságokból kiindulva | 161 |
A boldogságok és a Szentlélek ajándékai közötti kapcsolat | 163 |
A Miatyánk hét kérése | 167 |
A történeti folytatás | 169 |
Összefoglalás | 171 |
Szent Ágoston kommentárjának újkori sorsa | 171 |
A Beszéd gyakorlatban való alkalmazhatatlanságának kérdésére adott ágostoni válasz | 172 |
Egy sajátosan keresztény erkölcs | 173 |
Az erkölcsteológia megújításához szolgáló tanulságok | 173 |
A kezdeti erkölcsi katekézis újrafelfedezése felé | 176 |
Keresztény-e Szent Tamás erkölcstana? | 179 |
A probléma | 179 |
Két olvasásbeli hiba | 180 |
A rövidlátás | 180 |
A szkizoszkópia | 181 |
Az evangéliumi törvényről szóló értekezés, mint Szent Tamás erkölcstanának csúcsa | 183 |
Az evangélimi törvényről szóló értekezés története | 183 |
Az evangéliumi törvény definíciója | 185 |
Az evangéliumi törvény mint a teológia záróköve | 188 |
Az evangéliumi törvény mint az erkölcs testének feje | 190 |
Az evangéliumi törvény, mint az isteni törvényhozás csúcsa | 192 |
A Hegyi Beszéd, mint az evangéliumi törvény szövege | 193 |
Az evangéliumi törvény és az erkölcsi parancsok | 195 |
Az evangéliumi törvény mint a "szabadság törvénye" | 196 |
Az evangéliumi törvény és az akarati spontaneitás | 197 |
Az evangéliumi törvény és a tanácsok | 197 |
Konklúzió: Szent Tamás, az Evangélium és Arisztotelész | 199 |
Az erkölcsteológia történetének vázlata | 201 |
A patrisztikus kor | 203 |
Bevezetés | |
Az erkölcsteológia történetének haszna és nehézsége | 203 |
A patrisztikus kor | 206 |
Hol található az egyházatyáknál az erkölcstani anyag? | 206 |
A Szentírás-kommentárok | 206 |
A személyes módon szerkesztett művek | 207 |
Az egyes erkölcsi problémákat tárgyaló művek | 208 |
Az atyák erkölcsi tanításának jellegzetes vonásai | 209 |
A Szentírás primátusa | 209 |
A görög-róma kultúra integrálása | 213 |
A "lelkiség" mint az egyházatyák erkölcstanának erővonala | 216 |
Konklúzió: az erkölcsteológia egyik aranykora | 218 |
Az erkölcsteológia Szent Ágostonnál | 218 |
Az ágostoni gondolkodás egysége és ritmusa | 221 |
Szent Ágoston és Szent Tamás | 222 |
Szent Ágoston, mint eretnekségek okozója? | 223 |
Mit tanulhatunk az egyházatyáktól? | 223 |
A korai középkor | 225 |
Az erkölcsteológia a nagyskolasztika idején | 227 |
A skolasztikus teológia | 227 |
Az erkölcstan kidolgozása Petrus Lombardustól Szent Tamás koráig | 229 |
Szent Tamás erkölcsteológiája | 230 |
Szent Tamás erkölcstanának szerkezete | 231 |
Összkép | 239 |
Összehasonlítás az újkori moralistákkal | 240 |
Konklúzió | 244 |
Egy optikai csalódás ellen | 245 |
Megjegyzés a tomista iskoláról | 246 |
Az erkölcsteológia a középkor alkonyán. A nominalista forradalom | 250 |
A ferences és a dominikánus iskola | 250 |
William Ockham sorsa | 251 |
A nominalista robbanás | 251 |
A libertas indifferentiae | 252 |
A cselekvés atomizálása | 253 |
A természetes hajlamok elvetése | 254 |
Az erények félretétele | 255 |
Isten mindenható szabadsága | 256 |
Az erkölcsi kötelezettség | 257 |
Az erkölcsi törvény | 258 |
A gyakorlati ész és az okosság mint szubjektív szabály | 259 |
Konklúzió | 261 |
Az első kötelezettség-erkölcstan | 261 |
A rendszer szerkezete és logikája | 262 |
Az erkölcsteológia az újkorban: a kézikönyvek időszaka | 264 |
Az erkölcsteológia a XV. és a XVI. században | 264 |
A skolasztikus teológia és a misztikus teológia különválása | 264 |
A teológia és a lelkipásztorkodástan szétválása | 266 |
A teológus, a spirituális író és a lelkipásztor | 267 |
A teológia és az egzegézis szétválása | 268 |
Az institutiones morales születése | 268 |
Az érlelődés időszaka | 268 |
Juan Azor Institutiones morales című műve | 269 |
Az erkölcstan új elrendezése | 270 |
A boldogságról szóló értekezés elhagyása | 271 |
A Szentlélek ajándékairól szóló értekezés elhagyása | 272 |
A kegyelemről szóló értekezés elhagyása | 273 |
Az alapvető erkölcstan fő értekezései | 274 |
Az Institutiones morales hatása | 274 |
Az erkölcsteológiai kézikönyvek | 275 |
Az erkölcsteológiai kézikönyvek atomszerkezete | 275 |
A kézikönyvekben kifejtett alapvető erkölcstan fő elemeinek vizsgálata | 277 |
A törvény és a szabadság közötti feszültség | 277 |
A szabadság | 278 |
A törvény | 278 |
Az emberi cselekedetek | 279 |
A lelkiismeret | 280 |
Az erkölcstan és a bűnbánat | 281 |
A probabilizmus-vita | 282 |
Konklúzió | 286 |
Katolikus morális és protestáns etika | 289 |
A protestáns etika | 291 |
Kritikai megjegyzés | 294 |
A katolikus morális | 296 |
Milyen katolikus morálisról van szó? | 296 |
A protestánsellenesség hatása | 296 |
A humanista indíttatás | 298 |
A pasztorális indíttatás | 298 |
A nominalista befolyás | 299 |
A természettörvény mint kiindulópont | 300 |
Orientációk a megújulni törekvő katolikus erkölcstan számára | 301 |
Az erkölcsteológia megújulása számára kedvező elemek | 301 |
A hit mint kiindulópont | 303 |
A hit ugrása | 304 |
A hit világossága | 305 |
A természettörvény | 306 |
A hit univerzalizmusa | 306 |
Az erkölcsteológia korunkban | 307 |
A Trient utáni hagyomány a kézikönyvekben és a tomista újjászületés | 307 |
Visszatérés a bibliai témákhoz | 307 |
A II. Vatikáni Zsinat és az erkölcsteológia | 311 |
A katolikus erkölcstan helyzete a zsinat után | 313 |
A "szekuláris kereszténység" | 315 |
A radikális nyitás a világ felé | 315 |
A kritikai szellem | 316 |
Az embri értékek fényében történő újraértelmezések | 316 |
A keresztény jelleg | 318 |
Kísérlet az értékelésre a keresztény hit dialektikája szerint | 319 |
A hit "humanista" szakasza | 319 |
A magány és az eltávolodás szakasza | 321 |
A "szekuláris kereszténység" hibája | 323 |
A Szentírás és az erkölcstan a zsinat után | 324 |
A Szentírás mai olvasásának nehézsége | 324 |
A közvetlen és személyes olvasás elsődlegessége: a szövegtől az igéig | 327 |
Az emberi közvetítők a Szentírás olvasásában | 328 |
Szentírás és tapasztalat | 331 |
A szabadság és a természettörvény | 333 |
A libertas indifferentiae a kötelezettség erkölcstanának eredeténél | 335 |
Bevezetés | |
Az erkölcsi szabadság tanulmányozásának szükségessége és nehézsége. Megismerésének útjai | 335 |
A szabadság jelenléte és misztériuma | 335 |
A szabadság megismerésének két útja | 336 |
A libertas indifferentiae | 338 |
A szabad akarat definíciójának két értelmezése | 338 |
Szakítás a természetes hajlamokkal | 340 |
Szakítás a filozófusokkal és az egyházatyákkal | 341 |
Az érzelmek félretétele | 343 |
A habitusok és erények félretétele | 343 |
A folyamat és a célirányosság megtörése és az erkölcsi cselekvés atomizálódása | 344 |
A szabadság szenvedélye | 346 |
Az átértékelt hűség | 347 |
Szakítás a szabadság és az ész között | 348 |
Isten abszolút szabadsága | 349 |
Az erkölcsi törvény mint Isten akaratának kifejeződése és a kötelezettség forrása | 350 |
Isten szabadsága az erkölcsi törvénnyel szemben | 352 |
Az isteni akarat megismerése | 353 |
A Kinyilatkoztatás általi megismerés | 353 |
Isten akaratának megismerése az ész által | 355 |
A libertas indifferentiae által okozott jelentőségteljes feszültség | 357 |
A libertas indifferentiae Ockham után | 359 |
A minőségi szabadság | 362 |
Példák | 362 |
A bátorság példája | 364 |
A szabadság csírája | 365 |
A fegyelem, mint az erkölcsi nevelés első szakasza | 367 |
A Tízparancsolat | 370 |
A "kezdők" a szeretet rendjében | 371 |
A személyes fejlődés és az erkölcsök kialakulása, mint az erkölcsi nevelés második szakasza | 371 |
A szeretet "halandó" fokán állók és a Hegyi Beszéd | 373 |
A szabadság felnőttkora és érettsége, mint az erkölcsi nevelés harmadik szakasza | 374 |
A "tökéletesek" a szeretet rendjében | 376 |
Az újszövetségi törvény | 377 |
Néhány megjegyzés az erkölcsi szabadság formálódásában történő előrehaladásról | 380 |
Folyamatosság a szabadság fejlődésében | 380 |
Az ellentétes szakaszokon keresztül történő haladás | 381 |
A nevelés problematikája | 381 |
Az összes képesség együttműködése | 381 |
Végtelen fejlődés | 382 |
A két szabadságot és az erkölcstanhoz való viszonyukat összefoglaló táblázat | 383 |
A vétkezés szabadsága | 384 |
A szabadság és az erkölcstan | 385 |
Az emberi szabadság Aquinói Szent Tamás szerint | 387 |
Az emberi szabadság természete | 388 |
A szabadság az értelemből és az akaratból származik | 388 |
A szabad választás az értelem által "informált" akarat aktusa | 389 |
Az értelem és ész, akarat és szabadság közötti párhuzam | 392 |
A választás tárgyát a cél elrésére szolgáló utak és eszközök képezik | 394 |
A jó és a rossz közötti választás szabadsága | 396 |
Megjegyzések | 397 |
Az akarat | 397 |
A jó | 397 |
Az eszközök | 399 |
A szabadság alapja: az igazság és a jó egyetemessége | 400 |
A jó megismerése egyetemességében, mint a szabadság alapjában | 400 |
A nehézség: vajon nem határozza-e meg szükségszerűen a tökéletes jó az akaratot? | 402 |
Válasz: még a tökéletes jóval szemben is megőrizzük a cselekvés vagy nem cselekvés szabadságát | 403 |
Megjegyzés a tökéletes jóval kapcsolatban | 405 |
Konklúzió | 406 |
A természetes hajlamok a szabadság és az erkölcs eredeténél | 408 |
Természetes hajlam és szabadság | 408 |
A köznapi nyelvből vett igazolás | 410 |
A "hajlam" és "meghatározottság" kifejezések | 411 |
Természetes hajlamok és természettörvény | 412 |
Összkép a természetes hajlamokról | 413 |
A jóra irányuló természetes hajlam | 416 |
A jó definíciója | 416 |
A jó az, amire minden létező vágyik, amire minden ember vágyik | 416 |
A jó egyetemessége | 418 |
A jó fogalma: tökéletesség, boldogság és cél | 420 |
A jó, mint tökéletesség és boldogság | 420 |
A jó, mint cél | 421 |
A tisztes, a hasznos és gyönyörködtető jó | 423 |
A jó nagylelkűsége és termékenysége | 425 |
Az ember sajátos java a megismert jó | 426 |
Az igazi jó és a látszólagos jó | 427 |
"Bonum est faciendum, malum est vitandum" | 428 |
A jó iránti hajlam általános jelentősége | 429 |
A lét megőrzésére való természetes hajlam | 430 |
A szubsztancia és a személy | 431 |
A lét- és életvágy | 431 |
A természetes önszeretet | 432 |
Dinamikus hajlam | 432 |
Az igazság megismerésére való természetes hajlam | 434 |
A megismerés vágya | 434 |
Az igazság újrafelfedezése | 436 |
Az igazsággal kapcsolatos jog és kötelesség | 436 |
Az igazság kérdése ma | 437 |
Az igazság önmagáért való szeretete és a tárgyilagosság | 438 |
Kontemplatív dimenzió és egyetemesség | 439 |
A társas életre való természtes hajlam | 440 |
A társadalom eredete | 440 |
A barátságra való hajlam | 441 |
Igazságosság és barátság | 442 |
A társadalom: természtes képződmény vagy mesterséges alkotás? | 443 |
Eltérések a két belső parancs értelmezésében | 443 |
Az igazságosság egy másik felfogása | 444 |
Sokféle megvalósulás | 445 |
A szexuális hajlam | 445 |
A szexualitás az embernél | 445 |
Új tanítás | 447 |
Az erkölcsi küzdelem | 448 |
A dualista értelmezés | 449 |
A házasságra való hajlam és a többi természetes hajlam konvergenciája | 450 |
Az Istennel való egyedi viszony | 452 |
A házasság két célja | 453 |
A házasság és a szűzesség | 456 |
A szűzesség megfelelése az emberi természetnek | 456 |
A szűzesség és a szerzetesi élet természetfeletti dimenziója | 457 |
A házasság és a szűzesség egymást kiegészítő volta az Egyházban és a keresztény életben | 459 |
Konklúzió | 460 |
A hajlamok, a természettörvény és az erények összehangoltsága | 460 |
Részletes megfeleltetés | 462 |
Záró következtetések | 465 |
I. rész: Emberi és keresztény erkölcs | 466 |
II. rész: Az erkölcsteológia története | 468 |
III. rész: A szabadság és a természettörvény | 471 |
Az erkölcstan és a bűn | 472 |
Eudaimonizmus és szellemi spontaneitás | 473 |
Bibliográfia | 477 |
Mi az erkölcsteológia? A definíció nyomában | 477 |
Az erkölcsteológia területének áttekintése: néhány főbb kérdés | 479 |
Az erkölcsteológia emberi jellege | 481 |
A keresztény erkölcstan létezése és sajátossága | 483 |
A keresztény erkölcs Szent Pál szerint | 488 |
A Hegyi Beszéd és a keresztény erkölcs | 491 |
Keresztény-e Szent Tamás erkölcstana? | 493 |
A patrisztikus kor | 495 |
Az erkölcsteológia a nagyskolasztika idején | 498 |
Az erkölcsteológia a középkor alkonyán | 500 |
Az erkölcsteológia az újkorban | 501 |
Katolikus morális és protestáns etika | 503 |
Az erkölcsteológia korunkban | 504 |
A szabadság | 511 |
A természetes hajlamok a szabadság és az erkölcs eredeténél | 513 |
A fordító megjegyzései | 517 |
A fontosabb rövidítések | 517 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.