1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kereskedelem koncentrációja

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Szerzői kiadás
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 135 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-06-5017-5
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kereskedelmi koncentráció módszertana a szakirodalomban elhanyagolt területnek számít. Ez a helyzet a folyamat és hatásai nem kellő ismeretének és téves következtetések levonásának veszélyét hordozza magában. A könyv próbálkozás a kereskedelmi koncentráció módszertanának elemzésére és rendszerezésére annak érdekében, hogy hozzájáruljon a módszertan fejlesztéséhez.
A koncentráció általános tendencia, amely a nagyméretű kereskedelem pozíciójának megerősödéséhez vezetett szinte mindenütt a fejlett világban, és felszínre hozta a konfliktusokat a nagy- és kisvállalati, bolti méret között. Különösen a mikrovállalkozások és a kisboltok vannak nehéz helyzetben.
A koncentrációnak a mikrovállalkozásokra, kisboltokra gyakorolt hatása a magyar kereskedelemnek is az egyik hosszú távú problémája. A kötet e probléma megoldásához kíván hozzájárulni.
A kötet első fejezete a módszertant elemzi. Elsőként a kereskedelem és a kereskedelmi koncentráció fogalmával, majd a koncentráció, a vállalati és... Tovább

Fülszöveg

A kereskedelmi koncentráció módszertana a szakirodalomban elhanyagolt területnek számít. Ez a helyzet a folyamat és hatásai nem kellő ismeretének és téves következtetések levonásának veszélyét hordozza magában. A könyv próbálkozás a kereskedelmi koncentráció módszertanának elemzésére és rendszerezésére annak érdekében, hogy hozzájáruljon a módszertan fejlesztéséhez.
A koncentráció általános tendencia, amely a nagyméretű kereskedelem pozíciójának megerősödéséhez vezetett szinte mindenütt a fejlett világban, és felszínre hozta a konfliktusokat a nagy- és kisvállalati, bolti méret között. Különösen a mikrovállalkozások és a kisboltok vannak nehéz helyzetben.
A koncentrációnak a mikrovállalkozásokra, kisboltokra gyakorolt hatása a magyar kereskedelemnek is az egyik hosszú távú problémája. A kötet e probléma megoldásához kíván hozzájárulni.
A kötet első fejezete a módszertant elemzi. Elsőként a kereskedelem és a kereskedelmi koncentráció fogalmával, majd a koncentráció, a vállalati és bolti szervezetek, továbbá a koncentrációvizsgálatok osztályozásával foglalkozik. Ezt követően az elemzési eszközöket mutatja be.
A második fejezet a kereskedelmi koncentráció külföldi tendenciáit elemzi. Vizsgálja a globális tendenciákat, továbbá az Európai Unió, az Egyesült Államok, Németország és Ausztria kereskedelmét, majd áttekintést ad a versenyelemzési és piacszerkezeti vizsgálatokról, továbbá a koncentráció néhány hatásterületéről.
A harmadik fejezet először a magyar kereskedelem vállalati, bolthálózati és települési koncentrációjának tendenciáit vizsgálja. Ezt követően a magyar kereskedelmi kisvállalkozások, kisboltok helyzetével, jövőjével és alkalmazkodási lehetőségeikkel, továbbá az állam és a helyi önkormányzatok szerepével foglalkozik. Vissza

Tartalom

Bevezetés 9
A kereskedelmi koncentráció módszertana 13
A kereskedelem és a kiskereskedelem fogalma, típusai 13
A kereskedelmi koncentráció fogalma 16
A kereskedelmi koncentráció osztályozása, tipizálása 20
Beszerzési és értékesítési koncentráció 20
Az értékesítési koncentráció típusai 21
A koncentrációvizsgálatok osztályozása 23
A kereskedelmi gazdasági szervezetek típusai a koncentráció vizsgálatánál 25
Koncentrációvizsgálati tényezők 31
A vállalati listák és a koncentráció 33
Koncentrációvizsgálati módszerek 33
A kereskedelmi gazdasági egységek száma és struktúrája 34
A kereskedelmi gazdasági egységek mérete 34
Méretgazdaságossági táblázat 34
Koncentrációs arányszám 35
Koncentrációs táblázat 36
Kvantilis eloszlás 39
Lorenz-görbe 39
Herfindahl index 44
Gini-koefficiens 45
Regionális koncentrációvizsgálati módszerek alkalmazása 46
A kereskedelmi koncentráció mérésének problémái 47
Módszertani következtetések 49
A koncentráció külföldi tendenciái 51
Globális tendenciák 51
Európai Unió 56
Egyesült Államok 60
Gazdasági összeírás (Economic Census) alapján készült elemzések 60
Wal-Mart, a legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi vállalat 62
Németország 63
Tendenciák 63
Globális és vertikális trend 67
A kis- és középvállalatok reagálása 68
Az önálló kisboltok helyzete 71
A kereskedelem átalakulásának hatása a termelőkre 72
Ausztria 73
Tendenciák a hatvanas évektől a harmadik évezred elejéig 73
A közelmúlt és napjaink néhány tendenciája 73
A kereskedelmi koncentráció és a gazdasági verseny közötti kapcsolat néhány kérdése 79
Versenyelemzések és piacszerkezet-vizsgálatok 79
A kereskedelmi koncentráció néhány hatásterülete 85
Koncentráció a hazai kereskedelemben 92
Vállalati koncentráció 92
A bolthálózat koncentrációja 98
Bevásárlóközpontok és hipermarketek 102
Települési koncentráció 105
A mikrovállalkozások, kisboltok helyzete és jövője 110
Miért van szükség kisboltokra? 112
Alkalmazási lehetőségek 113
Makroszintű eszközök a túlzott mértékű koncentráció kialakulásának és a mikrovállalkozások, kisboltok piacról történő nagyarányú kiszorulásának megakadályozására 117
További kormányzati és helyi önkormányzati támogatási eszközök 118
Irodalom 120
Függelék 125
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem