1.066.355

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A képzett segítő

A segítés problémamegoldó és lehetőségkibontakoztató megközelítése

Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: ELTE Eötvös Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 499 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-284-070-3
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Bár e könyv középpontjában egy problémamegoldó és lehetőségkibontakoztató segítő modell, valamint az ennek működéséhez szükséges módszerek és kommunikációs készségek állnak, körvonalaznunk kell az... Tovább

Előszó

Bár e könyv középpontjában egy problémamegoldó és lehetőségkibontakoztató segítő modell, valamint az ennek működéséhez szükséges módszerek és kommunikációs készségek állnak, körvonalaznunk kell az elméleti alapokat. Ebben szerepel a segítés természete és céljai, valamint néhány átgondolandó kérdés a segítő hivatásokkal kapcsolatban (1. fejezet), a segítés folyamatának áttekintése egy példán keresztül (2. fejezet), illetve a segítő kapcsolat és azon értékek, amelyeknek iránymutatókká kell válniuk (3. fejezet). Vissza

Tartalom

ELSŐ RÉSZ
AZ ALAPOK MEGHATÁROZÁSA 7
1. fejezet. A segítés bemutatása 9
Hivatásos és nem hivatásos segítők: rövid történeti áttekintés 11
Miről szól a segítő munka? 12
A segítő hivatás kihívásai 20
A szakképzés 31
Okosból bölccsé válni: a segítés buktatóinak kezelése 36
2. fejezet. A segítő modell áttekintése 41
A racionális problémamegoldás és annak korlátai 43
A képzett segítő modellje: A segítés problémamegoldó és lehetőségkibontakoztató megközelítése 45
I. szakasz: A jelenlegi állapot: „Mi zajlik itt?"
Segítsünk kliensünknek, hogy tisztázza kulcsfontosságú, változásért kiáltó problémáit 48
II. szakasz: A vágyott helyzet: „Mit szeretnék?"
A kliens segítése abban, hogy meghatározza, elképzelje és megfogalmazza a megoldást nyújtó célokat 50
III. szakasz: Lépésenként előre: „Hogyan érjem el, amit szeretnék, vagy amire szükségem van?"
Segítsünk a kliensnek olyan stratégiák és tervek kidolgozásában, amelyek közelebb viszik céljához 52
A cselekvési nyíl: „Hogyan érek el eredményt?"
Segítsünk kliensünknek terve megvalósításában! 54
„Hogy haladunk?" - a segítő folyamat állandó értékelése 55
Rugalmasság a modell használatában 57
Problémamegoldás: egyetemes emberi jelenség 59
A modell „böngészőként" való használata: a legjobb módszer keresése 60
A segítő modellek buktatóinak megismerése és ezek kezelése 61
3. fejezet. A segítő kapcsolat - célkeresztben az értékek 63
A segítő kapcsolat 65
A kapcsolat mint munkaszövetség 66
A segítő kapcsolatot meghatározó értékek 68
Értékek, különbözőség és kulturális sokféleség 81
Munkaszerződés: a kliens és a segítő megállapodása 85
A segítő kapcsolat lehetséges buktatói 85
A képzett segítő
MÁSODIK RÉSZ
A TERÁPIÁS PÁRBESZÉD 89
4. fejezet. Kommunikáció: a ráhangolódás és az aktív hallgatás készsége 91
A párbeszéd fontossága a segítésben 93
I. Látható ráhangolódás: az empátiás jelenlét fontossága 94
II. Aktív hallgatás: a megértés alapja 99
A hallottak feldolgozása: a szavak tényleges jelentésének végiggondolása .. 112
Önmagunkra figyelés: a segítő belső párbeszéde 117
A kliensre való odafigyelés buktatói 118
A kommunikációs készségekkel kapcsolatos buktatók - első rész 121
5. fejezet. Az empátia kifejezése: kemény munka a kliens megértése érdekében 125
A válaszadás készségének három dimenziója: éleslátás, hozzáértés és asszertivitás 127
Az empátiás kiemelés megosztása: kommunikáljuk megértésünket a kliens felé! 129
Alapelvek az empátiás kiemeléssel kapcsolatban 138
Módszerek a kiemelés megosztására 146
Az empátiás válaszadás nemkívánatos módjai 147
Az empátiás kapcsolat fontossága 149
6. fejezet. A feltárás és az összefoglalás művészete 151
A feltárás művészete 153
Az összefoglalás művészete: összeszedettséget és irányt ad 166
A kommunikációs készségekkel kapcsolatos buktatók - második rész 169
7. fejezet. Segítsük a klienst, hogy szembesüljön önmagával 173
Szembesítés: az alapkoncepció 175
Vakfoltok 187
A szembesítés összekapcsolása a cselekvéssel 192
A szembesítés buktatói 195
8. fejezet. Jártasság a szembesítésben és bölcsesség annak használatában 199
A szembesítéshez szükséges speciális készségek 201
Okosból bölccsé válni: útmutató a hatékony szembesítéshez 217
Kössük össze a szembesítést tettekkel! 224
A szembesítés és a segítők nehézségei 224
9. fejezet. A nehéz kliensek segítése: vonakodás, ellenállás és rugalmasság 227
Nehéz kliensek: vonakodás és ellenállás 229
Vonakodás: aggályok a változással kapcsolatban 230
Ellenállás: a nyomásgyakorlásra adott reakció 232
Az énvédő mechanizmusok szerepe a vonakodásban és ellenállásban 233
A vonakodás és az ellenállás kezelésének alapelvei 236
Segítsünk a kliensnek kiaknázni saját rugalmasságát! 241
HARMADIK RÉSZ
A SEGÍTŐ MODELL SZAKASZAI ÉS FELADATAI 245
10. fejezet. I. szakasz: Segítsük a klienst, hogy elmondja a történetét! 247
Bevezetés az I. szakaszhoz 249
1. feladat: Segítsünk a kliensnek elmondani a történetét! „Milyen gondjaim vannak?" 250
2. feladat: Segítsünk a kliensnek új szemléletmódot kialakítani és új szemszögből látni a történetét! „Mi az, amit nem veszek figyelembe vagy elkerülök?" 271
3. feladat: Segítsünk a kliensnek, hogy olyan kérdésekkel foglalkozzon, amelyek javíthatnak a helyzetén! „Mely problémák megoldása segítene a legtöbbet?" 276
Elég lehet néha az I. szakasz? 287
11. fejezet. Bevezetés a II. és III. szakaszba: döntések, célok és tervek 289
Segítsünk a kliensnek hatékony döntéseket hozni! 291
Megoldásorientált segítés 300
Segítsünk a kliensnek, hogy felfedezze és használja saját erejét a célok kitűzésében! 308
12. fejezet. II. szakasz: Segítsünk a kliensnek, hogy reális célokat tűzzön ki maga elé! 313
A II. szakasz három feladata 315
1. feladat: Segítsük a klienst, hogy felismerjen olyan lehetőségeket, amelyektől szebb jövőt remélhet! „Hogyan lehetne jobb az életem?" ... 316
A jobb jövő lehetőségeinek meghatározásához használt eszközök 317
2. feladat: Segítsünk a kliensnek, hogy a lehetőségek felől elmozduljon a választás felé! „Mely megoldások a legjobbak számomra?" 330
3. feladat: Segítsünk a kliensnek elköteleződni! „Milyen árat vagyok hajlandó fizetni azért, hogy elérjem a célomat?" 351
A II. szakasz és a tettek 362
A célok kitűzésének buktatói 364
13. fejezet. III. szakasz: Segítsünk a kliensnek stratégiákat és terveket kidolgozni, hogy megvalósítsa céljait! 367
Bevezetés a III. szakaszhoz 369
A képzett segítő
1. feladat: Segítsünk a kliensnek stratégiákat kidolgozni céljai megvalósításához! 370
2. feladat: Segítsünk a kliensnek, hogy a hozzá legjobban illő stratégiát válassza! 382
3. feladat: Segítsünk a kliensnek terveket szőni! 395
NEGYEDIK RÉSZ
A CSELEKVÉSI NYÍL: HOZZUK MOZGÁSBA A FOLYAMATOKAT 415
14. fejezet. Célegyenesben: A kliens véghezviszi változási programját. Hogyan érem el, hogy mindez megtörténjen? 417
Segítsünk a kliensnek, hogy a tervezés után lépjen a tettek mezejére! 420
Boldogulás segítő nélkül: Fejlesszük a közösségi összetartást, hogy legyen, aki támogat és szembesít! 428
A változás beindításának buktatói 432
Az alkalmazkodóképesség újragondolása: az emberek képesek ép lelkűek maradni, mindig újra felkelni, és növekedésnek indulni 438
Ha valaki úgy dönt, hogy nem változik 440
IRODALOMJEGYZÉK 443
NÉVMUTATÓ 487

Gerard Egan

Gerard Egan műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Gerard Egan könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem