Előszó
Részlet:
Világrekordok az autószerkesztés szolgálatában
Néhány héttel ezelőtt megemlékeztünk arról az érdekes epizódról, amely ötvenkét évvel ezelőtt zajlott le a Francia Automobil Klub alakuló...
Tovább
Előszó
Részlet:
Világrekordok az autószerkesztés szolgálatában
Néhány héttel ezelőtt megemlékeztünk arról az érdekes epizódról, amely ötvenkét évvel ezelőtt zajlott le a Francia Automobil Klub alakuló ülését követő díszlakomán.
Marcel Despress, a kiváló tudós beszédében lelkesen köszöntötte az autóverseny résztvevőit és annak a véleményének adott kifejezést, hogy elkövetkezik az idő, amikor majd ötven kilométeres sebességet futnak ki a gép segítségével. Most, amikor a világrekordokról akarunk szólni és azoknak a gépkonstrukcióra gyakorolt nagy hatásáról, másodszor is rá kell pirítanunk a koporsójában örök álmát alvó francia akadémikusra.
Az előretörő gép azóta közel ért a fellegekhez. Alig elképzelhető sebességi rekordokat futottak ki s ezzel fokról-fokra alapozták meg a mindennapi élet színterén uralkodó automobil jelentőségét. Nem a sportbéli értékét akarjuk fejtegetni ezeknek a vezetői teljesítményeknek, ez kiesik a mi kereteinkből, csupán technikai értékekre utalunk, amelyek nyomról-nyomra jelentkeztek minden új kísérlet, illetőleg gépteljesítmény után.
A gép - amelyen a bátor ember feszülő izmaival és tiszteletreméltó elszántságával megütközik az elemekkel és hadat üzen sokszor a centrifugális erőnek - szigorú anyagpróbán megy át minden verseny kísérlet után. A műhelyek titkos osztályain a gépszerkesztő vizsgálja a szétdobott mechanizmus alkatrészeit s a látottakból könnyen állapítja meg, hogyan viselkedett az anyag, rendben vannak-e a méretek, a rajzasztal elgondolásai milliméterek töredékére is reálisak-e, nem történt-e tévedés a hűtőberendezés elgondolása körül és helyes volt-e az olaj adagolása? Ezen a ponton több kérdés merül fel, mert nemcsak az olajvezetékek méretezéséről van szó, hanem a különböző rejtett vájatokról is, amelyek különösen a csapágyak tájékán lelhetők fel és a legkisebb számítási hiba esetén döntően befolyásolják az egész mű teljesítőképességét, életét vagy pusztulását. Az alapanyag elsősorban a nemesacél, vizsgálata magábanvéve is egy külön birodalom, amely sokszor vezeti tévútra a versenyzőt olyanformán, hogy hitelt adva a gyártási okmányoknak, annak kivizsgálása külön nem kerül retorta alá.
Vissza