A kerékpár fejlődéstörténete | 7 |
A kerékpár története | 9 |
A közlekedés kialakulásának kezdete | 9 |
A kerék feltalálása és az első kocsik megjelenése | 12 |
A kerék és a kocsi fejlődése, a közúti közlekedés kezdete | 14 |
Az első utak és hidak megépítése a közlekedés megkönnyítésére | 18 |
Közlekedés a középkorban, az ipari forradalom ösztönző hatása | 23 |
A közúti közlekedés és az útépítés fejlődése, az első kerékpárok megjelenése | 28 |
Új találmányok és útépítési eljárások a pedálos kerékpár megjelenése | 31 |
Új közlekedési eszközök, találmányok, a velocipéd térhódítása | 36 |
A kerékpár és a közlekedés további fejlődése, a kerékpárok világítása | 41 |
Kiegészítő információk - 1. | 47 |
A mai ember elődei | 47 |
Őskori leletek | 49 |
Sziklarajzok | 49 |
Ősállatok | 49 |
Vadászat | 50 |
A földművelés kezdete | 50 |
Ökör | 52 |
Szamár | 52 |
A fémművesség kialakulása | 52 |
Bronz | 53 |
Meteorvas | 53 |
A kerék feltalálása | 54 |
Ókori települések | 54 |
Öszvér | 55 |
Karaván | 55 |
A távolsági kereskedelem útvonalai | 55 |
Vadló | 56 |
Famegmunkáló eszterga | 57 |
Kenderkötél | 57 |
Babilon | 58 |
Sumér | 58 |
Küllős kerék | 59 |
Az egyiptomiak | 59 |
Fáraó | 60 |
Piramis | 61 |
Szánfélék szállításra | 62 |
Az első fémszegek | 62 |
Lóval vontatott harci kocsi | 62 |
Acélszerű anyag előállítása | 63 |
Hettiták | 64 |
Kövezett utak | 64 |
Kő- és pontonhidak | 64 |
Pons Sublicius híd | 65 |
A világ első kőpillérekre emelt hídja | 65 |
Görög kultúra | 65 |
Via Appia - országút | 66 |
Távolsági úthálózat | 67 |
Mérföldkövek | 68 |
Városiasodás | 68 |
Urbs Roma | 70 |
Kengyel | 72 |
Lovak patkolása - lópatkó | 73 |
Nyereg | 73 |
Aknás kemence | 75 |
Pannónia kövezett útjai | 75 |
Kovácsmesterség | 76 |
Középkori utak | 77 |
Különböző középkori utak | 78 |
Sankt Gallen-i kaland | 78 |
A kocsi elnevezése | 80 |
Leonardo da Vinci | 81 |
Kerékpárszerű szerkezet | 83 |
Kétszintű közlekedés | 84 |
Vitorlás kocsi | 84 |
Négykerekű, izomerővel hajtott kocsi | 84 |
Háromkerekű, izomerővel hajtott kocsi | 85 |
Gőzzel működtetett háromkerekű automobil | 85 |
Kőhíd a Szajnán | 86 |
Az első vashíd | 86 |
Nagynyomású gőzautó | 87 |
Az első taxik | 87 |
A "gyorsjáró" | 88 |
Drais izomerő-meghajtású kocsija | 88 |
Kormányozható futókerék | 89 |
Futókerék a használatban | 89 |
Különleges mechanikai megoldás | 89 |
Gázlámpa | 90 |
Utcai közvilágítás | 90 |
A kocsi rugózása | 91 |
Nyilvános gőzvasútvonal | 91 |
Gőzbérkocsi | 92 |
Futógépes verseny | 92 |
Forgó elektromágneses villanymotor | 93 |
Robbanómotorral felszerelt autó | 93 |
Hátsókerékhajtás pedálokkal | 93 |
Vulkanizálás | 94 |
Az első levegővel felfújható gumiabroncs | 94 |
Kerékpárpedál | 94 |
Aszfaltburkolat | 95 |
Korszerűsített kerékpárszerkezet | 95 |
Pedálos kerékpár | 96 |
Dinamó | 96 |
A világ első földalatti vasútja | 97 |
Magasvasút | 98 |
Velocipéd | 98 |
Kerékpáriskolák | 98 |
Az első magyar vasútvonal | 99 |
Lánchíd | 100 |
A szegedi vasúti híd | 101 |
A pesti lóvasút | 101 |
Sikló | 102 |
A négyütemű motor | 103 |
Villanymozdony | 104 |
Kossuth Lajos | 104 |
A mai kerékpárok elődje | 105 |
Villanyvilágítás | 106 |
A gyorsjáratú benzinmotor | 106 |
Golyóscsapágy | 107 |
Motor hajtotta kerékpár | 108 |
Az első pesti villamos | 108 |
Benzinüzemű autók | 109 |
A gumiabroncs újbóli feltalálása | 111 |
Európa első földalatti vasútja | 111 |
Kiegészítő információk - 2. | 113 |
A fölegyenesedett ember - Homo erectus | 113 |
Az értelmes ember - Homo sapiens | 113 |
A Neander-völgyi ősember | 114 |
Kőböl készült eszköz | 114 |
Leletfeltárás | 114 |
Mamut | 115 |
Gleccserek | 116 |
A földművelés kezdete - Mezopotámia | 116 |
A földművelés kezdete - Ázsia | 117 |
A földművelés kezdete - Mexikó | 117 |
A földművelés kezdete - Peru | 118 |
Földművesek megjelenése Közép-Európában és a Duna völgyében | 118 |
A fémmegmunkálás alapjai | 119 |
Színes- és nemesfémek | 119 |
Meteor | 119 |
Kocsit ábrázoló agyagedény lelőhelye | 120 |
Gyolcs | 121 |
Múmia | 121 |
Papirusztekercs | 122 |
Rámpa | 125 |
Hérodotosz | 125 |
Homérosz | 125 |
Eposz | 125 |
Censor | 125 |
Kváderkő | 125 |
Légió | 125 |
Amfiteátrum | 126 |
Szentély | 126 |
Pata | 126 |
Limesz | 127 |
Ötvösség | 127 |
I. Károly | 129 |
Nagy Lajos | 131 |
Mátyás király | 132 |
Széchenyi István | 133 |
Omnibusz | 135 |
Elektromágneses villanymotor | 135 |
Kaucsuk | 136 |
Útépítés | 136 |
Excenter | 137 |
Indukált áram, áramfejlesztés | 137 |
Ellipszis | 138 |
Zsigmond király | 138 |
Guttapercha | 139 |
Kiegészítő információk - 3. | 140 |
Kőkaparó | 140 |
Redukció | 140 |
Vegyület | 140 |
Atomok | 140 |
Molekulák | 141 |
Korrózió | 141 |
Az ötvözet | 142 |
Iliász | 142 |
Odüsszeia | 143 |
Gladiátor | 143 |
Emlősök | 143 |
Ponc | 144 |
Oligarcha | 144 |
Anjou-dinasztia | 144 |
Elektromágnesek | 144 |
Elektromos (villamos) áram | 145 |
Huszita mozgalom | 145 |
Kiegészítő információk - 4. | 146 |
Vas- és acélgyártás | 146 |
Anyagok | 147 |
Kémiai elem | 147 |
Kémiai kötés | 147 |
Kémiai reakció | 148 |
Oxid | 148 |
Keverék | 148 |
Trója | 149 |
Ithaka | 149 |
Kloáka | 149 |
Erszényes emlősök | 149 |
Méhlepény | 150 |
Ferromágneses anyag | 150 |
Husz János | 151 |
Kiegészítő információk - 5. | 152 |
Az atom modellje | 152 |
Embrió | 152 |
Konstanzi zsinat | 152 |
Kiegészítő információk - 6. | 153 |
Zsinat | 153 |
Kerékpáros ismeretek | 155 |
Ismerkedés napjaink kerékpárjaival | 157 |
Kerékpárválasztás és -vásárlás | 164 |
A kerékpározás megtanulása és a kerékpár beállítása | 166 |
Kiegészítő információk - 1. | 170 |
Kempingkerékpár-változatok | 170 |
Különböző kerékpártípusok | 171 |
A kerékpárváz és kialakítása | 178 |
A kerékpár fékberendezései | 180 |
Kerekek - gumiabroncsok | 187 |
Hajtórendszer | 194 |
Hajtóművek | 195 |
Pedálok | 196 |
Kerékpárláncok | 200 |
Váltók | 202 |
A nyereg | 206 |
A kormány | 210 |
Csapágyak | 213 |
A kerékpár világítóberendezései | 214 |
Tartozékok | 216 |
Sárvédő | 216 |
Kitámasztó | 217 |
Láncvédő | 217 |
Csomagtartó | 218 |
Kerékpárkomputer | 219 |
Visszapillantó tükör | 219 |
Ruházat és a biztonsági felszerelések | 220 |
Megfontolandó szempontok kerékpárvásárláskor | 223 |
Használt kerékpár vásárlása | 226 |
A kerékpározás megtanulása | 227 |
Az egyensúlytartás | 233 |
Izmok | 234 |
A csontváz | 237 |
Az érzékelés | 240 |
Az érzékszervek | 240 |
Látás | 240 |
Hallás | 243 |
Az agy | 246 |
A légzés | 248 |
A légzőszervek működése | 250 |
A test vérellátása | 253 |
A kerékpár beállítása | 255 |
Tanpályás gyakorlatok | 260 |
1. feladat | 261 |
2. feladat | 262 |
3. feladat | 263 |
4. feladat | 264 |
5. feladat | 265 |
6. feladat | 266 |
7. feladat | 267 |
8. feladat | 267 |
9. feladat | 268 |
10. feladat | 269 |
11. feladat | 270 |
12. feladat | 271 |
13. feladat | 271 |
14. feladat | 272 |
15. feladat | 273 |
Testgyakorlat | 274 |
1. feladat - a helyes testtartás | 274 |
2. feladat - fékezés | 275 |
3. feladat - váltás | 275 |
4. feladat - a bukás | 277 |
5. feladat - fordulás | 278 |
6. feladat - emelkedőre felkapaszkodás | 280 |
7. feladat - a kerékpár vállra vétele | 282 |
8. feladat - leereszkedés lejtőn | 283 |
9. feladat - akadály kikerülése lejtőn | 284 |
10. feladat - a kerékpár kerekének menet közbeni megemelése | 285 |
11. feladat - ugratás | 289 |
12. feladat - szlalomozás lejtőn | 290 |
13. feladat - átkelés kisebb vizeken | 291 |
14. feladat - homokban, sárban, hóban és jégen kerékpározás | 292 |
Kiegészítő információk - 2. | 293 |
Áttétel | 293 |
Junior | 295 |
Triatlon | 296 |
Teleszkóp | 296 |
Klipsz | 300 |
Alsó cső | 301 |
Felső cső | 302 |
Nyeregcső vagy üléscső | 303 |
Homlokcső | 303 |
Alsó villa vagy más néven hátsó villa | 304 |
A kerékpár méretezése, vázfelépítése és geometriája | 304 |
A kerékpár teherbíró képessége | 308 |
A vázak alapanyagai | 309 |
Acél | 309 |
Alumínium | 310 |
Titán | 310 |
Kompozitanyagok | 310 |
A vázcsövek átmérője | 311 |
A vázcsövek illesztése | 311 |
Kerékpárokon alkalmazott bowdenhuzalok | 312 |
Fékpofák | 313 |
Tömör és háromküllős kerekek | 315 |
Pálya- és gyorsasági kerékpárok | 316 |
Kúpos és mélyhornyú (ipari) csapágyak | 317 |
A kerékpárra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek | 318 |
A KRESZ-nek, a kerékpárk kivilágítását szabályozó része | 320 |
Az ízület | 320 |
Bemelegítés | 321 |
Az ín | 325 |
A szív | 325 |
Kiegészítő információk - 3. | 329 |
Fennakadás veszélye a felső csövön - az átlépési magasság | 329 |
Fajlagos szilárdság | 330 |
Kellő merevségű váz | 330 |
Éjszaka | 330 |
Korlátozott látási viszonyok | 330 |
Az ízületek a mozgásban fontos szerepet játszanak | 330 |
Szalagok | 332 |
A test különböző ízületei | 332 |