1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kereskedelmi oktatásügy fejlődése és mai állapota Magyarországon (rossz állapotú)

A külföldi kereskedelmi oktatásügy történetének vázlatával

Szerző
Budapest
Kiadó: Franklin-Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 448 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Első hazai mindennapos kereskedelmi iskolánk megnyitásának századik évfordulója alkalmából. A Magyar Tudományos Akadémia által kitüntetett pályamunkáik alapulvételével írták. Számos fekete-fehér fényképpel illusztrálva. Franklin-Társulat Nyomdája nyomása, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ennek a könyvnek is megvan a maga sorsa.
Közvetlenül a világháború kitörése előtt hazánk közgazdasági élete és kereskedelmi oktatásügye eladdig nem ismert magaslatra emelkedett.
Emlékezetünkbe... Tovább

Előszó

Ennek a könyvnek is megvan a maga sorsa.
Közvetlenül a világháború kitörése előtt hazánk közgazdasági élete és kereskedelmi oktatásügye eladdig nem ismert magaslatra emelkedett.
Emlékezetünkbe mélyen bevésődő tanúságot tettünk erről az 1913 augusztus havában Budapesten rendezett VII. Nemzetközi Közgazdasági Tanfolyamon, amelynek a világ minden részéből 180 hallgatója, és a közvetlenül utána szeptemberben megtartott X. Nemzetközi Kereskedelmi Oktatásügyi Kongresszuson, amelynek 1150 tagja volt.
Talán e fényes sikerű, mind a bel-, mind a külföld figyelmét a magyar kereskedelmi oktatásügyre terelő kurzusnak és kongresszusnak volt köszönhető, hogy a Magyar Tudományos Akadémia figyelme is e kérdés felé fordult s 1914-ben a Magyar Kereskedelmi Csarnok Széchenyi-díját a következő pályatétel megoldására tűzte ki: A kereskedelmi oktatásügy jelenlegi állapota Magyarországon és külföldön és az e téren szükséges reformok.
Sajnos, amikorra a Matlehovits Sándorból és Gaal Jenőből álló bírálóbizottság a beérkezett pályaművekre vonatkozó határozatát 1915 tavaszán meghozta, hazánkban a vérzivataros háború közepette már sem a közgazdasági élet, sem a kereskedelmi oktatásügy nem virágzott.
A pályakérdésre kitűzött díjat Vincze Frigyes nyerte el; Schack Béla, akit pályaműve befejezésében a barcelonai nemzetközi közgazdasági tanfolyamon a háború kitörése következtében való visszatartása gátolt meg, dicséretben részesült.
A két műnek nyomtatásban való megjelenését a világháború és az azután következő nehéz viszonyok gátolták meg. Aktuálissá vált azonban ily tartalmú mű kiadása akkor, amikor elközeledett a magyar kereskedelmi oktatás megindulása századik évfordulójának ünnepi esztendeje. A két szerző úgy vélte, hogy ez az alkalom érdeklődést fog munkájuk iránt kiváltani. Elővették tehát kézirataikat, egyeztették őket, megfelezték a feladatot olyképpen, hogy Vincze Frigyes a maga kéziratából a történeti részt bővítette és egészítette ki a mult század közepéig, míg Schack Béla az azóta lefolyt jelenségeket foglalta össze, kiegészítve adatait mind a mai napig.
Szívesen folytattuk volna a külföldi kereskedelmi oktatásügy megindulásáról munkánk első részében megkezdett fejtegetéseinket a másodikban is, ha erre elegendő terünk lett volna. Azonban a modern kereskedelmi oktatásügy nemzetközi képének puszta vázolása is akkora feladat, hogy megoldása egymaga is hatalmas kötetet töltene meg. Vissza

Tartalom

Előszó
ELSŐ RÉSZ.
A SZAKNEVELÉSI GONDOLAT FEJLŐDÉSE A MODERN SZAKOKTATÁSÜGYNEK A XIX. SZÁZAD KÖZEPE TÁJÁN TÖRTÉNT KIALAKULÁSÁIG.
Írta : Vincze Frigyes dr.
Bevezető : A kereskedelmi szakoktatás kialakulásának föltételei 3. l.- A kereskedelmi szakoktatás irányító eszméi 4. l. - A kereskedelmi szakoktatás kialakulására fejlesztően ható tényezők 4. l. - Vezető szempontok a mult idők vizsgálatánál. 5 l.
I. A szakirányú nevelés nyomai az ókor kultúrnépeinél.
Művelődési körök 7. l. - India kereskedője 8. l. - Babilónia kereskedője 10. l. - Fönícia kereskedője 11. l. - Egyiptom kereskedője 13. l. - A görög kereskedő 15. l. - A római kereskedő 17. l. - összefoglalás 19. l.
II. A kereskedőképzés a középkorban.
Nagy Károly 21. l. - Konstantinápoly szerepe 21. l. - Az arabok világkereskedelmi feladata 22. l. - A kereskedelmi tudományok legrégibb kézikönyve 22. l. - Görög és arab kapcsolatok az olasz városokkal 24. l. - Velence mint összekötő kapocs Kelet és Nyugat között 25. l. - A középkcr második felének kereskedelmi tevékenysége 26. l. - A kereskedők osztályöntudata 27. l. - A középkor iskolái 28. l. - Gazdasági viszonyok Németországban 29. l. - A német kereskedő nevelése 30. l. - A kiskereskedő nevelése 32. l. - A délnémet nagykereskedő nevelése 33. l. - Az északnémet kereskedő nevelése 35. l.
III. A magyar kereskedő a középkorban.
A magyarság kereskedelmi tevékenysége 38. l. - A szakirányú nevelés feltételei 39. l. - Közgazdaságunk a XIII. században 42. l. - A városi polgárság erősödése 43. l. - Városi iskoláink 43. l. - Magyar városi iskolák 45. l. - A városi iskolák és tanításanyaguk 45. l. - Hol volt a gyakorlatias irányú oktatás hasznosítható 47. l.
IV. Az újkor szakoktatási törekvései a XVI. századtól a XVIII. század közepéig.
A könyvviteli ismeretek rendszerbe foglalása 50. 1. - A felfedezések és találmányok hatása 52. 1. - A gyorsaság technikája 52. 1. - Az újkor gazdasági körei 52. 1. - Németország a XVI. században 54. 1. - A szakirányú képzés a XVII. század közepéig 55. 1. - Bem Lukács Velencében 56. 1. - Szakképzés Olaszországban 56. 1. - Cotrugli 57. 1. - Könyvviteli tankönyvek német földön 58. 1. - Nürnberg szakoktatásügye a XVI. század első felében és Hans Sachs 59. 1. - Szakmunkák Angliában 59.1. - Holland szakmunkák 60. 1. - Spanyol szakmunkák 61. 1. - Szakiskolák Németországban ; Paul Jákob Marperger 62. 1. - Tanítóképzés 63. 1. - Az iskolák látogatottsága 64. 1. - Módszeres tanítás 65. 1. - Manzoni 65. 1. - Nikolaus Wolff 66. 1. - Hamburg és Lübeck a XVII. század második felében 67. 1. - A szakirányú képzés hanyatlása 68. 1. - A merkantilizmus hatása a szakképzésre 70. 1. - Savary 71. 1. - Marperger 73. I. - A neveléstudomány a reális irányú nevelés szolgálatában 78. 1. - Bacon 75. 1. - Montaigne 76. 1. - Ratichius és Comenius 77. 1. - A pietisták a szaknevelés szolgálatában 78. 1. - Prancke 79. 1. - Hecker 80. 1. - Locke 80. 1. - Az eszmék útja 82. 1. - Rousseau 83. 1.
V. A kereskedelmi szakoktatásügy a XVIII. század második felében.
Javaslatok és kísérletek 85.1. - A lisszaboni kereskedelmi főiskola 86.1.- Büsch Handelsakademieje 89. 1. - Büsch hatása 90. 1. - Szakoktatási törekvések a többi európai államban 91. 1. - A dessaui filantropínum 94. 1. - Priedrich Schulz Berlinben 95. 1. - A Napóleon előtti és utáni idők. 96. 1.
VI. Szakoktatási törekvések hazánkban a XVI. századtól a XVIII. század végéig.
A szakképzést fejlesztő tényezők külföldön és hazánkban 99. 1. - A körmöcbányai német iskola 99.1. - A német vidékek városi iskolái 100. 1. - Bányamívelésünk a kereskedelmi üzemtani ismeretek terjesztésének szolgálatában a XVI. és XVII. században 102. 1. - Hivatalos utasítás a bányák könyvvivői és pénztárosai számára, 1558-ból 106. 1. - Könyvvivők és pénztárosok a XVI. és XVII. századból 109. 1. - A tisztviselők fizetése 110.1. - Magyarnyelvű levelek 111. 1. - Almássy István kereskedő 111. 1. - Magyarnyelvű üzleti könyvek 112. 1. - A kassai kereskedők céhszabályai 1632-ből 114. 1. - Kereskedőrendünk pusztulása 114. 1. - A merkantilista felfogás és a reális nevelés gondolata hazánkban. Apáczai Csere János 117. 1. - Bethlen Miklós gróf 120. 1. - A pietizmus képviselői nálunk 122. 1. - Nevelésünk Mikes szerűit 123. 1. - A földrajz, a történet és a számtan tanítása 124. 1. - Maróthi György Arithmeticája 125. 1. - A kegyesrendiek a szakoktatás szolgálatában 129. 1. - Mária Terézia szakoktatási intézkedései 131. 1. - Tanügyi javaslatok 132. 1. - Közgazdasági viszonyaink 133. 1. - Közgazdasági műveltségünk hiányai Décsy Sámuel megvilágításában 134.1. - Tanoncképzés a XVIII. század folyamán 135. 1. - Szakoktatási törekvések 137. 1. - A szempci kollégium 138. 1. - Valero megnyitó beszéde 140. 1. - A kollégium szervezete és tanulmányi rendje 141. 1. - A tatai piarista gim-
názium 143. 1. - A gimnáziumi tanitásterv főbb pontjai 143. 1._Az 1777-i
Ratio Educationis 145. 1. - Reális tárgyak a Ratio tantervében 146. 1. -
A könyvvitel tanítása 148. I. - A Ratio szerkesztői 149. 1. - A Ratio
hatóereje 150; 1. - Könyvviteli tankönyvek 151. I. - Makó Pál a könyvvlteU szakíró 152. 1. - Königsacker Cal. József könyvviteli tankönyve 153.1. -
Egyéb szakismeretek. Wályi levelezőkönyve 155. 1. - Mészáros Ignác levelezőkönyve 158. 1. - Kereskedelmi számtani könyvek 158. 1. - A magyarnyelvű közművelődés kialakulásának akadályai 159. 1.
VII. A magyar üzleti nyelv néhány emléke a XV. századtól a XVIII. század végéig.
1. A legrégibb magyar nyugtatvány (1493) 161. 1. - 2. Ferus Ágoston számadásai (1515) 162. 1. - 3. Nagy János jegyzéke (1515) 162. I. - 4. Szabó János követelését biztosítja (1527) 162. 1. - 5. Inczenk Imre pénzt kér borvásárlásra (1543) 162. I. - 6. Gabonavásárlás (1546) 163. I. - 7. Borvétel (1546) 163. 1. - 8. Kovarcz Lőrinc elszámolása (1554) 163. 1. - 5. Társasügylet (1558) 164. 1. - 10. Menedéklevél (1569) 165. 1. - 11. Kölcsön visszakövetelése (1593) 165. 1. - 12. Almássy István leltára (1600) 165. 1. - 13. Almássy István folyószámlakönyve (1600-1608) 166. 1. - II. Almássy István adóslevele (1602) 167. 1. - 15. Nyugtázott számla (1614) 167. 1. - 16. Gabonát kínál megvételre (1638) 167. 1. - 17. Sürgető levél (1638) 168. I. - 18. Magyarnyelvű bejegyzés németnyelvű adósok könyvébe (1664) 168. 1. - Levelezőkönyvek: a) Wályi András levélírója (1789): Utasító levél. Quietancia. Recepissze. Tört levél. Kontó. Ausztzigli. Emlékeztető levél 169. 1. - b) Mészáros Ignác levelezőkönyve (1793) : Körlevél.
Intő levél. Adósságlevél. Avizó levél. Pénzváltó levél 170. 1. - c) Kiss János levelezökönyve (1805): Körlevél. Meghitelező levél 172. 1.
VIII. A kereskedelmi szakoktatásügy a XIX. század első felében.
A német szakoktatásügy a XIX. századot megnyitó években 173. 1. - Tanoncképzés 174. 1. - Schliemann tanoncévei. - A tanoncoktatás és Amoldi 175. 1. - A lipcsei társulati iskola 177. 1. - Az osztrák szakiskolák 179. 1. - A szakoktatás a többi államban: Franciaország 180. 1. - Svájc 182. 1. - Belgium 182. 1- - Spanyolország 183. 1. - Portugália 184. 1. -
Anglia 185. 1. - Svédország 186. 1. - Norvégia, Hollandia, Dánia 186. 1. - Oroszország 187. 1. - Görögország, Olaszország 187. 1.
IX. A szakoktatásügy hazánkban a XIX. század első felében.
A XVIII. század szakoktatási törekvéseinek ellanyhulása 189. 1. - Az 1806-i Ratio 189. 1. - A kereskedőtestületek szakoktatási törekvései 191. 1. - A tanulás lehetősége 193. 1. - Kiss János levelezőkönyve 193.1. - Könywiteltani könyvek 194. - Szarka és Packh könyvviteli tankönyvei 195. 1. - A német mint üzleti nyelv 197. 1. - A szakoktatási törekvések
erősbödése 197. 1. - Páy András 198. 1. - Széchenyi István 199. 1. - Bibanco Gyula Emánuel 201. 1. - Bibanco intézetének szervezete és tanterve 204. 1. - Szakiskolák Pesten és a vidéken 206. 1. - Bibanco működésének Jelentősége 207. 1. - A szakképzés és az 1832-36. országgyűlés 208. l - Lák Ferenc beszédei 208. 1. - A szakképzés és a polgár, kereskedők igényei 210 1. - A reális oktatás követelményeinek erősebb hangoztatása 211. l. - Szakoktatásügyünk fejlődésére ható tényezők 213 1. -újabb szakiskolák a negyvenes évekből 214. 1. - A József-Ipartanoda 215. 1. Erdélyi Kereskedelmi Alap 217. 1. - Ujabb szakmunkák 217 1. Az első magyarnyelvű kereskedelmi könyvvitel: Fogarasi János könyve
220. 1. - Hampel Antal és iskolája 221. 1. - A vasárnapi iskola további fejlődése 223. 1. - A mmdennapos iskola alsóbbfokili kereskedelmi iskola jellege 226. 1. - Törekvések a középfokú kereskedelmi szakoktatás megvalósítására 216. 1.
MÁSODIK RÉSZ.
A MAGYAR KERESKEDELMI OKTATÁSÜGY TÖRTÉNETE 1857-TŐL 1930-IG.
Irta: Schack Béla dr.
I. A Pesti (Budapesti) Kereskedelmi Akadémia 231
II. A kereskedelmi iskolák 1872-i (első) hivatalos szervezete 257
m. A második és harmadik hivatalos szervezet (1884 és 1885) 260
IV. A felső kereskedelmi iskolák negyedik szervezete (1895) 266
V. Reform-munkálatok 270
VI. Az 1915-i és 1916-i tanitásterv 278
VII. Felső kereskedelmi iskoláink további fejlődése 285
VIII. A felső kereskedelmi iskolák 1919-i, 1920-i és 1927-i tanításterve.
Az 1927-i Rendtartás. Magánvizsgálatok 290
IX. A felső kereskedelmi iskolák 1929-30. évi statisztikája 318
X. Érettségi vizsgálatok. Érettségizettek statisztikája. Pályaválasztás.
A Kereskedelmi Iskolát Végzettek Orsz. Szövetsége 323
XI. A kereskedelmi oktatási intézetek kormányzása és az állami felügyelet. Orsz. Ipari és Kereskedelmi Oktatási, Tanács 336
XII. A kereskedelmi oktatásügy az állami költségvetésben. Állami tanárok fizetése 340
XIII. Budapest Székesfőváros kereskedelmi oktatási intézetei 843
XIV. Egyes felső kereskedelmi iskolák 354
XV. Kereskedőtanonciskolák 362
XVI. Női kereskedelmi szaktanfolyamok 372
XVII. Felnőttek esti kereskedelmi szaktanfolyamai 388
XVIII. Középiskolát végzettek egyéves tanfolyamai 395
XIX. Kereskedelmi főiskolák 396
XX. Egyetemi közgazdasági (kereskedelmi) fakultások 403
XXI. Kereskedelmi iskolai tanárok képesítése és képzése. Továbbképző és átképző tanfolyamok 411
XXII. Kereskedelmi iskolai tanárok folyóirata és egyesületei 440
XXIII. Irodalom 444
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem